Auteur Topic: Begrijp ik nu iets niet? (discriminator)  (gelezen 3391 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Toontje

  • Gast
Begrijp ik nu iets niet? (discriminator)
« Gepost op: 15 november 2003, 17:23:46 »
Hallo,

Ik probeer al een paar dagen iets van Pocsag of Flex te horen, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Eerst de UBC9000XLT met de ExtSp aan de Line In van de geluidskaart gehangen. Dan "hoort" PDW 1.2 wel wat, maar kan er niks fatsoenlijks van bakken.
Daarom maar en disciminator uitgang gemaakt, exact zoals beschreven op ttp://www.panoramix.demon.nl/digital/di ... index.html.
Dezelfde kabel aan dezelfde Line In van de geluidskaart gehangen en nu hoort PDW niks meer. De s-meter beweegt wel zoals beschreven in de handleiding, maar slaat niet uit als er een carrier voorbij komt. Iets wat hij met de Ext Sp aansluiting wel doet.

Begrijp ik nu iets verkeerd? Als je de computer aan de disciminator uitgang hangt, betekent dat dan automatisch dat je een modem tussen je computer en scanner moet hebben omdat het signaal volledig digitaal is? Zomaar aan de Line In van de computer hangen gaat niet?

Ik heb wel het vermoeden dat ik de discriminator goed aangesloten heb, want ik hoor wel de ruis en de berichten uit mijn computer speaker.

Groeten,

Ton.

Toontje

  • Gast
Update
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2003, 21:47:47 »
POC32 hoort wel wat!

Is PWD minder "gevoelig" dan POC32?
Ik heb in POC32 twee kanalen gedefinieerd en alles komt op kanaal 2 binnen. Ik heb een mono chassisdeel gebruikt voor de discriminator uitgang en een mono verloopplug aan een stereo kabel hangen.

Dit zou toch moeten kunnen werken?

Ton.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7559
  • PE1RFR
Re: Begrijp ik nu iets niet? (discriminator)
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2003, 22:45:11 »
Citaat van: "Toontje"
Begrijp ik nu iets verkeerd? Als je de computer aan de disciminator uitgang hangt, betekent dat dan automatisch dat je een modem tussen je computer en scanner moet hebben omdat het signaal volledig digitaal is? Zomaar aan de Line In van de computer hangen gaat niet?

Een grote misopvatting is dat het signaal ineens "digitaal" zou zijn. Het signaal is nog steeds hartstikke analoog, maar veel zuiverder (ongefilterd) en daardoor beter te gebruiken voor datatoepassingen.

Je zou eens kunnen proberen te spelen met de verschillende settings, dat is nu eenmaal een van de nadelen van de geluidskaart, je bent vaak een tijdje bezig om het goed te configureren en je weet nooit of het resultaat bevredigend zal zijn. Hangt uiteraard ook samen met het type en kwaliteit van de geluidskaart.

Open het geluidsicoontje van Windows eens en speel eens met het 'mengpaneel'. Line-in bijvoorbeeld wat harder ofzo.
Veel ervaring heb ik er niet mee (eerlijk gezegd 0,0), omdat het immers niet de meest betrouwbare manier is...

Succes!

Groeten, Peter.

Toontje

  • Gast
Re: Begrijp ik nu iets niet? (discriminator)
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2003, 00:19:20 »
Ik probeer wel wat. Kijken of ik überhaupt iets op het scherm krijg. Tot mijn modem er is. Is al onderweg.

Dit is ook maar behelpen inderdaad.

Ton.