Persoonlijk vindt ik het een falen van de medische hulpverlening. De plaatselijke kranten hier stonder er de afgelopen weken weer vol mee. Effe uit m'n koppie komen gemiddeld de ambulances in 40% van de gevallen niet binnen de tijdslimiet aan hier op de eilanden Voorne en Goeree. Dit heeft o.a te maken met een nieuwe regeling bij de ambu's. Nu mogen ze, als ze terug keren naar de post, gelijk weer ingezet worden. Dit betekend dus, dat als er een ambu vanaf een ziekenhuis in R'dam richting post Brielle gaat, deze al weer ingezet kan worden in R'dam. Voorheen was een ambu pas inzetbaar als deze op de post was. Dit heeft er hier op de eilanden toe geleid dat ze nog meer te laat komen dan voorheen.
De brandweer in de Botlek en Europoort is beroeps. Deze zijn dus gelijk on road. Op de eilanden zijn het vrijwilligers. Ik vraag me af wat de tijdswinst is als de vrijwilligers opgeroepen wordt voor een hartstilstand.
Groet,
Erwin
Sterker nog; in 53,6 % van de gevallen is hier de ambulance te laat.
Aannemende dat de ambulance na ong. 20 minuten ter plaatse is en de brandweer na 8 minuten heb je dus een tijdwinst van 12 minuten. Wanneer de ambulance 25 minuten te laat is, wat helaas ook voorkomt, dan is je tijdwinst al 17 minuten!!
Bovenstaande houdt niet in dat ik een voorstander ben van AED op de wagen; het is goed als je iemand kan helpen en in de brandweerwet staat wel dat de brandweer er is voor het redden van mens en dier, maar in hoeverre moet de brandweer zich op het medische vlak gaan begeven?? :|
OK, de AED is niet medisch, maar dan nog, het komt wel erg in de buurt naar mijn mening. :?
Daarnaast is het nu zo dat er 2 ambulances rijden, een TS en minstens 1 politiewagen, dat wil zeggen dat er ineens 12 mensen binnen staan bij een reanimatie... :?
Ook heb je te maken met motivatie; stel dat je 8 keer moet gaan rijden voor een reanimatie en 8x heeft het geen succesvol einde....
Aan de andere kant; ieder gered mens is er één!!
Op het moment zal je er geen problemen mee hebben, maar je neemt het wel mee in je "rugzakje". :?
Overigens zal de inzet van de brandweer als BLS'er binnen de regio VRR wel gaan afnemen; de politie krijgt ook een AED op de wagen en aangezien die toch rijden...
Kortom.... Ik heb er dus beetje een dubbelgevoel bij!
:|
Maar volgens mij is dit niet het forum om hierover te discuseren. Back on topic dan maar (ik kijk wel mee
) !!