Auteur Topic: Informatie HF beluisteren  (gelezen 15367 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

R.Sliepen

  • Gast
Informatie HF beluisteren
« Gepost op: 5 februari 2007, 10:59:10 »
Ik ben van plan om in de nabije toekomst een korte golf ontvanger aan te schaffen. Echter ik heb er nog niet zoveel verstand van het korte golf gebeuren. Ik begrijp dat er heel veel te beluisteren valt. Nu is het zo dat ik zoveel mogelijk banden wil ontvangen. Kan iemand mij een beetje wegwijs maken , welke ontvanger dan een optie is voor mij. Ook uiteraard de antenne is heel belangrijk, misschien wel het belangrijkste denk ik. Ik zal verder eens op internet rondsnuffelen, want er zal ook wel veel informatie op internet te vinden zijn. Echter tips en/of reacties zijn van harte welkom.

R.Sliepen

  • Gast
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2007, 08:43:48 »
Bedankt voor de info, echter wat bedoel je met niet zoveel meer te beluisteren ??
Wat was er 20 jaar geleden dan wel nog te horen wat nu niet meer te horen is ?
Mijn interesse gaat momenteel hoofdzakelijk uit naar zendamateurs in de 20 of 40 mtr band. Ook kustwacht heli's spreken me wel aan echter weet niet of die te horen zijn, of dat dat wel interessant is. Is er misschien ergens een lijst te vinden van wat er zoal te horen is op ssb ?? Want die digitale modes vind ik nog niet interessant, of is het dat wel ??

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2007, 08:04:57 »
Nu ik ook op de HF wat zit te luisteren (m.b.v. Target HF3 ontvanger) heb ik een vraagje:

als ik de ontvanger afstem op 2.182 (in USB) ontvang ik een hoge "fluittoon" in plaats van geruis. Ik hoor dit op meerdere frequenties. Is dit normaal of hoort dit niet zo te zijn?
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2007, 08:38:48 »
Citaat van: "Bass"
Nu ik ook op de HF wat zit te luisteren (m.b.v. Target HF3 ontvanger) heb ik een vraagje:

als ik de ontvanger afstem op 2.182 (in USB) ontvang ik een hoge "fluittoon" in plaats van geruis. Ik hoor dit op meerdere frequenties. Is dit normaal of hoort dit niet zo te zijn?

Dat is interferentie wat vaak, nagenoeg altijd, voorkomt op HF. Een goede selectieve ontvanger houdt dit tegen.

Een wat luxere HF ontvanger heeft tal van knopjes waarmee je zulke dingen weg kunt filteren.

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2007, 10:33:04 »
Als je naar de kortegolf wilt gaan luisteren zijn twee zaken van belang: een ontvanger en een antenne. Meteen komt dan de vraag naar voren hoeveel geld wil je hier aan besteden.

Ontvanger
Als je naar een ontvanger gaat kijken, koop er dan een die voorzien is met meerdere filters en diverse mogelijkheden om het ontvangen signaal te verbeteren. Met dit laatste bedoel ik zaken zoals: pass band tuning en notch filter. Wat ook erg handig kan zijn is besturing van de ontvanger via de pc. Kijk eens op de bekende verkoop internetpagina's naar tweede hands ontvangers.
Een ontwikkeling waar ik in het verleden al eens melding van heb gemaakt is de zogenaamde SDR ontvanger: Software Defined Radio. De ontvanger is dan een klein kastje, die je aan je pc koppelt. De feitelijke decodering doet dan je pc. Als je dit een keer hebt gezien, zou je bijna niks anders meer willen dan een SDR ontvanger. Een SDR biedt heef veel voordelen: langdurige audio opnames zijn mogelijk, je kunt de meest uiteenlopende filterbreedtes instellen, scannen kan in allerlei stappen, je kunt een deel van het ontvangst spectrum zichtbaar maken, je kunt allerlei geheugens scannen. Een serie bekende SDR ontvangers komt van de Australische firma Winradio. Uit Italie is nu een nieuw juweeltje van een SDR ontvanger gekomen: Perseus. Een nadeel zou de prijs dan kunnen zijn. Dat valt echter meestal wel mee als je bedenkt dat veel mensen al een pc thuis hebben staan, die je dan niet extra hoeft aan te schaffen.

Antenne
Voor een kortegolf antenne moet  je nog eens de rubriek antennes in het forum bekijken. Hier zijn in het verleden diverse bericht geplaatst over kortegolf antennes en ervaringen.
Ook hier geldt: koop een goede antenne en goede coax.

Publicaties
De kortegolf loopt van 3 tot 30 MHz. De bandindeling is door de ITU tijdens allerlei vergaderingen overeengekomen. Wat je zoal kunt horen op de kortegolf is terug te vinden in een aantal bekende jaarlijkse publicaties. WRTH: World Radio TV Handbook. Hierin staan alle frequenties van omroep stations - van langegolf tot en met FM. Ook alle TV zenders staan erin. Uit Duitsland komen twee goede publicaties over de niet omroepstations op de kortegolf, zoals scheepvaart en luchtvaart : Klingenfuss publications publiceert 'guide to utility radio stations'  en het Siebel Verlag publiceert ' Spezial Frequenzliste'

Internet
Op internet zijn allerlei forums of persoonlijke pagina's te vinden met veel goede en actuele informatie wat er zoal te horen is. Gebruik een zoekmachine.

Bubo bubo

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2007, 13:10:44 »
OK, bedankt voor de antwoorden!!

Ik ben een beginneling wat de HF betreft, dus ik ben nog wat aan het uitproberen.

Zijn er ook frequenties op de HF die met grote regelmaat (op vaste tijden) berichten uitzenden, zodat ik de ontvanger en de antenne kan testen?

En wanneer gebruik je de LSB-mode en wanneer de USB-mode?
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4914
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2007, 13:24:23 »
Citaat van: "Bass"
En wanneer gebruik je de LSB-mode en wanneer de USB-mode?

Professionele stations gebruiken meestal USB. Zendamateurs onder 10 MHz LSB, boven 10 MHz USB.

Rene

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4914
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2007, 13:25:45 »
Citaat van: "Bass"
als ik de ontvanger afstem op 2.182 (in USB) ontvang ik een hoge "fluittoon" in plaats van geruis. Ik hoor dit op meerdere frequenties. Is dit normaal of hoort dit niet zo te zijn?

Computers en monitoren produceren nog wel eens wat ongewenste signalen. Probeer die eens een voor een uit te schakelen.

Rene

exLid057

  • Gast
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2007, 21:25:20 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Bass"
als ik de ontvanger afstem op 2.182 (in USB) ontvang ik een hoge "fluittoon" in plaats van geruis. Ik hoor dit op meerdere frequenties. Is dit normaal of hoort dit niet zo te zijn?

Computers en monitoren produceren nog wel eens wat ongewenste signalen. Probeer die eens een voor een uit te schakelen.

Rene

En van af deze kant een tip, neem het merk medion of captiva deze TFT's storen niet op de HF,dat is mijn ervaring

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2007, 18:50:43 »
Als je op de volgende link klikt  kun je, alhoewel de foto een beetje klein is, mooi zien hoe het ' oude' luisteren met een kortegolf ontvanger en het nieuwe luisteren met SDR ontvangers plaats vindt.
De kortegolf ontvanger achter het rode drank blikje is een TenTec RX-340 DSP ontvanger. Het luisteren zoals menigeen gewend is te doen. Voor op tafel staan twee laptops. De twee grijze kastjes er tussen zijn van de Italiaanse Firma Elad. Het is wat moeilijk te zien, maar die twee kastjes zijn vermoedelijk ASA-15 antennes spliters. In dit zelfde formaat brengt Elad de FDM-77 SDR ontvanger uit. Het zwarte kastje met de twee gele bandjes rechts op de voorgrond, boven het rode vlak, is de gloednieuwe Perseus SDR ontvanger. Alle sturing van de SDR ontvangers vindt op deze foto plaats via de laptop. De traditionele kortegolf ontvanger zal bij menig actieve kortegolf luisteraar worden vervangen door een SDR ontvanger. Het ' nieuwe luisteren' met de computer.

http://bp0.blogger.com/_yAFqROdeCF0/Rzg ... h/6558.jpg

Bubo bubo

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #10 Gepost op: 26 november 2007, 19:26:50 »
Allereerst wil ik iedereen bedanken die informatie heeft gegeven over de HF. Ik heb hier op het forum al een aantal vragen gesteld, omdat ik niet zo bekend ben met het luisteren op de HF.

Ik heb inmiddels een Target HF3 gekocht en daaraan heb ik een Dx-10 Pro gekoppeld. De antenne staat op een meter of 7 en heeft redelijk "vrij zicht". Ik ben het nu allemaal een beetje aan het testen. Welke station zou ik hier vanuit Harlingen met deze opstelling kunnen ontvangen? En op welke frequenties is met regelmaat iets te horen, zodat ik de opstelling kan testen op z'n werking?

Groet,

Bas
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

exLid057

  • Gast
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #11 Gepost op: 26 november 2007, 19:47:30 »
Citaat van: "Bass"
Allereerst wil ik iedereen bedanken die informatie heeft gegeven over de HF. Ik heb hier op het forum al een aantal vragen gesteld, omdat ik niet zo bekend ben met het luisteren op de HF.

Ik heb inmiddels een Target HF3 gekocht en daaraan heb ik een Dx-10 Pro gekoppeld. De antenne staat op een meter of 7 en heeft redelijk "vrij zicht". Ik ben het nu allemaal een beetje aan het testen. Welke station zou ik hier vanuit Harlingen met deze opstelling kunnen ontvangen? En op welke frequenties is met regelmaat iets te horen, zodat ik de opstelling kan testen op z'n werking?

Groet,

Bas

5.598.00 USB burgen luchtvaart
5.450.00 USB meteo ( weer info )
5.680.00 USB
3.413.00 USB meteo ( weer info )

 En verder veel plezier met luisteren, nog een tip heb geduld het is niet elke dag zeer goede ontvangst, dus het zal dan niet aan je antenne of ontvangen liggen..

Voor meer freq's kan je een keer een kijkje nemen op me site staat er ook nog wat op..

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #12 Gepost op: 5 april 2008, 17:21:40 »
Misschien mag ik nog even gebruikmaken van jullie wijsheid.....

ik ben een beetje aan het rommelen met mijn Target HF3 en DX-10 pro, maar ik heb nog niet echt succes op de HF.

Als ik op 5.680 afstem en ik blijf hier een tijdje naar luisteren, dan hoor ik af en toe wat gebrabbel wat wel lijkt alsof het descrambled is. Heeft dit te maken met de ontvangst of is het mogelijk een defect aan de ontvanger c.q. antenne??

Groet,

Bas
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

exLid057

  • Gast
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #13 Gepost op: 5 april 2008, 17:45:17 »
Citaat van: "Bass"
Misschien mag ik nog even gebruikmaken van jullie wijsheid.....

ik ben een beetje aan het rommelen met mijn Target HF3 en DX-10 pro, maar ik heb nog niet echt succes op de HF.

Als ik op 5.680 afstem en ik blijf hier een tijdje naar luisteren, dan hoor ik af en toe wat gebrabbel wat wel lijkt alsof het descrambled is. Heeft dit te maken met de ontvangst of is het mogelijk een defect aan de ontvanger c.q. antenne??

Zet eens je ontvagen op 5.505.00 USB of 5.450.00 USB deze signalen zijn nu hard.

 Op 5.680 hoor ik niks dit keer, mog daar wat zijn krijg ik het wel mee..

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #14 Gepost op: 5 april 2008, 19:45:38 »
Dank je voor je reactie!!

Op de door jou genoemde frequenties hoor ik wel het één en andere, maar wederom klinkt het alsof het descrambled is.......

Is mogelijk de ontvanger defect?

Groet,

Bas
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook