Auteur Topic: Eindhoven Tower  (gelezen 2611 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 369
Eindhoven Tower
« Gepost op: 21 september 2023, 19:22:55 »
Sinds een tijd ontvang ik Eindhoven Tower een stuk slechter dan zeg een jaar geleden. Het zou natuurlijk aan de antenne kunnen liggen, dat was eerst een AOR DA3200 en dat is nu een SA7000 geworden.
Volgens Google Maps staat mijn antenne hemelsbreed precies 6 km van de antenne opstelling op Eindhoven Airport. Zou het kunnen dat de zenders inmiddels vanaf een andere plaats werken?
Op een afstand van 6 km zou die hier toch binnen moeten knallen of zie ik dat verkeerd?

Offline louis52

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 39
Re: Eindhoven Tower
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2023, 20:43:24 »
Beste, ik weet niet waar u woont ten opzichte van het vliegveld. Laatst was ik onderweg en het verkeersplein Leenderheide voorbij op de snelweg in Stratum ontving ik de toren nog best goed. Daar stond ik eigenlijk wel versteld van. Waar ik woon, ook 6 km van het vliegveld hoor ik soms ook de Tetra frequentie. Succes met de hobby.
AOR AR DV1, AOR AR DV10, Uniden SDS 200, Uniden ubcd3600xlt , Diamond X200, Inverted v antenne 2x7,5 mtr, SDRPlay RSPdx , Anytone 878 voor DMR ontvangst, Yaesu FTDX10 voor HF ontvangst en MLA 30 plus.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 369
Re: Eindhoven Tower
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2023, 13:48:42 »
Dank je wel louis52, ik luister vanuit Beek en Donk. Vanmiddag even getest met een D-777 op een telescoopmast die even hoog is als mijn vaste mast.
Zelfs met een 20m rg-58 kabel kreeg ik de tower heel goed binnen dus iets in de antenne setup (moet ik nog proberen) of de antenne zelf is het probleem.
Feit is dat ik de HF ook nodig heb voor HDFL dus simpelweg wisselen van de antenne is geen optie.
Heb in elk geval duidelijk dat de zender niet is veranderd. Zal helaas de mast wellicht weer moeten neerhalen.
Ook veel plezier gewenst met de hobby.

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 388
  • PC5L
Re: Eindhoven Tower
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2023, 17:43:09 »
Ik woon 22 km van Ehv airport af maar het signaal komt net zo goed binnen als de voorgaande jaren zowel op vhf als uhf.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 369
Re: Eindhoven Tower
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2023, 18:10:21 »
De UHF gaat prima, alleen op de VHF is het echt heel erg slecht. Ga nog een test doen met de SA7000, vanaf de antenne voor bliksembeveiliging rechtstreeks naar de scanner toe, dan heb ik ook uitgesloten (of bevestigd) dat de fout in de kabel zit die onder de dakpannen ligt.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Eindhoven Tower
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2023, 19:53:13 »
Thuis ben ik een beetje aan het rommelen met LNA's. Het effect is nogal wisselend. Soms een verbetering, soms een behoorlijke verslechtering.

Zou het kunnen dat die SA7000 zoveel versterkt dat je ontvanger daarvan "over de nek gaat"? Je zou eens zo'n sper filter voor de omroepband kunnen proberen. Maar wat ik nu zeg is een wilde gok.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 369
Re: Eindhoven Tower
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2023, 20:47:46 »
Wilde gok of niet, ik heb zo'n filter liggen dus ik ga dat zeker uitproberen. Dank je wel voor de tip!
Zowel op de DV1 als de AR8200 is de tower nauwelijk te horen maar ik ben razend nieuwsgierig en kom hierop terug.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 369
Re: Eindhoven Tower
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2023, 11:46:23 »
Vanmorgen uitgeprobeerd met het omroep-sperfilter maar helaas hetzelfde resultaat,
de toren zit zover in de ruis dat die niet te horen is.
Ik ga weer verder met m'n onderzoekje en wie weet kan ik het nog toespitsen.
Dat filter ga ik toch nog even bij de hand houden...

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Eindhoven Tower
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2023, 14:05:35 »
Vanmorgen uitgeprobeerd met het omroep-sperfilter maar helaas hetzelfde resultaat,
de toren zit zover in de ruis dat die niet te horen is.
Ik ga weer verder met m'n onderzoekje en wie weet kan ik het nog toespitsen.
Dat filter ga ik toch nog even bij de hand houden...

Wellicht een open deur: maar is de ontvangst op alle (luchtvaart) frequenties zo slecht, of alleen Eindhoven? Als het eerste het geval is, dan is de antenne kapot, zou je zeggen.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 369
Re: Eindhoven Tower
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2023, 09:52:27 »
Volgens mij is het over de gehele VHF band minder sterk dan dat het was maar Eindhoven tower sprong er wel uit.
Inmiddels ook uitgesloten dat in de 'dakkabel' zit en dus blijft de antenne over. Ik houd het er maar op dat de SA7000 niet zo geweldig is op de VHF.
Ik heb een verloop besteld van PL naar SMA en dan gaat de huidige FLARM antenne (heeft een SMA aansluiting) uit de mast en de D-777 (of een X-50?) er in.
Is denk ik de meest geschikte oplossing. Dan nog een coax schakelaar erop om te kunnen switchen welke antenne de scanner signaal gaat geven.
Er staan dus straks een SA7000, een D-777 en een ADS-B/GPS  antenne op de pijp. Dan ben ik mbt antenne mogelijkheden wel aan de grens gekomen.
Ben benieuwd...

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: Eindhoven Tower
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2023, 11:54:59 »
Hoi John, ik denk dat je hier weinig of niets mee kan maar: mijn ervaring is dat VHF Air luisteren structureel minder goed gaat dan voorheen. En dan praat ik over langere tijd. Ik ben jaren bezig geweest om de UHF Air net zo goed te krijgen als de VHF Air, maar tegenwoordig is dat andersom. Ongefilterd VHF Air luisteren is hier feitelijk onmogelijk.

Ik heb met de Airspy heel veel getest om dit goed te krijgen. Momenteel gaat het best redelijk. De Airspy Mini hangt aan een Sirio SD-2000N die met Ecoflex 10 naar een Auth 150 MHz Low Pass filter gaat. Vandaar met een korte coax naar de Mini. Heb in SDR# veel geprobeerd met Decimation maar uiteindelijk draait het zonder Decimation en lage gain het best (hier Sensi 11).

Hoop dat je het lek boven krijgt.
Luisterspulletjes :)

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Eindhoven Tower
« Reactie #11 Gepost op: 24 september 2023, 13:04:50 »
Hoi John, ik denk dat je hier weinig of niets mee kan maar: mijn ervaring is dat VHF Air luisteren structureel minder goed gaat dan voorheen. En dan praat ik over langere tijd. Ik ben jaren bezig geweest om de UHF Air net zo goed te krijgen als de VHF Air, maar tegenwoordig is dat andersom. Ongefilterd VHF Air luisteren is hier feitelijk onmogelijk.

Dit is wel grappig. Ik heb ongeveer dezelfde ervaring, maar dan precies andersom.

Vergeleken met vroeger (en dat is vooral "gevoel") ontvang ik met mijn huidige antenne setup op VHF-laag en de luchtvaartband beter dan vroeger. Ik heb veel minder last van knalharde zenders, zoals de politie destijds in de 86/87 Mhz. band. Ik heb jaren geleden ook nog eens niet serieus met een eenvoudige SDR-ontvangertje gespeeld, waarbij ik toen wel behoorlijk last van de FM omroepband had. Het simpele FM band filter van RTL-SDR.com deed toen wonderen. Veel betere onderdrukking van de FM omroepband, wat leidde tot een aanzienlijk betere ontvangst in de luchtvaartband.

Met mijn huidige apparatuur (onder andere Airspy Mini en Airspy R2) heb ik geen last meer van de FM Omroepband. Wellicht zijn sterke zenders die toen vervelend deden uitgeschakeld of zo? Het zou best een lokaal probleem kunnen zijn. Misschien zit ik net gunstig en Faramir net niet.

Waar ik nu nog mee worstel is dat ontvangst op VHF Hoog en UHF slechter lijkt dan vroeger. Dat terwijl er veel minder harde zenders zijn dan vroeger, met uitzondering van de twee paging netten op 169.6500 en 172.4500. UHF net zo. Ik ontvang niet slecht maar het zou volgens mij nog beter kunnen. Terwijl ik vroeger echt wel last had van bijvoorbeeld sterke politiezenders in de 466-469 Mhz.  band of het oude ATF2 net.

Ik moet mijn installatie op het dak technisch nog perfectioneren, maar of het weer zit tegen of ik moet werken, dus het komt er steeds niet van  :'(

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 369
Re: Eindhoven Tower
« Reactie #12 Gepost op: 24 september 2023, 17:10:47 »
Wellicht toch enige invloed van zonnestormen?  :P
Volgende week met een beetje fatsoenlijk weer zal ik de antenne's wisselen en dan ga ik de banden eens met elkaar vergelijken tussen de verschillende antenne's
Al met al heeft het me al een tijd bezig gehouden en nu met dat HF aspect erbij, samen met de RSPdx/RSP1A/Airspy/RTL-SDR ontvangers heb ik nog genoeg op het programma staan voor de komende 'lange avonden'.  ;D

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: Eindhoven Tower
« Reactie #13 Gepost op: 24 september 2023, 21:35:17 »
Heerlijk, knutsel-ze :)
Luisterspulletjes :)

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 369
Re: Eindhoven Tower
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2023, 13:02:20 »
De FLARM antenne is vervangen door de D-777 en ik hoor de tower weer!
Niet alleen is de toren weer te horen maar zelfs de GND komt weer door en ook de andere VHF frequenties komen weer goed door.
Op de SA7000 nog steeds echt met héél véél moeite in de achtergrond te horen.
Ik ben in mijn overtuiging bevestigd dat de SA7000 op de VHF behoorlijk slechter presteert dan een D-777.
Heb ze nu allebei in de mast staan dus zowel HF als VHF/UHF is gedekt.