Auteur Topic: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord  (gelezen 287183 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21717
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #255 Gepost op: 11 januari 2011, 15:26:22 »
Ah daar is er weer eentje
16:21:52 11-01-11 05/059 GROUP-1 1 Brand VBW A73 KP ZAARDERHEIKEN (Y) L 45,3 VENL VL641 VL645 A73
                 1001479 BRW Venlo (Dienstwisselcode Beroeps)
                 1001480 BRW Venlo (Dienstwisselcode Vrijwilligers)
                 1001498 BRW Veiligheidsregio Limburg Noord (Monitorcode)
                 1001878 BRW Venlo (Kazerneploeg)
                 1001882 BRW Venlo (Kazernealarm)
                 1001884 BRW Venlo (Vrijwilligers ploeg A)
                 1001885 BRW Venlo (Vrijwilligers ploeg B)
                 1001886 BRW Venlo (Vrijwilligers ploeg C)
                 1001985 BRW Venlo (Kazernetechniek)

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #256 Gepost op: 11 januari 2011, 16:42:48 »
Nog even over die dienstwissel- of MDT-capcodes. Weer een dubieus geval. Een aparte dienstwisselcode voor vrijwilligers en beroeps is logisch te verklaren. Ik kan me alleen niet voorstellen waarom er vwb de aansturing van de navigatie onderscheid wordt gemaakt tussen vrijwilligers en beroeps. Enerzijds, hebben zij aparte voertuigen? Anderzijds, wisselt dat nooit? Zo'n capcode hangt namelijk aan de zogenaamde "bereikbaarheid" van een voertuig, niet aan een ploeg (beroeps/vrijwilligers). Stel dat om wat voor reden dan ook de TS'en omgewisseld worden, dan lopen ineens de verkeerde codes mee. Als dit verklaard kan worden dan zijn al mijn twijfels weg ;-)

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #257 Gepost op: 11 januari 2011, 16:55:40 »
En ik zoek gewoon verder, want met alle respect, ik monitor P2000 toch al enige tijd en ben niet zomaar te overtuigen...

In sommige regio's wordt een voertuigkoppelcode gebruikt, whatever dat mag zijn, die code loopt ALTIJD mee als er een voertuig wordt gealarmeerd en derhalve niet bij een heralarmering (ontalarmering) omdat dan alleen de ploegen worden gealarmeerd, niet het voertuig.

Dat staat haaks op deze alarmering :

14:22:13 07-01-11GROUP-11 AM PARKHOTEL HORST TIENRAYSEWEG 2 HORS HT845
1001459BRW Limburg-Noord (Horst - Dienstwisselcode)
1001498BRW Limburg-Noord (Monitorcode)
1001621BRW Limburg-Noord (Horst - Groep-1)
1001622BRW Limburg-Noord (Horst - Groep-2)
1001624BRW Limburg-Noord (Horst - BvD)
14:24:04 07-01-11GROUP-1ontalarmering 1 AM PARKHOTEL HORST TIENRAYSEWEG 2 HORS
1001459BRW Limburg-Noord (Horst - Dienstwisselcode)
1001621BRW Limburg-Noord (Horst - Groep-1)
1001622BRW Limburg-Noord (Horst - Groep-2)
1001624BRW Limburg-Noord (Horst - BvD)

In dit geval loopt de code nog steeds mee en KAN dus (GMS-technisch) niet aan een voertuig hangen, dat kan gewoon niet.

Andere voorbeelden :

10:51:41 07-01-11GROUP-12 DV REINIGEN WEGDEK OUDE TRAMBAAN HEYT HHSTS4
1001498BRW Limburg-Noord (Monitorcode)
1001613BRW Limburg-Noord (Heythuysen - BvD)
1001619BRW Limburg-Noord (Heythuysen - Bemanning TS4)
14:10:28 08-01-11GROUP-12 BR CONTAINER HAVIKHORST ROER RMD843
1001498BRW Limburg-Noord (Monitorcode)
1001742BRW Limburg-Noord (Roermond - Kazernealarm)
15:24:24 08-01-11GROUP-11 Brand MAASBRACHTERWEG LINN RMD843
1001498BRW Limburg-Noord (Monitorcode)
1001742BRW Limburg-Noord (Roermond - Kazernealarm)
15:30:21 08-01-11GROUP-11 HV VKO-BEKNELLING (N.B.: middel hv) GERECHTSGEBOUW ROERMOND WILLEM II SINGEL 67 ROER RMD842
1001498BRW Limburg-Noord (Monitorcode)
1001742BRW Limburg-Noord (Roermond - Kazernealarm)
1001782BRW Limburg-Noord (Voorlichter Roermond)

Hier worden geen ploegen gealarmeerd, maar een vaste bemanning. Zeker in Roermond zou men grote baat hebben bij een MDT cq navigatie, maar juist daar loopt die code structureel niet mee. Weer een belangrijk punt want de MDT-codes ontkracht.

Altijd als er een ploeg (blusgroep) wordt gealarmeerd, dan loopt die code wel mee, maar deze codes lopen niet per definitie mee als voertuigen worden gealarmeerd. Dat wijst er toch echt op dat deze codes gekoppeld zijn aan ploegcodes en dus niet aan voertuigen.

Desalniettemin word ik graag overtuigd van het tegendeel :)

Geloof mij, ik draai al heel lang mee en heb menig meldkamer van binnen en buiten gezien. Niet elke centralist weet alles correct over te brengen en ook de brandweerman op straat vertelt weleens technisch incorrecte verhalen. Als ik een centralist spreek en die zegt "er staat OVERNAME" bij die capcodes dan snijdt dat veel meer hout dan MDT-codes die niet meelopen op momenten dat je dat wel zou verwachten, sorry :)

Los van dit alles zijn er tal van mogelijkheden waardoor de MDT toch via P2000 aangestuurd kan worden, net zo goed als dat er zat regio's zijn waarbij elke kazerne een lichtkrant heeft, zonder dat die een aparte capcode heeft. In beide gevallen kunnen namelijk de bestaande capcodes gebruikt worden, een gemiddelde ontvanger kan er immers 16 aan. Ergo; er hoeven dus niet per definitie aparte capcodes in het leven geroepen te worden om de MDT aan te kunnen sturen, behalve als men selectief wil werken, maar aan de hand van eerdere verhalen krijg ik de indruk dat men daar toch geen waarde aan hecht :)

Daarnaast zou de MDT zelfs aangestuurd kunnen worden via SDS. Een soortgelijk tekstbericht als P2000, maar dan verzonden via C2000. Het eerdere verhaal gaat dan nog steeds in grote lijnen op, met dien verstande dat er nu WEL selectief gewerkt kan worden...

Offline Bernt

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1852
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #258 Gepost op: 11 januari 2011, 16:58:59 »
Dit vondt ik ook apart vanmiddag:

Korpsalarm;

16:24:48 11-01-11GROUP-12 DV WATEROVERLAST DE LANGE BEEMDENS WESS
1001930BRW Heel (Wessem) (Korpsalarm)
1001935BRW Heel (Wessem) (?)
1001978BRW Heel (Wessem) (?)

En daarna apart nog de groepe?

16:29:18 11-01-11-ALPHA-2 wateroverlast de lange beemdens tennispark Wessem
1001932BRW Heel (Wessem) (Blusploeg B)
16:29:09 11-01-11-ALPHA-2 wateroverlast de lange beemdens tennispark Wessem
1001931BRW Heel (Wessem) (Blusploeg A)

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #259 Gepost op: 11 januari 2011, 17:36:51 »
Citaat van: "Bernt"
Dit vondt ik ook apart vanmiddag:

Korpsalarm;

16:24:48 11-01-11GROUP-12 DV WATEROVERLAST DE LANGE BEEMDENS WESS
1001930BRW Heel (Wessem) (Korpsalarm)
1001935BRW Heel (Wessem) (?)
1001978BRW Heel (Wessem) (?)

En daarna apart nog de groepe?

16:29:18 11-01-11-ALPHA-2 wateroverlast de lange beemdens tennispark Wessem
1001932BRW Heel (Wessem) (Blusploeg B)
16:29:09 11-01-11-ALPHA-2 wateroverlast de lange beemdens tennispark Wessem
1001931BRW Heel (Wessem) (Blusploeg A)


De eerste melding is aangemaakt door GMS, de tweede door de centralist in Pancras.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21717
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #260 Gepost op: 16 januari 2011, 10:35:08 »
De reeks codes voor Kazernetechniek zou best eens iets anders kunnen zijn;
1001981 09:07:25 16-01-11 aub contact opnemen MKP
1001981 09:29:07 16-01-11 aub MKP bellen

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #261 Gepost op: 16 januari 2011, 15:19:20 »
Citaat van: "Johan Beck"
De reeks codes voor Kazernetechniek zou best eens iets anders kunnen zijn;
1001981 09:07:25 16-01-11 aub contact opnemen MKP
1001981 09:29:07 16-01-11 aub MKP bellen

Nee, die reeks klopt wel, alleen 1001979 t/m 1001981 zijn iets anders.

Offline HansH

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1238
    • http://www.hansenmary.nl
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #262 Gepost op: 22 januari 2011, 08:06:35 »
1001477 11:48:07 21-01-11  1 AM HEIDE, BASISSCHOOL ABDISSENSTRAAT 1 SWAL SMN840 RMD843 -= BRW Swalmen (Dienstwisselcode) =-
1001498 11:48:07 21-01-11  1 AM HEIDE, BASISSCHOOL ABDISSENSTRAAT 1 SWAL SMN840 RMD843 -= BRW Limburg-Noord (Monitorcode) =-
1001742 11:48:07 21-01-11  1 AM HEIDE, BASISSCHOOL ABDISSENSTRAAT 1 SWAL SMN840 RMD843 -= BRW Roermond (Kazernealarm) =-
1001846 11:48:07 21-01-11  1 AM HEIDE, BASISSCHOOL ABDISSENSTRAAT 1 SWAL SMN840 RMD843 -= BRW Swalmen (Blusgroep 1) =-
1001847 11:48:07 21-01-11  1 AM HEIDE, BASISSCHOOL ABDISSENSTRAAT 1 SWAL SMN840 RMD843 -= BRW Swalmen (Blusgroep 2) =-
1001852 11:48:07 21-01-11  1 AM HEIDE, BASISSCHOOL ABDISSENSTRAAT 1 SWAL SMN840 RMD843
1001976 11:48:07 21-01-11  1 AM HEIDE, BASISSCHOOL ABDISSENSTRAAT 1 SWAL SMN840 RMD843 -= BRW Swalmen (Kazernetechniek) =-
1001991 11:48:07 21-01-11  1 AM HEIDE, BASISSCHOOL ABDISSENSTRAAT 1 SWAL SMN840 RMD843 -= BRW Swalmen (Lichtkrant) =-

Nieuwe blusgroep?

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #263 Gepost op: 31 januari 2011, 18:58:56 »
Citaat van: "Hunter"
Altijd als er een ploeg (blusgroep) wordt gealarmeerd, dan loopt die code wel mee, maar deze codes lopen niet per definitie mee als voertuigen worden gealarmeerd. Dat wijst er toch echt op dat deze codes gekoppeld zijn aan ploegcodes en dus niet aan voertuigen.

Het blijft stil rond dit onderwerp, terwijl er eerder hele stellige meningen werden verkondigd. Niet dat ik mijn gelijk wil halen, maar ben nog steeds erg benieuwd...

Wat denken jullie hier dan van?

18:00:28 17-01-11GROUP-1PROEFALARM REGIO PROEF ALARM PRAL
1001470BRW Limburg-Noord
1001500BRW Limburg-Noord (Regionaal Proefalarm)
18:00:26 31-01-11GROUP-3PROEFALARM REGIO PROEF ALARM PRAL
1001470BRW Limburg-Noord
1001500BRW Limburg-Noord (Regionaal Proefalarm)

Is weliswaar maar 2x gezien, met dien verstande dat op de tussenliggende datum via het Pancras backupsysteem werd gealarmeerd :

18:11:24 24-01-11 ALPHA proefalarm regio code  24-01-2011  via Pancras  18.uur 10
1001500BRW Limburg-Noord (Regionaal Proefalarm)
1001469BRW Limburg-Noord (Nederweert - Aansturing Navigatie)
1001471BRW Limburg-Noord (Roermond - Aansturing Navigatie)

Je ziet hoe ze in mijn filters momenteel benoemd zijn :) Wat zit daar tussenin?????

Wat mij bij de reguliere capcodes (ploegen etc) opvalt is dat tussen Roggel en Sevenum ineens de regionale capcodes zitten. Als we naar het woord "Regio" kijken dan past die opzich beter tussen Nederweert en Roermond in, en dus ook tussen 1469 en 1471, of ben ik nu gek ;)

Dat zou dan een monitorcode voor regiofuncties impliceren. Eerder dan een MDT-aansturing voor regionale voertuigen, naar mijn bescheiden technische kennis raakt dat kant noch wal..

Desondanks blijf ik open staan voor tegenargumenten :)

Offline sander84

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #264 Gepost op: 2 februari 2011, 18:45:56 »
De zgn dienstwisselcodes dienen ervoor om personeel die in verschillende groepen zijn ingedeeld een alarmdienst over te kunnen nemen in een andere groep.
Bijvoorbeeld Jantje zit in groep 1, hier heeft hij diverse capcodes geactiveerd bv: blusgroep, spec. voertuig en de WVD. Als Jantje in groep 2 dienst wil draaien kan hij geen keuze maken om de capcode te activeren van blusgroep 2 (Deze keuze is gemaakt in Limburg Noord om in de pager niet alle capcodes op te nemen, maar alleen de nodige capcodes voor de eigen blusgroep van de gebruiker van de pager), hiervoor is de dienstwisselcode in het leven geroepen. Als hij deze activeert zal hij ten alle tijde alarm krijgen, dus voor blusgroep, als spec. voertuig van groep 2. WVD is een specialisme en zal waarschijnlijk ook apart worden aangestuurd zonder dienstwisselcode van desbetreffend korps.
De dienstwisselcode wordt niet gebruikt om de navigatie of MDT aan te sturen. Waarom niet... MDT kan handmatig worden aangestuurd door de meldkamer, als er een handmatige melding wordt ingeschoten is deze niet te zien via de P2000 monitor... Lijkt mij voldoende verklaring dat de dienstwisselcode niet wordt gebruikt voor inschieten van MDT gegevens. Het gebeurt vaker dat we tijdens aanrijden vragen om de MDT opnieuw te activeren, en ook tijdens die momenten hebben er nooit mensen opnieuw alarm gekregen omdat MDT opnieuw wordt geactiveerd.

Iemand een betere verklaring?

Groeten Sander.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #265 Gepost op: 2 februari 2011, 20:05:17 »
Toppie, klinkt uitermate aannemelijk  :wink:

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2461
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #266 Gepost op: 12 februari 2011, 19:34:56 »
1001852 Dagblusgroep ??

In 2011 11x een melding en allemaal tussen 10 en 13 uur en in 2010 3x een melding tussen 12 en 15 uur.
De code is ingebruik sinds december 2010.

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2461
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #267 Gepost op: 27 maart 2011, 19:21:44 »
Het valt mij op dat de 1001882 altijd met de 1001878 mee gaat behalve
als er alleen een bijzondervoertuig (671/669/651) gealarmeert wordt.
Bij TS melding dus 1001882 en 1001878 en mij HV/HA/RV alleen 1001882
Zou de verdeling dan zijn:

1001878 Kazerneblusgroep
1001882 Kazerne bemanning bijzondere voertuigen

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #268 Gepost op: 27 maart 2011, 21:22:44 »
1882 is toch gewoon kazernealarm??

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2461
Re: Discussie P2000 Brandweer Limburg-Noord
« Reactie #269 Gepost op: 27 maart 2011, 21:39:00 »
Citaat van: "Hunter"
1882 is toch gewoon kazernealarm??

En de 1878?