Auteur Topic: Twee weken voorwaardelijk vanwege afluisteren gevangenispersoneel  (gelezen 8323 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Netfreak99

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Twee weken voorwaardelijk vanwege afluisteren gevangenispersoneel
« Gepost op: 1 augustus 2019, 16:45:53 »
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/900212-twee-weken-voorwaardelijk-vanwege-afluisteren-gevangenispersoneel

Sinds wanneer heb je een vergunning nodig om niet beveiligde gesprekken op een scanner te mogen beluisteren?

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Twee weken voorwaardelijk vanwege afluisteren gevangenispersoneel
« Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2019, 17:33:54 »
Mijn vermoeden is, dat het hier om een zend-klare portofoon ging, en dat de journalist geen idee heeft waar hij over schrijft........ :P

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Twee weken voorwaardelijk vanwege afluisteren gevangenispersoneel
« Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2019, 19:20:46 »
deze zin zeg al genoeg . De man zei dat hij dat niet wist. Hij noemde zichzelf een 'luisteramateur'. dus bijna zeker dat het een portofoon was . hier een bewijs dat je een portofoon niet gebruikt mag worden als scanner .

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Twee weken voorwaardelijk vanwege afluisteren gevangenispersoneel
« Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2019, 21:09:36 »
Ben benieuwd als "het apparaatje" een scanner was geweest wat er dan was gebeurd.

Offline testerr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514

Offline Netfreak99

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Twee weken voorwaardelijk vanwege afluisteren gevangenispersoneel
« Reactie #6 Gepost op: 2 augustus 2019, 12:12:59 »
Scanners in beslag genomen .. die inbeslagname van die porto snap ik nog wel.

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Twee weken voorwaardelijk vanwege afluisteren gevangenispersoneel
« Reactie #7 Gepost op: 2 augustus 2019, 12:45:52 »
Een bijzondere hobby noemt de tweede krant het...Vroeger had toch bijna iedereen een scanner om politie en brandweer mee te luisteren?
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Netfreak99

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: Twee weken voorwaardelijk vanwege afluisteren gevangenispersoneel
« Reactie #8 Gepost op: 2 augustus 2019, 17:33:51 »
https://wetten.overheid.nl/BWBR0041661/2019-01-01
--
Basiscasus/delict (2) (illegaal gebruik van niet-omroepfrequenties)

Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben en/of het gebruik van een radioapparaat, bestemd om andere frequentieruimte dan omroepfrequenties onder (1) genoemd te gebruiken, zonder vergunning of registratie ex art. 3.13, eerste lid, jo. 3.9 Tw, alleen gepleegd.

(strafbaarstelling: art. 10.15, eerste en tweede lid Tw jo. art. 1, sub 1º WED).

Het betreft apparaten voor maritieme communicatie zoals marifoons of portofoons en apparaten voor radiozendamateurs, zonder dat de houder in het bezit is van een vergunning voor gebruik van frequentieruimte ex art. 3.13, eerste lid Tw, of een registratie ex. art. 3.9 Tw. danwel waarbij er wel een vergunning of registratie is verleend maar de gebruiker de apparaten (moedwillig) onjuist gebruikt en dit tot gevaarlijke situaties leidt.

--
Ik weet niet of dit ook slaat op Scanners.
Het hebben van een Portofoon als je geen licentie hebt is strafbaar sinds 1 januari.

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: Twee weken voorwaardelijk vanwege afluisteren gevangenispersoneel
« Reactie #9 Gepost op: 2 augustus 2019, 18:55:52 »
Hoe zit het met deze wetgeving

- Binnen Nederland is het toegestaan al datgene wat via de ether wordt verzonden, met behulp van scanners en ->andere ontvangers<-, op te vangen en te beluisteren.
- Ook het luisteren naar cellulaire- en privételefoonconversatie is toegestaan.
- Tevens mag men binnen Nederland luisteren naar gecodeerd data-verkeer en deze zelfs decoderen.

- De via scannerluisteren verkregen informatie mag niet aan derden worden doorgegeven.
- Het opnemen of vastleggen van dataverkeer of conversatie is derhalve niet toegestaan.

- Het is bovendien verplicht als men informatie opvangt over criminele activiteiten dit te melden aan de lokale overheid, al dan niet anoniem.

Onder andere ontvangers versta ik ook zend-ontvangers, ik weet niet of dergelijke dmr scanners in staat zijn om beveiligde gesprekken op te vangen

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: Twee weken voorwaardelijk vanwege afluisteren gevangenispersoneel
« Reactie #10 Gepost op: 2 augustus 2019, 19:25:54 »
Ik weet niet of dit ook slaat op Scanners.
Het hebben van een Portofoon als je geen licentie hebt is strafbaar sinds 1 januari.

Dat is al veel langer zo, alleen deze specifieke strafvorderingdrichtlijn is van 1-1-2019.


Het verbod slaat op zendapparatuur; je 'gebruikt' m.i. immers geen frequentieruimte als je luistert op een scanner. Het luisteren en het aanwezig hebben van de verboden apparatuur zijn twee aparte dingen. Het is niet dat luisteren op een porto per se illegaal is, het is dat dat het aangelegd aanwezig hebben van de porto niet toegestaan is en daaruit volgt logischerwijs dat het luisteren ermee natuurlijk ook niet mag. Heb je wel de juiste vergunning of registratie (bijvoorbeeld als zendamateur), dan mag je best met je zendapparatuur luisteren.


Onder EU-richtlijn 2014/53/EU vermoed ik dat EU-lidstaten het op de markt brengen van scanners niet mogen belemmeren, maar heb er geen ik heb er geen diep onderzoek naar gedaan. Ze zijn in ieder geval vrij verkrijgbaar in markten waar ze niet volledig gebruikt mogen worden (bijv. België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk), uiteraard alleen met CE-markering. Hetzelfde geldt trouwens voor alle CE-gemarkeerde radioapparatuur; vandaar dat Chinese porto's overal verkocht worden. Ingebruikname ervan kan natuurlijk wel beperkt worden door middel van machtigingen en op grond van bepaalde redenen (voorkomen storing, volksgezondheid, etc.). De Telecommunicatiewet omvat de Nederlandse implementatie van deze richtlijn en diens voorganger.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Twee weken voorwaardelijk vanwege afluisteren gevangenispersoneel
« Reactie #11 Gepost op: 4 augustus 2019, 11:43:45 »
Ik ben er nog niet uit wat hier nu is gebeurd in Friesland.

Iemand luistert mee met onversleutelde communicatie van een gevangenis met scanners (waarvan ik uitga dat die hij mag hebben) en een portofoon die hij niet mag hebben. Die porto mag hij terecht NIET hebben om te mee te luisteren (lees: porto is gebruiksklaar) omdat hij geen zendamateur of professioneel gebruiker is. Ze komen er bij toeval achter dat hij met die bajes meeluistert, maar als ze nu de kassameisjes van de supermarkt om de hoek hadden gehoord via PMR kanalen of de communicatie van zendamateurs was er dan ook zo'n heisa om gemaakt? Of als hij die porto niet had gehad en dus alleen scanners wat dan?

Meeluisteren via scanners naar onversleutelde (digitale) communicatie mag gewoon, punt uit. Of dat nu een gevangenis is of je luistert mee met de plaatselijke wielerronde, een scanner kunnen ze je daar niet voor afpakken. Die porto daarentegen wel en dat is meteen een mooi signaal naar iedereen die denkt dat hij/zij onaantastbaar is. Commerciële partijen in deze zijn het er vast niet meer eens, maar wen er maar vast aan.

Ik vind dat die man de scanners terug moet krijgen en weer gewoon af moet stemmen op de frequentie van de gevangenis. Daarmee overtreedt hij de wet niet. Ik weet niet of hij nog in hoger beroep kan, zo ja dan moet hij die scanners gewoon terug eisen. Het voelt voor mij als staande gehouden worden door de politie bij een routinecontrole en omdat je een radardetector aan boord hebt pakken ze de auto af en krijg je die ook niet terug.

Dan nog het woordje afluisteren... dat dikt het artikel alleen nog maar aan, alsof het stiekem gebeurt.
Meeluisteren: Een gesprek volgen
Beluisteren:  Aandachtig naar iets luisteren
Afluisteren:  Stiekem luisteren naar wat iemand zegt of doet

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: Twee weken voorwaardelijk vanwege afluisteren gevangenispersoneel
« Reactie #12 Gepost op: 4 augustus 2019, 15:34:37 »
Ik denk dat een hoop hobbyisten met deze radio hobby wel kunnen stoppen om er maar eventjes van uit te gaan wat menig scanner luisteraar op de plank heeft staan los van het feit of het een portofoon is of een scanner en wat je daar allemaal niet mee kan ontvangen.

Vindt deze discussie erg lijken, op het verhaal wat gevoerd wordt over etherpiraten in de 3 meterband en de illegale antennes met veelste veel vermogen zenden op de 27 mhz. Nu gaan we over portofoons beginnen wat wel en niet mag, Van iedereen wordt acht de wet te kennen maar hier in weten veel mensen de wetgeving niet.

Ik heb het verhaal meerdere keren gelezen ik vindt het een bizar verhaal en voorval.

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Twee weken voorwaardelijk vanwege afluisteren gevangenispersoneel
« Reactie #13 Gepost op: 7 september 2019, 09:52:49 »
Ik lees dit net:
"Een niet zendamateur zal een moderne Chinese portofoon die hij als radio-ontvangstapparaat wil gebruiken, softwarematig onklaar kunnen maken om te kunnen zenden, dan mag hij de portofoon in bezit hebben. Anders mag hij de portofoon alleen in bezit hebben als deze geheel ontkoppeld is en ontdaan is van antenne en andere toebehoren"

Dus nieuw in de doos mag je hem voor de sier neerzetten op de vensterbank maar als je het zendgedeelte softwarematig uitzet zodat je alleen kan luisteren dan mag je hem ook nog aanzetten ook.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 320
Re: Twee weken voorwaardelijk vanwege afluisteren gevangenispersoneel
« Reactie #14 Gepost op: 7 september 2019, 12:38:56 »
Waar heb je dat gelezen?? Heb je een bron, ben hier wel benieuwd naar.
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)