Auteur Topic: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect  (gelezen 29631 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Gepost op: 6 augustus 2008, 01:01:33 »
Op het strand van Westende werd een reddingsoefening gehouden om de communicatie en coördinatie tussen de verschillende hulpverleners te testen. Eerder dit jaar werd de oefening omwille van het slechte weer uitgesteld.

Er werden twee drenkelingen gesimuleerd die door de redders en Seaking-helikopter werden opgepikt. De reddingsoefening lokte heel wat toeschouwers en werd bijgewoond door de gouverneur en de Middelkerkse burgemeester. Er werd aan deelgenomen door politie, brandweer, scheepvaartpolitie, de MUG-heli en de Seaking.

Bij de evaluatie bleek dat er nog een probleem was met de ontvangst van de radio-apparatuur op het Astrid-net. Johan Debyser, kabinetchef van de gouverneur: "De oefening zelf is goed verlopen. Bij de evaluatie bleek dat er soms nog moeilijk verbinding kan gemaakt worden met het radionet. Dat komt door de hoge gebouwen aan de kust. De problematiek is ons bekend. De gouverneur zal de bevindingen doorgeven aan de multi-disciplinaire werkgroep en de NV Astrid. Om de communicatie in de toekomst te verbeteren wordt onderzocht of plaatsing van extra masten mogelijk is." (belga/ka)
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Zenitel scoort slecht bij brandweer Asse
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2009, 01:15:51 »
Citaat
Oproepsysteem brandweer eindelijk uit ziekbed

ASSE - Het gemeentebestuur van Asse en het communicatiebedrijf Zenitel Belgium in Zellik zijn een dading overeengekomen over het computergestuurd oproepsysteem bij de brandweer van Asse. De opdracht voor het geautomatiseerde oproepsysteem werd drie jaar geleden binnengehaald door het bedrijf, maar het systeem functioneerde nooit naar behoren.

Zo was het de bedoeling dat de voorpost Dilbeek en de brandweer en de ziekenwagen van Opwijk vanuit Asse konden worden uitgestuurd. Hoewel het systeem nooit definitief werd opgeleverd, werd het door de brandweer wel anderhalf jaar gebruikt om te dispatchen en om alarmen uit te sturen. Ook voor Zenitel liepen de kosten aan arbeidsuren en materiaal op tot ver boven het oorspronkelijke bedrag van de bestelling (76.755 euro).

Omdat de problemen bleven aanhouden schakelde de brandweer intussen over op andere software. Om een aanslepende rechtszaak te vermijden kwamen Asse en Zenitel overeen om het contract stop te zetten. Asse betaalt Zenitel wel een compensatie, omdat de apparatuur uiteindelijk wel effectief werd gebruikt. 'Omdat de technologie intussen sterk evolueerde en heel wat goedkoper werd, blijft het voor de gemeente wel een nuloperatie', zegt schepen André Van Droogenbroeck (As.Pro).

Bron: Het Nieuwsblad
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Nog enkele problemen...
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2009, 01:35:13 »
Citaat
'Goede communicatie redt levens'

Hulpdiensten oefenen voor kust De Haan
 
DE HAAN - Politie, brandweer, kustredders, de Seaking van Koksijde, ziekenwagens en het medisch urgentieteam: alle hulpdiensten rukten uit naar De Haan voor een reddingsoefening.

9 uur, strand aan het Leopoldplein. Heel wat beweging en nieuwsgierige toeschouwers, die toekijken hoe met man en macht drie drenkelingen door de reddingsdiensten uit zee worden gevist. Een van hen was als vermist opgegeven.

Dat was het scenario van de grootscheepse reddingsoefening, georganiseerd door de provinciebestuur. 'Dergelijke oefeningen kunnen levens redden', zegt Johan Debyser, kabinetschef van gouverneur Paul Breyne en coördinator van de actie.

'Alle hulpdiensten die ingeschakeld kunnen worden bij het redden van drenkelingen werken eraan mee: politie, brandweer, kustredders, de Seaking van de basis Koksijde, ziekenwagens en medisch urgentieteam, de scheepvaartpolitie en het Maritiem reddings- en coördinatiecentrum. We oefenen twee keer per jaar, telkens in een andere badplaats. In dit alles is een goede communicatie van het grootste belang. Daar kan het bij reddingsoperaties soms fout gaan. Sommige hulpdiensten zijn immers uitgerust met het digitaal Astrid-systeem. Andere, zoals de diensten op zee, werken dan weer met analoge communicatiemiddelen. Het is dus letterlijk en figuurlijk van levensbelang dat bij deze specifieke reddingsacties iedereen hetzelfde analoge systeem gebruikt. De gouverneur zal de verschillende badplaatsen trouwens daarop wijzen', aldus nog Johan Debyser. Iedereen toonde zich achteraf behoorlijk tevreden over de actie die één uur duurde.

Bron: Het Nieuwsblad
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Leen Ansems

  • Gast
Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #3 Gepost op: 4 augustus 2010, 06:45:08 »
Uit de krant Het Laatste Nieuws komt het volgende verhaal: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... -E34.dhtml

AlfA145

  • Gast
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2010, 12:16:38 »
De agenten zaten ook al 'n stuk over de grens, 5km ofzo.
En ik ken die buurt redelijk, dat is allemaal bos waar de autoweg door loopt, en ik heb zelfs géén idee als daar ergens een Astrid antenne in de buurt zou staan.
Het lijkt me toch vrij logisch dat ze geen dekking kunnen garanderen over de landsgrenzen heen.

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1373
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2010, 12:32:00 »
dat was met het anneloog nooit zon probleem  8-)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2010, 13:11:40 »
Citaat van: "AlfA145"
Het lijkt me toch vrij logisch dat ze geen dekking kunnen garanderen over de landsgrenzen een.

Ik ga er vanuit dat je op de hoogte bent dat radiogolven zich niks aantrekken van landsgrenzen. Er is zelfs een afspraak gemaakt dat in de grensstreek b.v. een achtervolging niet meer op de grens gestaakt hoeft te worden. Dan moet je wel radiodekking hebben. P2000 kan je toch ook redelijk ver in Belgie en Duitsland ontvangen en Astrid paging is toch ook bij Breda en Tilburg nog te ontvangen?

Offline keepernagel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 159
  • FEAR THE VAMPIRE
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2010, 13:23:47 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "AlfA145"
Het lijkt me toch vrij logisch dat ze geen dekking kunnen garanderen over de landsgrenzen een.

Ik ga er vanuit dat je op de hoogte bent dat radiogolven zich niks aantrekken van landsgrenzen. Er is zelfs een afspraak gemaakt dat in de grensstreek b.v. een achtervolging niet meer op de grens gestaakt hoeft te worden. Dan moet je wel radiodekking hebben. P2000 kan je toch ook redelijk ver in Belgie en Duitsland ontvangen en Astrid paging is toch ook bij Breda en Tilburg nog te ontvangen?

Goeiedag normaal werkt het ASRTID systeem ook zonder zendmast via porto onderling ik dacht wel dat c 2000 gekoppeld was aan ASTRID normaal zou dat geen probleem mogen zijn.ik ontvang op een gewone handscanner 169.6500mhz het geriedel van C2000 grt Wim
ubc 80 xlt  ubc 180 xlt ubc 3500 xlt  Uniden + yupiteru mtv-7300

Leen Ansems

  • Gast
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #8 Gepost op: 5 augustus 2010, 13:51:22 »
Citaat van: "keepernagel"
[Goeiedag normaal werkt het ASRTID systeem ook zonder zendmast via porto onderling ik dacht wel dat c 2000 gekoppeld was aan ASTRID normaal zou dat geen probleem mogen zijn.ik ontvang op een gewone handscanner 169.6500mhz het geriedel van C2000 grt Wim

Je gooit wat dingen door elkaar Wim. De porto`s werken via Astrid (spraak/data) op +/- 393 MHz. Natuurlijk kunnen die onderling via de DMO mode praten, maar dat is over een korte afstand en zeker niet met de chef of meldkamer "ergens" in Belgie. Wat jij hoort op 169.650 MHz is het datasignaal voor onze pagers en dat systeem heet P2000.

Offline keepernagel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 159
  • FEAR THE VAMPIRE
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #9 Gepost op: 5 augustus 2010, 13:58:27 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "keepernagel"
[Goeiedag normaal werkt het ASRTID systeem ook zonder zendmast via porto onderling ik dacht wel dat c 2000 gekoppeld was aan ASTRID normaal zou dat geen probleem mogen zijn.ik ontvang op een gewone handscanner 169.6500mhz het geriedel van C2000 grt Wim

Je gooit wat dingen door elkaar Wim. De porto`s werken via Astrid (spraak/data) op +/- 393 MHz. Natuurlijk kunnen die onderling via de DMO mode praten, maar dat is over een korte afstand en zeker niet met de chef of meldkamer "ergens" in Belgie. Wat jij hoort op 169.650 MHz is het datasignaal voor onze pagers en dat systeem heet P2000.

Oke juist sorry  P2000  :?
ubc 80 xlt  ubc 180 xlt ubc 3500 xlt  Uniden + yupiteru mtv-7300

Offline v-v

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #10 Gepost op: 5 augustus 2010, 17:20:18 »
Citaat van: "keepernagel"
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "AlfA145"
Het lijkt me toch vrij logisch dat ze geen dekking kunnen garanderen over de landsgrenzen een.

Ik ga er vanuit dat je op de hoogte bent dat radiogolven zich niks aantrekken van landsgrenzen. Er is zelfs een afspraak gemaakt dat in de grensstreek b.v. een achtervolging niet meer op de grens gestaakt hoeft te worden. Dan moet je wel radiodekking hebben. P2000 kan je toch ook redelijk ver in Belgie en Duitsland ontvangen en Astrid paging is toch ook bij Breda en Tilburg nog te ontvangen?

Goeiedag normaal werkt het ASRTID systeem ook zonder zendmast via porto onderling ik dacht wel dat c 2000 gekoppeld was aan ASTRID normaal zou dat geen probleem mogen zijn.ik ontvang op een gewone handscanner 169.6500mhz het geriedel van C2000 grt Wim

Ja met C2000 gekoppeld, men kan ASTRID met C2000 koppelen.
Maar is niet zo dat een ASTRID radio als ie de grens over is op het C2000 net  springt zeg maar, zoals dat bij GSM het geval is.

AlfA145

  • Gast
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #11 Gepost op: 5 augustus 2010, 22:22:46 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "AlfA145"
Het lijkt me toch vrij logisch dat ze geen dekking kunnen garanderen over de landsgrenzen een.

Ik ga er vanuit dat je op de hoogte bent dat radiogolven zich niks aantrekken van landsgrenzen. Er is zelfs een afspraak gemaakt dat in de grensstreek b.v. een achtervolging niet meer op de grens gestaakt hoeft te worden. Dan moet je wel radiodekking hebben. P2000 kan je toch ook redelijk ver in Belgie en Duitsland ontvangen en Astrid paging is toch ook bij Breda en Tilburg nog te ontvangen?

Ik ben héél goed op de hoogte van radiogolven, ik ben zelf zendamateur, net daarom dat ik deze opmerking geef.
Maar ik weet ook dat ze over de grens geen ontvangst kunnen garanderen, omdat daar geen masten staan, en het signaal zit op 390Mhz, en dat draagt dan niet zo ver meer, zeker niet met die bossen daarrond.
Maar volgens mij kunnen die porto's ook wel zonder relay-station werken, maar dan is het alleen tussen de porto's onderling, en niet naar de centrale.

Offline keepernagel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 159
  • FEAR THE VAMPIRE
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #12 Gepost op: 6 augustus 2010, 10:15:17 »
Citaat van: "AlfA145"
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "AlfA145"
Het lijkt me toch vrij logisch dat ze geen dekking kunnen garanderen over de landsgrenzen een.

Ik ga er vanuit dat je op de hoogte bent dat radiogolven zich niks aantrekken van landsgrenzen. Er is zelfs een afspraak gemaakt dat in de grensstreek b.v. een achtervolging niet meer op de grens gestaakt hoeft te worden. Dan moet je wel radiodekking hebben. P2000 kan je toch ook redelijk ver in Belgie en Duitsland ontvangen en Astrid paging is toch ook bij Breda en Tilburg nog te ontvangen?

Ik ben héél goed op de hoogte van radiogolven, ik ben zelf zendamateur, net daarom dat ik deze opmerking geef.
Maar ik weet ook dat ze over de grens geen ontvangst kunnen garanderen, omdat daar geen masten staan, en het signaal zit op 390Mhz, en dat draagt dan niet zo ver meer, zeker niet met die bossen daarrond.
Maar volgens mij kunnen die porto's ook wel zonder relay-station werken, maar dan is het alleen tussen de porto's onderling, en niet naar de centrale.

Goeiedag zoals ik ook al vermeld heb werken de portos onderling bestaat er geen relais in de poltiewagens zelf een zogezegd doorgeefstation via de meldkamer? Ik dacht wel dat dat bestond grt Wim
ubc 80 xlt  ubc 180 xlt ubc 3500 xlt  Uniden + yupiteru mtv-7300

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #13 Gepost op: 6 augustus 2010, 19:42:57 »
Bij een achtervolging heb je natuurlijk wel best radiodekking. Om dit te bekomen, moet je al het systeem van 'roaming' gaan toepassen en dat is op dit ogenblik gewoonweg te duur. Leden in één gespreksgroep over twee landen laten communiceren, gaat nog niet. Men kan wel tijdelijk de systemen koppelen maar dat is ook niet op 1-2-3 besloten en uitgevoerd.

Misschien zijn er nog andere factoren die meespelen, zoals Belgische TETRA-frequenties die de Nederlandse zouden kunnen storen of op zijn minst de capaciteit in het voorbehouden specturm zouden kunnen wegnemen?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline keepernagel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 159
  • FEAR THE VAMPIRE
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #14 Gepost op: 7 augustus 2010, 13:24:55 »
Citaat van: "Asterix900"
Bij een achtervolging heb je natuurlijk wel best radiodekking. Om dit te bekomen, moet je al het systeem van 'roaming' gaan toepassen en dat is op dit ogenblik gewoonweg te duur. Leden in één gespreksgroep over twee landen laten communiceren, gaat nog niet. Men kan wel tijdelijk de systemen koppelen maar dat is ook niet op 1-2-3 besloten en uitgevoerd.

Misschien zijn er nog andere factoren die meespelen, zoals Belgische TETRA-frequenties die de Nederlandse zouden kunnen storen of op zijn minst de capaciteit in het voorbehouden specturm zouden kunnen wegnemen?

Dat het analoge tijdperk terugkwam  :P  grt Wim
ubc 80 xlt  ubc 180 xlt ubc 3500 xlt  Uniden + yupiteru mtv-7300