Auteur Topic: Heli = airborne op de monitor  (gelezen 11273 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #15 Gepost op: 30 december 2021, 16:10:12 »
Zoals in de historie is te zien is de heli wel even opgestegen maar niet naar Vlaardingen gevlogen.
Vlak daarvoor is het MMT ook al gealarmeerd voor een inzet in Tilburg en is men ook met de auto gegaan.
Waarschijnlijk was er iets loos met de heli en heeft men een testvlucht gedaan.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #16 Gepost op: 30 december 2021, 16:16:09 »
Voor mij is het prima zo, prachtige aanvulling Peter!

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Offline Bernt

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1851
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #17 Gepost op: 31 december 2021, 13:36:34 »
14:29:57 31-12-21GROUP-2A1 AMBU 17992 Prinses Beatrixlaan 2595AK 's-Gravenhage SGRAVH bon 194645
1420059MKA Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Lifeline 2 - Rotterdam)

op de radar van 112Pers wel te zien, in monitor geen melding.

Offline Bernt

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1851
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #18 Gepost op: 31 december 2021, 13:39:17 »
Zoals in de historie is te zien is de heli wel even opgestegen maar niet naar Vlaardingen gevlogen.
Vlak daarvoor is het MMT ook al gealarmeerd voor een inzet in Tilburg en is men ook met de auto gegaan.
Waarschijnlijk was er iets loos met de heli en heeft men een testvlucht gedaan.

Dat kan de radar/website natuurlijk niet weten.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #19 Gepost op: 31 december 2021, 13:59:36 »
14:29:57 31-12-21GROUP-2A1 AMBU 17992 Prinses Beatrixlaan 2595AK 's-Gravenhage SGRAVH bon 194645
1420059MKA Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Lifeline 2 - Rotterdam)

op de radar van 112Pers wel te zien, in monitor geen melding.

Misschien door de ' van 's Gravenhage. Daar hebben databases weleens moeite mee. Zal eens kijken, bedankt voor de melding :)

Offline Bernt

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1851
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #20 Gepost op: 31 december 2021, 14:02:15 »
14:29:57 31-12-21GROUP-2A1 AMBU 17992 Prinses Beatrixlaan 2595AK 's-Gravenhage SGRAVH bon 194645
1420059MKA Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Lifeline 2 - Rotterdam)

op de radar van 112Pers wel te zien, in monitor geen melding.

Misschien door de ' van 's Gravenhage. Daar hebben databases weleens moeite mee. Zal eens kijken, bedankt voor de melding :)

Ik herken het probleem haha.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #21 Gepost op: 31 december 2021, 14:26:36 »
Zoals in de historie is te zien is de heli wel even opgestegen maar niet naar Vlaardingen gevlogen.
Vlak daarvoor is het MMT ook al gealarmeerd voor een inzet in Tilburg en is men ook met de auto gegaan.
Waarschijnlijk was er iets loos met de heli en heeft men een testvlucht gedaan.

Dat kan de radar/website natuurlijk niet weten.

En dat is dan net weer het verraderlijke. Op het moment dat het MMT met de auto wegrijdt en de heli een testvlucht doet denkt de website dat de heli airborne is naar het incident.
Kennelijk is de website gekoppeld aan de CAPcode en niet aan het voertuignummer.
Aan dat nummer is immers te zien dat ze met het voertuig zijn gegaan.

09:16:22 30-12-21   112PERS   Lifeliner 2 is airborne naar Vlaardingen vanaf Rotterdam The Hague Airport (afstand: 7km, ETA: 09:21)

09:12:26 30-12-21GROUP-1A1 (DIA: ja) AMBU 17902 Nassaulaan 3135ZK Vlaardingen VLAARD bon 193943
1420059MKA Rotterdam-Rijnmond (Mobiel Medisch Team 902 - Rotterdam)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #22 Gepost op: 31 december 2021, 14:30:09 »
Zoals in de historie is te zien is de heli wel even opgestegen maar niet naar Vlaardingen gevlogen.
Vlak daarvoor is het MMT ook al gealarmeerd voor een inzet in Tilburg en is men ook met de auto gegaan.
Waarschijnlijk was er iets loos met de heli en heeft men een testvlucht gedaan.

Dat kan de radar/website natuurlijk niet weten.

En dat is dan net weer het verraderlijke. Op het moment dat het MMT met de auto wegrijdt en de heli een testvlucht doet denkt de website dat de heli airborne is naar het incident.
Kennelijk is de website gekoppeld aan de CAPcode en niet aan het voertuignummer.
Aan dat nummer is immers te zien dat ze met het voertuig zijn gegaan.

09:16:22 30-12-21   112PERS   Lifeliner 2 is airborne naar Vlaardingen vanaf Rotterdam The Hague Airport (afstand: 7km, ETA: 09:21)

09:12:26 30-12-21GROUP-1A1 (DIA: ja) AMBU 17902 Nassaulaan 3135ZK Vlaardingen VLAARD bon 193943
1420059MKA Rotterdam-Rijnmond (Mobiel Medisch Team 902 - Rotterdam)

De website denkt niet zoveel. Het roepnummer kan aangeven dat de 902 gaat rijden, maar als ik een seintje krijg dat de LL2 gaat vliegen dan is het voertuig echt niet gaan rijden Johan. Die notificatie is echt betrouwbaar hoor. Er is niets anders waardoor die melding op de website (ein in de BOT, daar werkt dit namelijk al een half jaar prima) dan een daadwerkelijke airborne (lees: het op de radar verschijnen van die specifieke kist).

Als je een airborne ziet, dan is hij daadwerkelijk airborne. Op de radar verschenen :)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #23 Gepost op: 31 december 2021, 14:33:36 »
Ik zeg ook niet dat hij niet airborne is geweest en ook niet dat hij niet op de radar is verschenen, want dat bleek dus wel zo te zijn.
Ik zeg alleen dat de heli niet in Vlaardingen is geweest en dat ze met de auto zijn gegaan.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #24 Gepost op: 31 december 2021, 14:47:00 »
Niet dat het niet mag, maar verdere opmerkingen zijn niet nodig. Het concept van de airborne meldingen, gekoppeld aan P2000 heb ik al maanden draaien op de Telegram BOT. Daar zie je nog veel meer dan alleen de airborne. Op de website is eea nog under construction waardoor het kan zijn dat niet alle meldingen doorkomen. Elke melding/airborne wordt gechecked de komende tijd omdat mijn ideeën/wensen (zoals met wel meer zaken) nog lang niet uitgeput zijn en ik ook graag mouse-overs wil toevoegen zoals de P2000-melding bij de "naar: plaats" en bijvoorbeeld "Rotterdam The Hague Airport" onder "Rotterdam" bij de vanaf: locatie. Dit laatste maakt de regel weer wat korter. Testen is alleen erg lastig omdat er zoveel dingen met elkaar samenhangen, hetgeen simulatie niet eenvoudig maakt. 1 programmeerfoutje en de code "stopt". Jammer, volgende melding nieuwe poging :D

Goede jaarwisseling allemaal!

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #25 Gepost op: 31 december 2021, 16:28:55 »
Ach misschien had ik weer eens 1 van mijn buien en draafde ik weer door  :D
Een goeie ontwikkeling wellicht voor menig lezer. Voor mij persoonlijk heeft het geen toegevoegde waarde, ik kijk altijd zelf wel op ADS-B  ;)
Wil natuurlijk niet zeggen dat ik af en toe stiekem even meekijk om te zien of alles nog wel klopt natuurlijk  ;D

Keep up the good work en goeie jaarwisseling.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #26 Gepost op: 1 januari 2022, 13:41:03 »
Is het misschien een idee om de MEDIC01 ook toe te voegen?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #27 Gepost op: 1 januari 2022, 15:36:45 »
Is het misschien een idee om de MEDIC01 ook toe te voegen?

Lastig. De route die ik nu bewandel is al bijzonder.

1. Ik ontvang een P2000-melding
2. Deze wordt in de database geschreven en is nu op de monitor zichtbaar
3. De Telegram-BOT haalt de meldingen weer uit de database (draait als externe applicatie)
4. De BOT verstuurt deze meldingen op basis van instellingen naar gebruikers
5. Deze melding wordt opgeslagen in een MMT-buffer
6. 112pers.nl stuurt mij een airborne-notificatie
7. Deze notificatie wordt gekoppeld aan de eerdere melding
8. Is er geen eerdere melding dan kan ik hooguit "LL1 is airborne" weergeven

De MEDIC01 krijgt niet veel significante informatie over P2000. Meestal naar een waddeneiland. Hetgeen mij overigens wel heeft getriggerd (waarvoor dank) dat Ameland als enige niet herkend wordt als "plaatsnaam". Die heb ik nu separaat toegevoegd met als fictieve plaatsnaam Ameland-Nes, zodat deze meldingen in elk geval op basis van coordinaten in de BOT terecht komen.

Ik weet het niet Johan. Ik sta open voor alle suggesties maar ik betwijfel even of dit veel zoden aan de dijk gaat zetten aangezien er lang niet altijd een locatie wordt meegestuurd en als dat al gebeurt dan is het de naam van een eiland.

Of (na een heel verhaal) bedoelde je iets anders?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #28 Gepost op: 1 januari 2022, 16:54:29 »
Ik weet het niet Johan. Ik sta open voor alle suggesties maar ik betwijfel even of dit veel zoden aan de dijk gaat zetten aangezien er lang niet altijd een locatie wordt meegestuurd en als dat al gebeurt dan is het de naam van een eiland.

Het is zeker een lastige he, je ziet alleen maar een enkele keer de naam van het eiland maar vaak ook niet.
Dus ja echt net zo spectaculair als de LL is het niet.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Heli = airborne op de monitor
« Reactie #29 Gepost op: 4 januari 2022, 19:28:08 »
20:24:50 04-01-22   112PERS   Lifeliner 4 is airborne naar Almelo (afstand: 84km, ETA: 20:47)

Ondanks dat er geen alarmeringen voor de LL4 op P2000 zijn te zien vind ik dit toch weer een aardige toevoeging.