Auteur Topic: Vraagie  (gelezen 5338 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 398
Vraagie
« Gepost op: 15 augustus 2011, 13:43:38 »
Vroeger vond ik het altijd geweldig om de politie en ambulance mee te luisteren via mijn portofoon.
Ik had altijd een GP380, omdat ik dat een prachtige portofoon vind.
Nu zit ik er aan te denken een VHF versie te kopen, en daar alle marifoon kanalen in te zetten.
Deze kan ik dan toch allemaal laten scannen op de porto?
Nu vroeg ik me ook af of er nog mogelijkheden zijn om lifeliner 3 te horen, als die contact zoekt met de verkeerstoren?
En hoe ver is dat te horen, want als een heli vanaf hier contact kan zoeken met dutch mill bijvoorbeeld, dan moet ik dat toch ook kunnen horen?
Ben er niet erg bekend mee vandaar mijn vraag hier.

Offline bearcat02

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 688
Re: Vraagie
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2011, 15:38:39 »
de portofoon kan 16 kanalen tegelijk scannen, je kan meerdere scanlisten maken. luchtvaartband AM kan je niet op die porto ontvangen.
ontvangst Mid-Fryslan.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2371
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Vraagie
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2011, 16:47:25 »
Als je enkel  wil ontvangen kun je beter een scanner nemen met bijv. Close call (UBC3500).
Dan heb je VHF in FM en AM, en UHF.
LL3 Is te ontvangen bij inmelden, maar je hebt er weinig aan.
Meestal vraagt hij toestemming voor bijv. een low-altitude flight.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 398
Re: Vraagie
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2011, 18:50:31 »
Verder hoor je dus helemaal niets? maar als die bij een incident wegvliegt, zal die melden toch dat ze naar een ziekenhuis gaan?
Feit waarom ik die porto zou nemen, is omdat ik het zo'n mooi apparaat vind.De marifoon kanalen kan die gewoon ontvangen? en hoever is dat bereik tot de zender? Vind het mooi om bij de nieuwe waterweg boten te kijken, en dan is het wel leuk als je ook de communicatie hoort.Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen VHF am en fm? zoals wordt gezegd met de luchtvaardband?

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 398
Re: Vraagie
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2011, 18:54:42 »
is een marifoon trouwens voor de hobbyist toegestaan om zo te hebben?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2371
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Vraagie
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2011, 19:20:30 »
is een marifoon trouwens voor de hobbyist toegestaan om zo te hebben?

Nee, zeker niet. Ieder marifoon heeft een unieke code die bij ieder gesprek meekomt.
Je moet er een examen voor afleggen.
AM en FM zijn verschillende modulatie vormen. Komt er als gebruiker op neer, dat je AM wel kunt horen op een FM ontvanger, maar het lijkt alsof de spreker zijn neus dichtknijpt wanneer je hem hoort.

De comm's van de LL zijn kort maar krachtig. Als onervanren luisteraar kun je er weinig van opmaken.
Is doorgaans ook Engels.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 398
Re: Vraagie
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2011, 22:30:49 »
als ik dit dan hoor, moet ik schiphol toch kunnen ontvangen?  http://www.youtube.com/watch?v=VOdwuDHPXss&feature=related
Kan je dat vanuit het hele land ontvangen?