Het Scannerforum
Scanners, Ontvangers en Zendapparatuur => Scanners en Ontvangers => Topic gestart door: elsinga op 10 december 2023, 07:39:43
-
Allen,
sinds een paar dagen een SDRplay RSPduo draaien. Ben nu bezig om alle luchtvaart frequenties in een bank te krijgen (export vanuit mijn Excel bestand en weer een hoop AIP bestanden doorgewerkt voor een echte refresh). Werkt echt als een dolle!
Ik laat SDRuno nu een range scan (118-136MHz) doen en alle hits in een luchtvaart bank er bij zetten. Nu kom ik veel frequenties tegen die ik nergens terug kan vinden en die 8.33kHz naast een wel bekende frequentie liggen. Kan het zijn dat de scanner pluging in SDRuno tijdens het scannen een ontvangen frequentie net 8.33kHz voorbij gaat en dat zo logt? Voorbeeld: 118.9000 die wellicht gelogd wordt als 118.90833?
Ik heb inmiddels een Luchtvaart Civiel bank met frequenties uit de AIP database van Eurocontrol van NL, D, B, DK en UK. Ga ook (gezien de hits) F er nog inzetten, het lijkt er op dat ik ook Franse upper comms ontvang.
-
Allen,
sinds een paar dagen een SDRplay RSPduo draaien. Ben nu bezig om alle luchtvaart frequenties in een bank te krijgen (export vanuit mijn Excel bestand en weer een hoop AIP bestanden doorgewerkt voor een echte refresh). Werkt echt als een dolle!
Ik laat SDRuno nu een range scan (118-136MHz) doen en alle hits in een luchtvaart bank er bij zetten. Nu kom ik veel frequenties tegen die ik nergens terug kan vinden en die 8.33kHz naast een wel bekende frequentie liggen. Kan het zijn dat de scanner pluging in SDRuno tijdens het scannen een ontvangen frequentie net 8.33kHz voorbij gaat en dat zo logt? Voorbeeld: 118.9000 die wellicht gelogd wordt als 118.90833?
Ik heb inmiddels een Luchtvaart Civiel bank met frequenties uit de AIP database van Eurocontrol van NL, D, B, DK en UK. Ga ook (gezien de hits) F er nog inzetten, het lijkt er op dat ik ook Franse upper comms ontvang.
Dat hangt mijn inziens helemaal af hoe je bandwith staat ingesteld. Bij mij staat die op 9000 Hz, dat houd in dat als ik wat ontvang het ook echt op die freq is (Spetters uitgezonderd natuurlijk). Daarnaast gebruik ik een step van 5. Dat betekend wel dat bij een 8.33 freq de SDR er ietsjes naast zit. Ik "zie" dus 132.085 op de scanner terwijl de freq waarop het ontvangen wordt de 132.0833 is. Met de bandwith van 9000 heb ik uitgesloten dat Rhein 132.075 er doorheen komt wat je wel hebt met scanners die een bandwith van 25000 Hz hebben.
-
Ik heb een bandwidth van 6kHz ingesteld, juist om dit te voorkomen. Daarom mijn vraag. ;)
-
Ik heb een bandwidth van 6kHz ingesteld, juist om dit te voorkomen. Daarom mijn vraag. ;)
En als je de step op 5 zet ipv 8.33? Of heb je dat ook reeds gedaan?
-
VHF civiel is sowieso lastig vind ik zelf. 8.33 kHz spacing heb ik nog nooit helemaal lekker gekregen maar ook met 5 kHz spacing is het niet waterdicht. Zo hoor ik hier de controller van A'dam 125.750 op 125.745. De controller zit m.i. ook daadwerkelijk op 125.745 :) Als ik op 8.33 sta maakt SDR# er wat heel exotisch van :(
Om doorspetterende freqs te voorkomen moet de bandwidth fors lager dan normaal hier (7500) maar dan gaat de audiokwaliteit er niet op vooruit.
M.a.w. het blijft compromissen op de civiele VHF :)
-
Ik heb een bandwidth van 6kHz ingesteld, juist om dit te voorkomen. Daarom mijn vraag. ;)
En als je de step op 5 zet ipv 8.33? Of heb je dat ook reeds gedaan?
Ik heb in SDRuno minimaal 6kHz in AM. Dus lager gaat niet. 6kHz is qua geluidskwaliteit overigens prima.
-
Zo hoor ik hier de controller van A'dam 125.750 op 125.745. De controller zit m.i. ook daadwerkelijk op 125.745 :)
Ja. Offset Carrier-techniek. Met twee stations + en - 5 kHz rond de nominale waarde. https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=15316.msg159454#msg159454
-
Zo hoor ik hier de controller van A'dam 125.750 op 125.745. De controller zit m.i. ook daadwerkelijk op 125.745 :)
Ja. Offset Carrier-techniek. Met twee stations + en - 5 kHz rond de nominale waarde. https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=15316.msg159454#msg159454
Dank u!
Swanwick Mil doet dit ook met de UHFs. Reden om bij condities de bandbreedte op te hogen tot 12.5k of zelfs 15k. Dan klinkt het vliegtuig crap maar de controller prima :)
-
Elders kreeg ik nog de suggestie dat het bij 25kHz frequenties (dus *00 ipv *05) ook gewoon een breder signaal is en dus op + of - 8.33kHz ook te horen is. Dat klinkt logisch. Moet ik dus op gaan letten bij identificeren.
-
Elders kreeg ik nog de suggestie dat het bij 25kHz frequenties (dus *00 ipv *05) ook gewoon een breder signaal is en dus op + of - 8.33kHz ook te horen is. Dat klinkt logisch. Moet ik dus op gaan letten bij identificeren.
In vind dat eigenlijk niet logisch, de radio's aan boord hebben ook "gewoon" de 8.33 spacing erin zitten. Ik zie niet in waarom dan de (zeg maar de oude) 25Khz freqs een breder signaal is.
Maar ik laat me graag corrigeren als mijn gedachte daarover niet correct is.
-
Bij AM is de bandbreedte van het uitgezonden signaal twee maal de hoogste audiofrequentie. Het audio op een 8.33 kHz-kanaal is een fractie smaller dan op een 25 kHz-kanaal, omdat de hoogste audiofrequenties zijn weggefilterd. Veel scheelt dat niet.
-
Ik heb een bandwidth van 6kHz ingesteld, juist om dit te voorkomen. Daarom mijn vraag. ;)
Ik ontdekte hetzelfde met mijn RTL-SDR op AIRSPY en Console
-
Officieel (uit de Eurocontrol docs van een hele tijd geleden) zou de radio in een vliegtuig zowel 25 als 8.33 kHz spacing aan moeten kunnen. Op .00/25/50/75 zouden ze dan gewoon 25kHz moeten doen en op de anderen (.05 en dergelijke) 8.33kHz. Maar inderdaad, op Am is dit anders dan op FM.
Ik ben inmiddels bezig om van de onbekende frequenties (en daar vallen de 8.33 kHz hogere dan een bekende frequentie ook onder) opnames te maken voor een aantal uur. Kan ik kijken of ik ze kan identificeren, als echt gebruikte frequentie of als spill-over.
-
Officieel (uit de Eurocontrol docs van een hele tijd geleden) zou de radio in een vliegtuig zowel 25 als 8.33 kHz spacing aan moeten kunnen.
Dat klopt. Als je aan de afstemknop draait, zie je bijvoorbeeld 118.200 - 118.205 - 118.210 - 118.215 - 118.225 - 118.230 enzovoort.
Voorbeeld: Amsterdam Information zit op 124.300 en maakt gebruik van offset carrier-techniek. De radio moet dan op 124.300 en niet op 124.305.
-
Ik moet eens gaan kijken of ik in mijn Excel bestand ook aan kan geven of iets een 25kHz of 8.33kHz frequentie is. Want dan kan ik in SDRuno dit ook aangeven (6kHz of 20kHz filter). Aan de andere kant doen vliegtuigen geen carrier offset en hoor ik de grondstations bijna niet, dus in de praktijk gaat dat wel werken zonder.
-
Hallo, Newbie hier.
Radio amateur en piloot. Voor het juiste begrip: het 25 kHz systeem zijn echte frequenties. Het 8,33 systeem zijn kanalen.
Zo dus:
FREQ 25 kHz 8.33 KAN FREQ
118.000 = 118.000
118.005 = 118.000 met 8.33 bandbreedte
118.010 = 118.0833 idem
118.015 = 118.0166 idem
118.025 = 118.025
118.030 = 118.025 idem
118.035 118.0333 idem
118.040 = 118.0416 idem
118.050 = 118.050
118.055 = 118.050 idem
enz.
Als een 8.33 radio dus op hele veelvouden van 25 kHz staat, zend hij dus ook op DIE frequentie met de grote bandbreedte.
De smallere bandbreedte word slechts bereikt op het eerst volgend KANAAL, dus bijv. 118.005: freq is nog steeeds 118.000
maar nu met de smallere bandbreedte.
Het is dus vaak niet nodig je scanner anders te programmeren. Op Schiphol worden slecht 3 of 4 8.33 kanalen gebruikt.
Mvg, Gerard.
-
Goedemorgen Robert,
Ik lees dat je die Franse freqs binnenkort krijgt, is het misschien mogelijk mij daar een kopie van te sturen? Alvast bedankt,
Shorty
73 73
-
Hallo, Newbie hier.
Radio amateur en piloot. Voor het juiste begrip: het 25 kHz systeem zijn echte frequenties. Het 8,33 systeem zijn kanalen.
http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=27764.0
Op Schiphol worden slecht 3 of 4 8.33 kanalen gebruikt.
http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=10622.0
-
Goedemorgen Robert,
Ik lees dat je die Franse freqs binnenkort krijgt, is het misschien mogelijk mij daar een kopie van te sturen? Alvast bedankt,
Shorty
73 73
Het zal bij mij de zondag dufheid wel zijn, maar dit herken ik niet....
-
Robert,
Ik begreep dat je Fr freqs zou ontvangen, krijgen oid. Ik woon in la douche France en vandaar. Sorry als ik mij vergist heb.
Shorty
-
Hier vond ik dat:
Ik heb inmiddels een Luchtvaart Civiel bank met frequenties uit de AIP database van Eurocontrol van NL, D, B, DK en UK. Ga ook (gezien de hits) F er nog inzetten, het lijkt er op dat ik ook Franse upper comms ontvang.
Adios en prettige zondag
Shorty