Auteur Topic: subtonen instellen in mij condor 16 hoe doe je dat precies?  (gelezen 9297 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline scannerfan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
subtonen instellen in mij condor 16 hoe doe je dat precies?
« Gepost op: 25 juni 2013, 00:49:44 »
Hallo,

Hoe moet ik precies de subtonen instellen van mij condor 16 om zo naar de repeaters te luisteren van de 2 meter band, als iemand het weet graag even een goede beschrijving erbij voor de
duidelijkheid indien voorhanden is.

Wie heeft er verder ervaring met het ombouwen van een condor naar 70cm compleet met subtonen erin zou graag mij oude condor willen ombouwen misschien iemand die er ervaring mee heeft
en mij eventueel wil bijstaan indien dat kan tenminste anders eventueel de complete bouwbeschrijving met ook de subtonen erbij zodat ik eventueel iemand kan vinden die mij daarbij kan helpen
liefst in de regio Utrecht.

met vriendelijke groet,
Scannerfan

Online www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: subtonen instellen in mij condor 16 hoe doe je dat precies?
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2013, 07:45:11 »
Jancorver museum. 35 Euro voor een complete mob, afgeregeld.
Op marktplaats voor 17.50, 20.00 etc.
Zeker voor deze laatste 2 kun je zelf eigenlijk niet meer veel rommelen.

Als je Googled op "condor 16 ombouwen" kom je heel veel info tegen.

Heb ze zelf heel lang geleden (>10 jaar) wel eens geprogrammeerd, maar dan heb je een Eprom programmer nodig.
Is eigenlijk niet meer van deze tijd. Daarom liggen ze ook in het museum  ;).
Voor ombouw moet je de juiste versie hebben, te herkennen aan de kleur van de stip (ik had altijd de rode voor 160-170 MHz).
In Rosmalen liggen ze voor 5 tot 10 euro.

Offline scannerfan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: subtonen instellen in mij condor 16 hoe doe je dat precies?
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2013, 19:00:02 »
Ja bedankt voor je reactie betreffende de Condor 16, mocht iemand aanvullende informatie hebben dan zeer gaarne.

Ook het instellen van de subtonen voor de condor 16 zou ik wel graag willen weten hoe je dat precies moet instellen kwa de knopjes van de condor 16 want die kan ik niet vinden
op het net hoe ik dat moet doen enz en op welke freq. moet ik de subtone instellen op welke freq. moet hij staan op die subtoon erin te zetten voor de  zoveel hz. toon voor de repeaters 2 meter.

met vriendelijke groet,
scannerfan

Online www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: subtonen instellen in mij condor 16 hoe doe je dat precies?
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2013, 21:49:58 »
Gaat een lange weg worden denk ik. Eigenlijk moet je naar een radio vlooienmarkt, daar zit de oude garde die je op weg kunnen helpen.
Tegenwoordig koop je een dualband porto met al deze optie's erin voor een paar tientjes.

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 275
Re: subtonen instellen in mij condor 16 hoe doe je dat precies?
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2013, 23:21:24 »
Omdat niemand je een echt antwoord geeft doe ik dat dan maar.
Om te luisteren naar de repeaters op de 2 mtr amateurband hoef je in de Condor geen
subaudio toon " aan " te zetten.
Dit is slechts nodig wanneer je over een repeater wilt zenden / praten.
Omdat uit je onderschrift niet blijkt of je zendamateur bent lijkt het mij niet raadzaam om e.e.a. te gaan uitproberen.
Druk op het sterretje *, tweede toets van rechts en 4 getallen lichten op met in het midden een punt.
wisselen de linker getallen als je aan de rechter knop draait dan druk je nogmaals op de ster om de rechter getallen te verstellen.
Deze zijn voor de subaudio, 08 is b.v. 88.5hz bevestigen met de B toets.
Daarna de # toets om terug te keren naar frequentie uitlezing.

Om een Condor naar 70cm om te bouwen zal je een Condor 46 moeten hebben

Op het net zijn denk ik wel lijstjes te vinden waar de rest van de subaudio tonen voor de Condor op staan.

Succes
De groeten van Bob.

Offline scannerfan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: subtonen instellen in mij condor 16 hoe doe je dat precies?
« Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2013, 00:16:35 »
Hallo,

Bedankt voor je antwoordt ik dacht dat de subtonen ook nodig waren om te luisteren vandaar mij vraag, dus zonder subtoon lukt luisteren dus ook neem ik aan, ja dat wist ik niet, nee ik wil zeker niet gaan zenden als ik nog geen N-machtiging heb ga in November 2013 de N-cursus doen. Ik luister veel naar de repeater van Utrecht PI3UTR heel vaak leuke verbindingen op te horen zowel overdags als in de avonduren.

Hoop dat ik in 2014 mij Call mag behalen om daarna pas een gezellig QSO te kunnen maken ben echt geen vervuiler van de freq.'s kijk wel uit luisteren is ook een leuke hobby maar wil al jaren mij Call behalen ben in de jaren 80 2x opgeweest voor de toen nog hete D-machtiging 1e keer gezakt als een baksteen de 2e keer kwam ik net 4 punten te kort om me D-machtiging te behalen wel jammer maar goed in november 2013 met goede moet aan de cursus beginnen en studeren als ik me Call heb gehaald zal ik een QSO met je maken als je ook op de freq. bent, ga ook elke jaar naar de Dag van de radioamateur te Apeldoorn toe erg leuke en gezellig beurs kan ik je zeggen en natuurlijk niet te vergeten de Radiobeurs te Rosmalen daar ga ik ook elke jaar weer na toe dus je ziet het verdiep me er wel in en wil echt geen piraat wezen en zijn de ehter is al erg vervuild met van alles wat de door de lucht gaat. (gsm's/data/radio/draadloos internet enz enz nee vroeger was het beter zonder veel QRM en storingen maar goed je moet wel met je tijd meegaan.

Verder kan ik je melden dat ik inderdaad in het bezit ben van een Condor TMC 84 TELETRON   die zou ik graag om willen bouwen naar 70cm band zodat ik ook die radioamateurband kan beluisteren zal wel eerst even zelf kijken op het net of daar iets is over te vinden maar hou me eigen wel aanbevolen indien iemand daar meer info over heeft info over de condor is altijd welkom.

met vriendelijke groet,
Scannerfan

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: subtonen instellen in mij condor 16 hoe doe je dat precies?
« Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2013, 07:20:48 »
Uit mijn hoofd meen ik dat de TMC84 de 80MHz variant was...?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: subtonen instellen in mij condor 16 hoe doe je dat precies?
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2013, 07:31:17 »
Uit mijn hoofd meen ik dat de TMC84 de 80MHz variant was...?

Klopt. De 70 cm-versie is de TMC87. Makkelijk te onthouden als je naar het laatste cijfer kijkt:

TMC84 - 4 meter
TMC82 - 2 meter
TMC87 - 70 cm

Offline scannerfan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: subtonen instellen in mij condor 16 hoe doe je dat precies?
« Reactie #8 Gepost op: 18 september 2013, 21:04:32 »
Dus;

TMC82 na 2 meter
TCM84 na 4 meter
TCM87 na 70 cm

Begrijp daaruit dat het dus niet mogelijk is om een condor TCM 84 om te kunnen bouwen naar 70 cm begrijp uit dit verhaal, komt die door dat er in die condor alleen de mogelijkheid is (praat nu over de TMC 84) om deze alleen naar 4 meter te kunnen ombouwen dat ligt zeker aan de freq. band die erin zit zeker?

Heb hier nog een Condor 16 TMC 84 liggen nu nog even iemand zoeken die mij kan helpen met het ombouwen van dat ding naar 4 meter woon in de regio Utrecht, vanaf Utrecht gezien iets voorbij de repeater van PI3UTR
misschien dat er iemand bij mij in de buurt woont of een radiohobbyclub in de buurt die elke week bij elkaar komen en van hun soldeerbout werk leuke projecten kunnen maken (zender, zelfbouw, ombouw,enz, enz) dat zou helemaal mooi wezen.

Nou ik hoor het wel of er een reactie komt ben benieuwd.

met vriendelijke groet,
Scannerfan

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: subtonen instellen in mij condor 16 hoe doe je dat precies?
« Reactie #9 Gepost op: 19 september 2013, 07:09:04 »
TMC82 na 2 meter
TCM84 na 4 meter
TCM87 na 70 cm

Begrijp daaruit dat het dus niet mogelijk is om een condor TCM 84 om te kunnen bouwen naar 70 cm begrijp uit dit verhaal, komt die door dat er in die condor alleen de mogelijkheid is (praat nu over de TMC 84) om deze alleen naar 4 meter te kunnen ombouwen dat ligt zeker aan de freq. band die erin zit zeker?

Ik weet niet wat je met "na" bedoelt, maar je moet het ongeveer zo zien :

TMC82 144-174MHz
TCM84 70-87 MHz
TCM87 430-470 MHz

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: subtonen instellen in mij condor 16 hoe doe je dat precies?
« Reactie #10 Gepost op: 19 september 2013, 07:15:00 »
Ik weet niet wat je met "na" bedoelt

Onzorgvuldig taalgebruik. Mijn > me, naar > na.   :'(