Auteur Topic: Uniden 3500XLT, ingestelde TQ en ontvangst foute TQ  (gelezen 1735 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4898
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Uniden 3500XLT, ingestelde TQ en ontvangst foute TQ
« Gepost op: 29 november 2009, 12:45:23 »
Hallo,

ik heb in de 3500 een hoop frequenties staan met een specifieke TQ, bijvoorbeeld 118.8 Hz. Nu ontvang ik op die frequentie ook wel eens wat met een andere TQ, bijvoorbeeld 67.0Hz. Als de scanner stopt op die frequentie, verwacht ik dat 'ie bij een andere TQ dan 118.8 doorgaat met scannen (en dan waarscshijnlijk vanzelf die frequentie met een TQ van 67.0 tegenkomt), maar hij blijft op dat kanaal staan en de verkeerde TQ gaat knipperen. Dat knipperen zie ik ook als ik de TQ op Search heb staan... maar dat is hier beslist niet het geval.

Grootste nadeel is dat bctool dit verkeer logt met de tag van de verkeerde gebruiker (die van 118.8 in plaats van die van 67.0) en/of dat ik op het display denk een bepaalde gebruiker te spotten maar dat het dus een andere gebruiker is...

Wie herkent dit gedrag?
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Jeep

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: Uniden 3500XLT, ingestelde TQ en ontvangst foute TQ
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2009, 07:15:29 »
Ik heb met aandacht jouw epistel zitten lezen en na drie keer gelezen, weet ik nog steeds niet waar het over gaat. Dat ligt niet aan jou, dat ligt aan mij want ik weet niet wat TQ betekent en ook niet wat de werking is of zou moeten zijn. Ik ben al blij, als ik de vliegbasis er fatsoenlijk op kan horen :)
Al lezende op dit forum, gaat er een nieuwe wereld voor mij open maar ik weet nog niet zeker of ik die wereld wel in wil stappen of dat ik me zal blijven beperken tot de lucht- en scheepvaart.
Een onbuigzame Fries die niemand laat barsten.

Kraait de haan niet bij het ochtendrood, dan komt er regen of de haan is dood

PD1EU

  • Gast
Re: Uniden 3500XLT, ingestelde TQ en ontvangst foute TQ
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2009, 07:41:11 »
TQ oftewel toonsquelch is de populaire naam voor CTCSS (Continuous Tone Controlled Squelch System).

-Ed

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Uniden 3500XLT, ingestelde TQ en ontvangst foute TQ
« Reactie #3 Gepost op: 30 november 2009, 10:15:22 »
Citaat van: "elsinga"
Wie herkent dit gedrag?

Nou, vooralsnog niet. Ik heb er een tijdje op zitten letten, hier in de Rotterdamse haven heb je namelijk zat frequenties die gebruikt worden met meerdere TQ's, maar de mijne heeft er nog geen last van.
De frequenties die met TQ bekend zijn heb ik zo geprogrammeerd, de andere met "search".
Heb al zitten kijken voor je welke instelling het zou kunnen zijn, maar kom er ook niet echt uit.
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4898
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Uniden 3500XLT, ingestelde TQ en ontvangst foute TQ
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2009, 10:43:19 »
Ik vind het ook raar... Eerst dacht ik ook dat ik het kanaal toch als Srch had geprogrammeerd, maar dat bleek niet zo te zijn. En bij ontvangst van de juiste TQ is de TQ aanduiding steady, met verkeerde knipprt de TQ aanduiding (op de verkeerde TQ).

Ik kan me nog voorstellen dat de scanner bij *geen* TQ het nog even probeert, want dat decoderen duurt heel even (of wat langer bij een zwak signaal). Maar zodra de verkeerde TQ gedecodeerd is zou de scanner door moeten gaan, dacht ik. Maar dat is soms dus niet zo...
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland