Als ik in de frequentiedatabase kijk, zie ik bij sommige TETRA frequenties een 1 of 2 staan.
Weet iemand waarom dit is?
Ik gok zomaar even dat dit de carrier is, vergelijkbaar met GSM-netwerken. Je begint met 1 carrier en die heeft 4 gesprekswegen, waarvan bij de eerste carrier altijd 1 gespreksweg (tijdslot) opgeofferd wordt als controlekanaal, die bestuurt het TETRA netwerk als het ware. Heeft een bedrijf regelmatig meer dan 3 gelijktijdige gesprekken, dan kan er een 2e carrier bijgeplaatst worden. Die geeft dan 4 extra gesprekswegen, ofwel 7 totaal. Zo kunnen er ook 3 of 4 carriers zijn, maar dat gebeurt niet zo heel veel.
]
Aha, duidelijk, bedankt!
Aanvulling: Bij een Tetra netwerk kunnen al vier de kanalen gebruikt worden voor gesprekken, de controle vindt op een andere manier plaats buiten het systeem om. Kom daar zo op terug. Het nummer wat je bij Tetra ziet staan, is eigenlijk niets anders dan de vroegere CTCSS toon die analoge portofoons gebruiken.
Een Tetra netwerk heeft een opbouw van landcode (MCC), netwerkcode (MNC), Regiocode (LA) en ColorCode (CC). Die laatste zie jij staan en is de ColorCode. Alleen portofoons waarvan MCC, MNC, LA en CC overeenkomen zullen met elkaar kunnen communiceren. Het CC kan een nummer tussen 0 en 15 zijn. Bij kleinere netwerken wordt meestal de LA en CC gelijk gehouden maar dit hoeft niet.
Voorbeeld: Een bedrijf heeft een vestiging in Rotterdam Noord en Rotterdam Zuid. MCC en MNC zijn dan gelijk (zelfde netwerk). De LA wijkt af, voor Rotterdam Noord is dit 1 en voor Rotterdam Zuid is dit 2. De CC kan alles zijn tussen de 0 en 15 maar ook hier houden we even aan dat Noord 1 en Zuid 2 krijgt. Het bedrijf heeft twee zendmasten staan, in Zuid en in Noord. Het portofoonnetwerk van het bedrijf is nu zo flexibel in te richten dat binnen een vestiging men met elkaar kan praten bv. Rotterdam Zuid LA2 CC2 maar niet het verkeer van Rotterdam Noord LA1 CC1 hoort. Hiermee belast men dus ook niet de zender van Rotterdam Noord onnodig.
Stel nu dat de BHV van Rotterdam Noord met spoed met Rotterdam Zuid moet praten of algemene noodoproep moet doen, dan regelt een controller het verkeer zodat op beide masten wordt uitgezonden. Overigens wordt deze data gewoon met het spraakkanaal meegestuurd want via Tetra gaat over algemeen meer andere data dan alleen spraak.
Om het niet al te ingewikkeld te maken heb ik Groepen en gebruikers even buiten beschouwing gelaten en alleen het even over het technische deel van de zenders gehad.