Auteur Topic: moonraker scanner antenne  (gelezen 3094 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Charles-98

  • Gast
moonraker scanner antenne
« Gepost op: 24 juni 2020, 14:29:40 »
Aangezien het niet mogelijk is om een echt goede scanner antenne (een discone dus) aan de balkonrailing te bevestigen, moet ik met een kleinere antenne genoegen nemen. Iets met toestemming VvE die er niet gaat komen.
Om die reden denk ik erover om een Moonraker Scan King Multiscan basis scanner antenne te gebruiken. Da's simpel gezegd een ca 1 meter lange staaf welke aan/op de balkonrailing bevestigd kan worden. Daar zal men niet zo heel lastig over gaan doen, hoop ik. Ik zag ook andere vergelijkbare soortgenoten voorbij komen in de zoekresultaten, maar die zijn korter. Mijn idee is hoe langer hoe beter :) Prijsverschillen zijn niet zo groot.

Is mijn idee inderdaad de beste keuze voor de mogelijkheden hier, of is er toch nog een betere antenne met dezelfde frequentiebereik 25-1300 Mhz?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: moonraker scanner antenne
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2020, 14:35:19 »
Deze antenne is weggegooid geld. Antennes voor 25-1300 MHz bestaan sowieso al niet. Neem een Diamond X50 of de iets kortere variant de X30. Veel betere kwaliteit en ontvangst.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: moonraker scanner antenne
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2020, 14:38:49 »
Mijn idee is hoe langer hoe beter

Nee, iedere frequentie heeft een optimale antennelengte. Hoge frequentie, korte antenne. Lage frequentie, lange antenne.


Charles-98

  • Gast
Re: moonraker scanner antenne
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2020, 16:48:49 »
Deze antenne is weggegooid geld. Antennes voor 25-1300 MHz bestaan sowieso al niet. Neem een Diamond X50 of de iets kortere variant de X30. Veel betere kwaliteit en ontvangst.

OK. Hoezo bestaan er geen antennes voor 25-1300 Mhz? De scanner heeft wel dat berijk.
Maar een discone is helemaal niet groot, wat ik zag was de D130 en die is best groot ja. Maar er is ook een kleine versie de D190 en die kan ik op de parasolvoet zetten, staan ie gewoon op mijn balkon.

Dat gezeur over antennes op balkons is gekomen door iemand die een schotel had staan op een lange stijgerpijp die een heel eind buiten het balkon stak. Had hij goed beeld op zijn tevee van de sateliet. Na veel gedoe heeft hij hem weggehaald. Een ander had een gpa27 voor de CB-band staan, moest ook weg en hij was het er niet mee eens. Antenne is uiteindelijk weggehaalt en meneer is ook weg nu.
Het VvE bestuur is nu zo ongeveer overal op tegen :(

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: moonraker scanner antenne
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2020, 16:57:39 »
Hoe hoog zit je eigenlijk?
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline JanHartgers

  • Winkel medewerker/Magazijn medewerker
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 198
Re: moonraker scanner antenne
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2020, 17:03:48 »
Zet een plantenbak op het balkon en poot de antenne er in op een kort buisje dan een gouden regen kopen als plant die groeit er lekker omheen en dan is het probleem opgelost.

Groet,

Jan.
m.v.g.  Jan Hartgers.
2x 125XLT, EZ33XLT, Sirio SD 1300N,Sirio GP 108-136 LB N, RH1536, RH1519, SRH779, SRH805S, RH795, Scan 125.

Offline MikeG

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
  • UBC125XLT - AirSPY R2
Re: moonraker scanner antenne
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2020, 19:17:28 »
De VVE daar ben je zelf ook een deel van, ga bv naar een bijeenkomst en leg in Jip en janneke taal uit dat je het als hobby leuk vind om dingen te ontvangen maar dat je daar wel een antenne voor nodig hebt, deel bv ook aan de aanwezige leden (je buren) een uitleg uit over deze hobby zodat ze begrijpen waarom je een antenne wilt plaatsen, nodig ze desnoods uit thuis om het te laten zien/horen of neem de scanner mee naar de bijeenkomst.

En volgens mij mag jij bepalen wat jij op je balkon zet, zolang je het maar niet aan het gebouw vast maakt, dus dan kan je prima een antenne neerzetten, maar goed ik ken de situatie verders niet.

Charles-98

  • Gast
Re: moonraker scanner antenne
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2020, 19:40:51 »
De VVE daar ben je zelf ook een deel van, ga bv naar een bijeenkomst en leg in Jip en janneke taal uit dat je het als hobby leuk vind om dingen te ontvangen maar dat je daar wel een antenne voor nodig hebt

Zo werkt dat hier niet.
Het appartementencomplex kent twee groepen bewoners: eigenaren zijn de grote groep en er zijn huurders en daar horen wij bij. Als huurder heb je helemaal niets te vertellen bij de VvE.
En als wij zeggen dat we niets te maken hebben met de VvE omdat wij huurder zijn, dan krijgen we te horen dat wij het verkeerd hebben. We wonen in hetzelfde gebouw dan gelden onze regels zegt de vve.
Ja, in de huurovereenkomst staat dat het van de vve is.

Maar goed, mijn vraag gaat over een antenne voor de scanner :)

Offline MikeG

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
  • UBC125XLT - AirSPY R2
Re: moonraker scanner antenne
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2020, 22:38:34 »
Dan zou ik voor de X30 gaan en misschien gewoon binnen ophangen.

Charles-98

  • Gast
Re: moonraker scanner antenne
« Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2020, 08:31:01 »
Mijn idee is hoe langer hoe beter

Nee, iedere frequentie heeft een optimale antennelengte. Hoge frequentie, korte antenne. Lage frequentie, lange antenne.

Wat heb ik aan frequenties in de scanner staan?
Alle CB-kanalen natuurlijk, zweefvliegers en luchtballonnen (zitten op 125 Mhz) spoorwegen (zitten op 171 Mhz en 430 Mhz) en een handjevol amateurrepeaters op 145 Mhz en 430 Mhz en 1298 Mhz.
En dan heb ik nog zat kanalen over om er nog andere in te zetten :D

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 599
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: moonraker scanner antenne
« Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2020, 10:30:03 »
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600