Auteur Topic: Ongewone vraag m.b.t. draadloos vuurwerk systeem  (gelezen 4750 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pyrotechnieker

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Ongewone vraag m.b.t. draadloos vuurwerk systeem
« Gepost op: 18 juni 2020, 15:31:39 »
Beste leden van het Scanner forum,

Ik zou graag om jullie hulp willen vragen.
Wij zijn een vuurwerkbedrijf en verzorgen vuurwerkshows in binnen en buitenland, op festivals, bedrijfsfeesten, bruiloften etc.
Om ons vuurwerk te ontbranden maken wij gebruik van een draadloos systeem. De specs heb ik voor het gemak hieronder gezet:

Zender en ontvanger:
Freq. 433 – 434 MHz
10mW

De antenne aansluiting op zowel de zender als de ontvanger is BNC.
Volgens de fabrikant van de apparatuur is de reikwijdte circa 800 meter, maar onze ervaring is dat dit op grotere evenementen vaak een stuk minder is (wellicht door gebruik van andere draadloze signalen?)

Omdat wij (helaas) niet helemaal thuis zijn in de mogelijkheden m.b.t. het versterken van signalen en gebruik van antenne's hebben wij besloten de vraag hier te stellen.
Zijn er mogelijkheden om dit signaal te versterken, bijvoorbeeld met tussenkomt van een versterker o.i.d. Zonder dat wij onze apparatuur moeten aanpassen, want hierbij vervalt als vanzelfsprekend de fabrieksgarantie. Is het dan noodzakelijk om zowel bij de zender als ontvanger het signaal te versterken? Of is dit alleen bij de zendende partij van toepassing.

Nog een korte uitleg: In onze zender laden wij een computergestuurd programma welke tevens ook in de ontvanger geladen word. Bij het starten van de vuurwerkshow zal er een signaal naar de ontvangers worden gestuurd waardoor het ''programma / de programmering'' in de ontvanger begint af te spelen. Tussentijds zal er om de x aantal seconden een signaaltje heen en weer worden gestuurd om te checken of alle ontvangers nog meedoen in de show en niet bijv. het signaal verliezen.

Wij maken nu gebruik van Minimag 440 BNC magneetvoet antenne's (430-450 mhz).

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en advies!

Met vriendelijke groet,
Bas

Offline ruud2022

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: Ongewone vraag m.b.t. draadloos vuurwerk systeem
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2020, 15:46:52 »
Dat KAN wel maar MAG niet!

Andere gebruikers worden dan gestoord, en dat kan niet de bedoeling zijn.

En ter aanvulling: 10mW is wat maximaal gebruikt mag worden op deze frequenties.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Ongewone vraag m.b.t. draadloos vuurwerk systeem
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2020, 15:47:33 »
Het maximale zendvermogen in deze frequentieband is 10 mW voor LPD-apparaten. Het bereik is eerder tientallen dan honderden meters als er zich obstakels tussen zender en ontvanger bevinden. Zaak is het dus dat zend- en ontvangantennes elkaar 'kunnen zien'.

Daarnaast is deze frequentieband druk in gebruik bij autosleutels, weerstations en meer van dat spul. De kans dat je signaal gestoord wordt is dus groot.

Als je dit signaal zou versterken, ben je illegaal bezig. Je maakt je dan schuldig aan een economisch delict, waar forse geldboetes op kunnen staan.

Offline Pyrotechnieker

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: Ongewone vraag m.b.t. draadloos vuurwerk systeem
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2020, 15:59:37 »
Bedankt heren voor jullie snelle reactie.
Duidelijk verhaal!

Is de grootte van de antenne nog van belang?
Nu maken wij gebruik van relatief kleine (korte) antenne's. Zou het een verschil maken als we deze bij de ontvanger zo laten (korte model antenne) en bij de zender de antenne wél vervangen voor een groot model (bijv. 70cm)?

Nogmaals dank en alvast een prettige avond gewenst!

Offline Patrick67

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
Re: Ongewone vraag m.b.t. draadloos vuurwerk systeem
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2020, 16:06:03 »
De antenne aansluiting op zowel de zender als de ontvanger is BNC.
Volgens de fabrikant van de apparatuur is de reikwijdte circa 800 meter, maar onze ervaring is dat dit op grotere evenementen vaak een stuk minder is (wellicht door gebruik van andere draadloze signalen?)

Als de fabrikant 800 meter aangeeft en het gaat niet dan zou ik het probleem bij de fabrikant neerleggen. De fabrikant heeft ook verplichtingen op dat gebied. Als je zorgt dat de antenne's elkaar kunnen zien en je haalt het bereik dan nog niet dan zou ik toch eens gaan praten met de leverancier. Wellicht heeft die man andere oplossingen. Wat ik me nu ook afvraag wil je wel vuurwerk op 800 meter afstand afsteken? Lijkt mij best wel link.

Offline testerr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
Re: Ongewone vraag m.b.t. draadloos vuurwerk systeem
« Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2020, 16:09:20 »
Ik zou met de antennes de hoogte in gaan. Bijvoorbeeld met een lange (flexibele en uitschuifbare) mast. Hiermee kun je het bereik enorm verbeteren.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1973
Re: Ongewone vraag m.b.t. draadloos vuurwerk systeem
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2020, 18:08:23 »
De hoogte in: meer kans op storing doordat je dan een brij van signalen oppikt van afstandsbedieningen, weerstations en dergelijke. Je kan dan beter met richtantennes gaan werken. (of een hele lange schietlont)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Ongewone vraag m.b.t. draadloos vuurwerk systeem
« Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2020, 18:47:53 »
Ik vraag me overigens af waarom een professioneel vuurwerkbedrijf gebruik maakt van een frequentieband waarop geen enkele garantie kan worden gegeven voor storingsvrij gebruik.

Ter info: deze frequenties bevinden zich in de 70 cm-amateurband. Zendamateurs zijn daar primair gebruiker. Die daar met 400 watt mogen uitzenden.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4895
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Ongewone vraag m.b.t. draadloos vuurwerk systeem
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2020, 07:02:46 »
Zoals al gezegd: meer vermogen mag niet. En als ik me niet vergis is die 10mW zelfs EIRP, dus uitgestraald vermogen. Richtantennes (die in een bepaalde richting dus het uitgestraalde vermogen bundelen en in andere richtingen dus minder vermogen uitstralen) zouden dus wellicht ook niet mogen.

Geen idee hoe de zender bediend moet worden, maar de zender dichter bij de ontvanger plaatsen mag altijd. Kan dat niet, dan zou ik toch richtantennes overwegen.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Ongewone vraag m.b.t. draadloos vuurwerk systeem
« Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2020, 07:31:47 »
ERP. Het aansluiten van een richtantenne op de zender is dan niet toegestaan.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Ongewone vraag m.b.t. draadloos vuurwerk systeem
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2020, 10:52:31 »
tip: sluit een richtantenne aan op de ontvanger en richt deze op de zender. Gaat veel schelen.

Zoek maar eens op 70cm Yagi antennes (zien er uit als hark-antennes). Als de zendantenne rechtop staat dan moet de Yagi antenne ook vertikaal staan.

https://www.qsl.net/ve3rgw/antproj2/UHFYAGIS.JPG

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Ongewone vraag m.b.t. draadloos vuurwerk systeem
« Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2020, 10:58:04 »
De ontvangers zenden ook.

Citaat
Tussentijds zal er om de x aantal seconden een signaaltje heen en weer worden gestuurd om te checken of alle ontvangers nog meedoen in de show en niet bijv. het signaal verliezen.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Ongewone vraag m.b.t. draadloos vuurwerk systeem
« Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2020, 12:10:09 »
Het gebruik van richtantennes met 10mW zal geen gekke storing veroorzaken. Het mag niet idd, er mag zoveel niet.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4895
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Ongewone vraag m.b.t. draadloos vuurwerk systeem
« Reactie #13 Gepost op: 19 juni 2020, 13:54:05 »
Ik ken een zelfde probleem op PMR446, waarbij de niet-vervangbare antenne werd gebruikt als straler binnen een richtantenne. Daarmee verander je de antenne niet, maar krijg je wel een richteffect. De antenne zelf doet dan gewoon max 500mW (PMR446, bij LPD 10mW) en je verandert fysiek niets aan de antenne, maar doordat deze "toevallig" omringd wordt door stukjes metaal heb je wel een richteffect. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Ongewone vraag m.b.t. draadloos vuurwerk systeem
« Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2020, 13:58:03 »
Slimme truc!  ;D