Auteur Topic: Diamond X50N  (gelezen 9948 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Online Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Diamond X50N
« Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2020, 19:55:07 »
De X50N komt naar beneden, wie er interesse in heeft kan zich melden.

U heeft een PB monsieur.

Wat is dat dan Johan. Toch weer een X50 op het dak. :)
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Diamond X50N
« Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2020, 20:06:45 »
Hij heeft blijkbaar spijt hem ooit verkocht te hebben  ;)

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Diamond X50N
« Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2020, 20:40:04 »
De X50N komt naar beneden, wie er interesse in heeft kan zich melden.

Toch niet als gevolg van de storm he ;)

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Diamond X50N
« Reactie #18 Gepost op: 11 mei 2020, 06:12:57 »
De X50N komt naar beneden, wie er interesse in heeft kan zich melden.

Toch niet als gevolg van de storm he ;)

LOL nee als gevolg van het het losschroeven van het ding. En hij heeft waarschijnlijk al een nieuwe bestemming ook :)
Luisterspulletjes :)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Diamond X50N
« Reactie #19 Gepost op: 11 mei 2020, 14:28:57 »
Ik had een X50 hier voor op 1 hoog op balkon staan. Van de buurman mocht ik bij hem op het dak en heb toen een Procom VHF neergezet, de X50 heb ik direct al verkocht. Ik had een beetje hoop op wat meer ontvangst op UHF met de Procom maar dat viel vies tegen. Dus vandaar maar weer een X50.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Diamond X50N
« Reactie #20 Gepost op: 11 mei 2020, 14:59:21 »
In 2004 heb ik op het dak twee X50 N antennes geplaatst evenals een marifoonantenne.

Vorig voorjaar heb ik na 15 jaar een nieuwe antenne configuratie geplaatst (alles met N koppeling en Aircell-7):

1 X50 N
2 X50 N
3 K751121
4 CXL2-1LW/H
5 CXL2-2L

Met de K751121 is de UHF ontvangst een hele verbetering t.o.v. de X 50 N.
De X50 N gebruik ik om te zend- en ontvangen (amateur) evenals ontvangst luchtvaart en scheepvaart.
 
Alles valt of staat soms met onderstaande elementen:

- niet te lange overlengte van kabels
- kwaliteit van kabels en connectoren
- kwaliteit van solderen
- intapen connectoren met gevulkaniseerde tape
- antennes niet te kort naast elkaar plaatsen
- onderhoud antennes *

* De nieuwe serie Diamond X50 N antennes hebben 2 schroefjes om de beugel vast te monteren (voorheen 1)
Groeten van Michel

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Diamond X50N
« Reactie #21 Gepost op: 11 mei 2020, 15:07:33 »
In 2004 heb ik op het dak twee X50 N antennes geplaatst evenals een marifoonantenne.

Heb jij verschil gemerkt op de marifoon?

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Diamond X50N
« Reactie #22 Gepost op: 11 mei 2020, 15:39:17 »
In 2004 heb ik op het dak twee X50 N antennes geplaatst evenals een marifoonantenne.

Heb jij verschil gemerkt op de marifoon?

De vorige marifoonantenne was niet veel beter als de X 50 N.
Dit was een antenne met een witte plastic beugel.

De CXL2-2L antenne ontvangt op 156-161 MHz juist wel beter als de X50 N antenne.
Maar dat zou juist ook mogen gezien de specificaties en kostprijs  ;)

Overigens heb ik voor de nabije marifoonfrequenties enkele CX4 antennes onder het dak hangen.
Groeten van Michel

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Diamond X50N
« Reactie #23 Gepost op: 12 mei 2020, 11:34:12 »
In 2004 heb ik op het dak twee X50 N antennes geplaatst evenals een marifoonantenne.

Vorig voorjaar heb ik na 15 jaar een nieuwe antenne configuratie geplaatst (alles met N koppeling en Aircell-7):

1 X50 N
2 X50 N
3 K751121
4 CXL2-1LW/H
5 CXL2-2L

Met de K751121 is de UHF ontvangst een hele verbetering t.o.v. de X 50 N.
De X50 N gebruik ik om te zend- en ontvangen (amateur) evenals ontvangst luchtvaart en scheepvaart.
 
Alles valt of staat soms met onderstaande elementen:

- niet te lange overlengte van kabels
- kwaliteit van kabels en connectoren
- kwaliteit van solderen
- intapen connectoren met gevulkaniseerde tape
- antennes niet te kort naast elkaar plaatsen
- onderhoud antennes *

* De nieuwe serie Diamond X50 N antennes hebben 2 schroefjes om de beugel vast te monteren (voorheen 1)

onderhoud antennes *  aan wat voor onderhoud moet ik dan denken ?

Ron 01

  • Gast
Re: Diamond X50N
« Reactie #24 Gepost op: 12 mei 2020, 14:13:24 »
Ik had een X50 hier voor op 1 hoog op balkon staan. Van de buurman mocht ik bij hem op het dak en heb toen een Procom VHF neergezet, de X50 heb ik direct al verkocht. Ik had een beetje hoop op wat meer ontvangst op UHF met de Procom maar dat viel vies tegen. Dus vandaar maar weer een X50.

Waarom geen X200 Johan? Ik heb mijn X50 vervangen voor de X200 en had zowel op de luchtvaart als marifoon een flinke verbetering.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Diamond X50N
« Reactie #25 Gepost op: 12 mei 2020, 14:19:28 »
In 2004 .........

- onderhoud antennes *

* De nieuwe serie Diamond X50 N antennes hebben 2 schroefjes om de beugel vast te monteren (voorheen 1)

onderhoud antennes *  aan wat voor onderhoud moet ik dan denken ?

Op Walcheren zijn de X50 N en X200 N bij zendamateurs populaire antennes voor regionaal gebruik.

Alhoewel een goede voorbereiding het halve werk (kan) zijn is het nooit gek om periodiek een optische check te doen.

De oude versie van deze antennes hadden maar 1 schroefje waardoor (o.a. door de wind) de antenne kan gaan loskomen door trillingen etc.

Met de nieuwe versies (2 schroefjes) kan dit minder aan de hand zijn. Toch blijft periodieke controle dan verstandig, naar gelang hoogte, wind etc.

Wat de X200 N betreft kan hier het schroefgedeelte van de twee antenne delen een aandachtspunt zijn.

Zelf doe ik er gevulkaniseerde tape omheen zodat er minder kans kan zijn dat deze door trillingen losraken.

Deze tape loop ik om het jaar een keer na, evenals de tape die ik over de connectoren doe. (X200 N gebruik ik op de camping  ;)   )
Groeten van Michel

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Diamond X50N
« Reactie #26 Gepost op: 12 mei 2020, 14:46:01 »
Waarom geen X200 Johan? Ik heb mijn X50 vervangen voor de X200 en had zowel op de luchtvaart als marifoon een flinke verbetering.

Tja je zou toch zeggen, meer gain minder breedbandig.

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Diamond X50N
« Reactie #27 Gepost op: 12 mei 2020, 15:40:46 »
In 2004 .........

- onderhoud antennes *

* De nieuwe serie Diamond X50 N antennes hebben 2 schroefjes om de beugel vast te monteren (voorheen 1)

onderhoud antennes *  aan wat voor onderhoud moet ik dan denken ?

Op Walcheren zijn de X50 N en X200 N bij zendamateurs populaire antennes voor regionaal gebruik.

Alhoewel een goede voorbereiding het halve werk (kan) zijn is het nooit gek om periodiek een optische check te doen.

De oude versie van deze antennes hadden maar 1 schroefje waardoor (o.a. door de wind) de antenne kan gaan loskomen door trillingen etc.

Met de nieuwe versies (2 schroefjes) kan dit minder aan de hand zijn. Toch blijft periodieke controle dan verstandig, naar gelang hoogte, wind etc.

Wat de X200 N betreft kan hier het schroefgedeelte van de twee antenne delen een aandachtspunt zijn.

Zelf doe ik er gevulkaniseerde tape omheen zodat er minder kans kan zijn dat deze door trillingen losraken.

Deze tape loop ik om het jaar een keer na, evenals de tape die ik over de connectoren doe. (X200 N gebruik ik op de camping  ;)   )

Dit is een goed plan , die gevulkaniseerde tape blijft jaren zitten heb ik gemerkt , na 10 jaar was het nog prima .
dat schroefje lijm ik wel met locktide blauw .
Ik zie wel dat de buitenmantel/ pijp vd antenne , van kleur veranderd het lijkt of de zon dit kunststof afbreekt?

Misschien raadzaam om de antenne na 10 jaar te vernieuwen plus de kabels .

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Diamond X50N
« Reactie #28 Gepost op: 12 mei 2020, 16:26:50 »
In 2004 .........

- onderhoud antennes *

* De nieuwe serie Diamond X50 N antennes hebben 2 schroefjes om de beugel vast te monteren (voorheen 1)

onderhoud antennes *  aan wat voor onderhoud moet ik dan denken ?

Op Walcheren zijn de X50 N en X200 N bij zendamateurs populaire antennes voor regionaal gebruik.

Alhoewel een goede voorbereiding het halve werk (kan) zijn is het nooit gek om periodiek een optische check te doen.

De oude versie van deze antennes hadden maar 1 schroefje waardoor (o.a. door de wind) de antenne kan gaan loskomen door trillingen etc.

Met de nieuwe versies (2 schroefjes) kan dit minder aan de hand zijn. Toch blijft periodieke controle dan verstandig, naar gelang hoogte, wind etc.

Wat de X200 N betreft kan hier het schroefgedeelte van de twee antenne delen een aandachtspunt zijn.

Zelf doe ik er gevulkaniseerde tape omheen zodat er minder kans kan zijn dat deze door trillingen losraken.

Deze tape loop ik om het jaar een keer na, evenals de tape die ik over de connectoren doe. (X200 N gebruik ik op de camping  ;)   )

Dit is een goed plan , die gevulkaniseerde tape blijft jaren zitten heb ik gemerkt , na 10 jaar was het nog prima .
dat schroefje lijm ik wel met locktide blauw .
Ik zie wel dat de buitenmantel/ pijp vd antenne , van kleur veranderd het lijkt of de zon dit kunststof afbreekt?

Misschien raadzaam om de antenne na 10 jaar te vernieuwen plus de kabels .

Klopt, loktide aanbrengen en ook bij de antenne tegelijkertijd de kabels mee wisselen is hier vorig jaar aan de orde geweest.
Zelfs een ty-wrap over de tape maakt het loskomen noǵ minder mogelijk  ;)
Groeten van Michel

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Diamond X50N
« Reactie #29 Gepost op: 12 mei 2020, 17:35:05 »