Auteur Topic: Diamond X50N  (gelezen 10102 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2407
  • Apres moi le deluge
Diamond X50N
« Gepost op: 5 mei 2020, 10:29:07 »
Hallo allen, ik heb sinds 2016 een Diamond X-50N op dak en die is me nooit meegevallen. Op de 118-137 MHz doet ie het best goed alleen lijkt het alsof een soort van blokkade op zit. Ook harde signalen komen net niet lekker binnen wat je wel zou verwachten aangezien ik zo'n 30 km van Schiphol woon. Op de 137-144 MHz doet ie het hier minder goed. Aan de scanner ging het destijds eigenlijk al niet omdat allerlei sterke signalen in de buurt binnen kwamen toeteren. En nu aan de #SDR moet ik qua gain eigenlijk op Sensi 10 of 11 blijven om een enigszins rustige onderlijn te houden.

Op 2 meter en bijv. Marifoon doet ie het veel beter, maar ja dat luister ik niet.

Ik vermoed dat de ant gewoon teveel signaal voor de kiezen krijgt wat zorgt voor een heel onrustige ontvangst. In het verleden presteerden dedicated VHF airband antennes van Sirio en Procom beter. Ik ga nu waarschijnlijk voor een Sirio SD2000N of anders voor een Sirio GPA 135-175 Mhz.
Luisterspulletjes :)

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Diamond X50N
« Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2020, 19:27:20 »
Ik vermoed dat de ant gewoon teveel signaal voor de kiezen krijgt wat zorgt voor een heel onrustige ontvangst.

Dat zou betekenen dat de antenne goed is, maar dat je ontvanger slecht is.
De Diamond X-50N s gemaakt voor 144 MHz tot 148 MHz en 430 MHz tot 440 MHz.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2407
  • Apres moi le deluge
Re: Diamond X50N
« Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2020, 06:11:04 »
Ik vermoed dat de ant gewoon teveel signaal voor de kiezen krijgt wat zorgt voor een heel onrustige ontvangst.

Dat zou betekenen dat de antenne goed is, maar dat je ontvanger slecht is.
De Diamond X-50N s gemaakt voor 144 MHz tot 148 MHz en 430 MHz tot 440 MHz.

Tsja, dat geldt dat voor meerdere Uniden scanners en de Airspy Mini  :o
Luisterspulletjes :)

Offline shortwave

  • Raamambtenaar
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
  • Beter 10 antennes in de lucht dan op de grond..
Re: Diamond X50N
« Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2020, 08:03:02 »
heb deze antenne  zelf ook, en ik herken me echt niet in deze..   2 en 70 pakt die gewoon al perfect, ik luister mee met rotterdamse rondes en daar die daarvoor is ontworpen,mag dit ook echt geen probleem zijn.
Maar ook luchtvaart werkt zeer goed, ik pak de fm atis van antwerpen airport gewoon met een zeer sterk signaal circa 35 km verder.. de rest van de banden schakel ik wel over naar me dummyload (discone) ;)
Uniden.SDS200E/Logper
Sdrplay-Sirio/SD1300/N
Sdrplay-Miniwhip
Yeasu FRG100/MLA-30.
nooelec-sdr/COL1090/5-H Vinnant Adsbexchange  :)

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Diamond X50N
« Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2020, 17:44:59 »
Ik heb ook in het begin een X50 op het dak gehad voor de amateurbanden dan wel maar ook deze heb ik na een paar weken weer verwijderd omdat er niet mee te werken was, ontvangst zeer slecht, SWR te hoog. Omgeruild voor een X30 en alle problemen waren over. Ik heb dit al wel eens vaker gehoord dus wellicht dat er een serie x50 niet goed waren.

Het toeval wil dat ik mijn X50 ook ergens in 2016 heb aangeschaft omdat ik in dat jaar mijn licentie heb behaald en alles klaar wilde hebben op het moment.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2407
  • Apres moi le deluge
Re: Diamond X50N
« Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2020, 19:18:47 »
Ik heb ook in het begin een X50 op het dak gehad voor de amateurbanden dan wel maar ook deze heb ik na een paar weken weer verwijderd omdat er niet mee te werken was, ontvangst zeer slecht, SWR te hoog. Omgeruild voor een X30 en alle problemen waren over. Ik heb dit al wel eens vaker gehoord dus wellicht dat er een serie x50 niet goed waren.

Het toeval wil dat ik mijn X50 ook ergens in 2016 heb aangeschaft omdat ik in dat jaar mijn licentie heb behaald en alles klaar wilde hebben op het moment.

Gelukkig ben ik dus niet de enige. Dank voor je reactie.
Luisterspulletjes :)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Diamond X50N
« Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2020, 19:36:27 »
Ik heb ook in het begin een X50 op het dak gehad voor de amateurbanden dan wel maar ook deze heb ik na een paar weken weer verwijderd omdat er niet mee te werken was, ontvangst zeer slecht, SWR te hoog. Omgeruild voor een X30 en alle problemen waren over. Ik heb dit al wel eens vaker gehoord dus wellicht dat er een serie x50 niet goed waren.

Het kan ook een Chinese nepper geweest zijn.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2407
  • Apres moi le deluge
Re: Diamond X50N
« Reactie #7 Gepost op: 6 mei 2020, 19:55:20 »
Als ie van dak is maak ik een fotootje van het label, misschien ziet iemand er iets onregelmatigs aan.
Luisterspulletjes :)

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Diamond X50N
« Reactie #8 Gepost op: 7 mei 2020, 16:31:48 »
Ik heb ook in het begin een X50 op het dak gehad voor de amateurbanden dan wel maar ook deze heb ik na een paar weken weer verwijderd omdat er niet mee te werken was, ontvangst zeer slecht, SWR te hoog. Omgeruild voor een X30 en alle problemen waren over. Ik heb dit al wel eens vaker gehoord dus wellicht dat er een serie x50 niet goed waren.

Het kan ook een Chinese nepper geweest zijn.

Voor bijna 100% zeker dat het geen nepper was.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2407
  • Apres moi le deluge
Re: Diamond X50N
« Reactie #9 Gepost op: 7 mei 2020, 16:46:46 »
Ik heb ook in het begin een X50 op het dak gehad voor de amateurbanden dan wel maar ook deze heb ik na een paar weken weer verwijderd omdat er niet mee te werken was, ontvangst zeer slecht, SWR te hoog. Omgeruild voor een X30 en alle problemen waren over. Ik heb dit al wel eens vaker gehoord dus wellicht dat er een serie x50 niet goed waren.

Het kan ook een Chinese nepper geweest zijn.

Voor bijna 100% zeker dat het geen nepper was.

Idem hier, ant komt van een gerenomeerd NL bedrijf.
Luisterspulletjes :)

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Diamond X50N
« Reactie #10 Gepost op: 7 mei 2020, 17:42:37 »
ik heb ook de X50 gehad zo maar spontaan slechte ontvangst was al weer heel wat jaartjes geleden. ik even  open gemaakt daar zitten 2 keramische condensators in daar was er 1 van stuk ik heb hem maar weg gedonderd. en nu al weer een tijdje een discone werkt ook aardig goed .

Offline twenteric

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Re: Diamond X50N
« Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2020, 21:39:22 »
Dit herken ik ook , op het dak staan een x50n en een sirio discone .
Zelfde kabel en kabellengte en connectoren.
Tussen de 430 en 460 mhz ontvangt de x50n iets beter dan de discone maar daarbuiten loopt het ontvangst sterk terug.
Ik heb rond de 145 mhz geen echte verschillen kunnen ontdekken tussen de antennes.

Wellicht nonsense info maar voor de 6 meter band heb je niets aan de x50 en rond de 27 mhz helemaal niet.

Ik luister daarom bijna altijd met de discone , dat ik dan iets minder ontvang op de 70cm neem ik voor lief.

De x50 is gekocht bij een respectabele dealer en is 100% origineel

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Diamond X50N
« Reactie #12 Gepost op: 9 mei 2020, 21:46:55 »
Bij een antenne komt het uit de lengte of uit de breedte. Je mag twee van de drie kiezen:

- gain
- bandbreedte
- openingshoek

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2407
  • Apres moi le deluge
Re: Diamond X50N
« Reactie #13 Gepost op: 10 mei 2020, 17:05:58 »
Inmiddels is de nieuwe Sirio SD2000N in huis. Hij gaat komend weekend het dak op, ijs en weder dienende :)

De X50N komt naar beneden, wie er interesse in heeft kan zich melden.
Luisterspulletjes :)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21665
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Diamond X50N
« Reactie #14 Gepost op: 10 mei 2020, 18:14:50 »
De X50N komt naar beneden, wie er interesse in heeft kan zich melden.

U heeft een PB monsieur.