Auteur Topic: DMR luisteren via RTL-SDR usb stick  (gelezen 5321 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
DMR luisteren via RTL-SDR usb stick
« Gepost op: 15 juni 2017, 10:41:28 »
Ik heb een RTL2832U + R820T2 SDR stick en de handleiding op http://www.pd3rfr.nl/experimenten/dmr-beluisteren-via-rtl-usb gevolgd. Lijkt allemaal te werken echter ontvang ik behalve de FM radiosignalen vrij weinig. (kan mij voorstellen dat er 's avonds niet veel in de lucht hangt) echter met DMR gaat het ook niet helemaal lekker.
Als ik eindelijk een signaal gevonden heb komt deze onverstaanbaar binnen. In de nieuwste versie van SDR# is de gain op vaste stappen in te stellen, dus verwacht niet na het allemaal geprobeerd te hebben dat daar het probleem zit. Heb ook van alles geprobeerd met de volume van SDR# te spelen. (had ergens iets gelezen over het oversturen).
Nu zie ik diverse berichten van jullie dat DSDplus gebruikt is, en in mijn handleiding hebben ze het over DSD160 (heb ik ook geïnstalleerd). Zit daar nog verschil in?

Wie kan en wil mij helpen? Wat doe ik verkeerd?
Welke frequentie of manier kan ik het beste gebruiken of mijn frequentie afwijking te bepalen en aan te passen?

Kan ik wanneer ik dit werkend heb, ook weer verder om TETRA en ENTROPIA te decoderen?
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: DMR luisteren via RTL-SDR usb stick
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2017, 11:26:33 »
DSD160 ken ik niet, ik werk met DSD+ en daar ben ik niet ontevreden mee.
Je zal wel een redelijk signaal moeten hebben anders heb je met DMR al snel dat het hakkelend gaat klinken.

Met deze opzet kan je geen TETRA decoderen. Dus ook het Tetra netwerk van Entropia kan je niet beluisteren.
Wil je daar naar gaan luisteren zal je een Linux omgeving met Telive op moeten zetten. Er is hiervan tegenwoordig ook een Windows variant maar daar hoor je niet veel over.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
Re: DMR luisteren via RTL-SDR usb stick
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2017, 13:17:15 »
Bedankt voor je snelle reactie.

Hoe kan ik mijn setup aanpassen met DSD+?

Is er ook een setup waar ik wel dit alles mee kan doen?
Dus Entropia is een Tetranetwerk en op dezelfde manier te decoderen met Telive?

Sorry voor mijn vele vragen. Mijn kennis stamt nog uit het analoge tijdperk en ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.
Helaas is er analoog niets meer te beleven en zal ik het onder de knie moeten gaan krijgen.
Jammer dat er op dit forum geen stappenplan is, hoe het te doen.
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: DMR luisteren via RTL-SDR usb stick
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2017, 15:17:35 »
DSD plugin downloaden en actief maken in SDR#
DSD+ downloaden en in de installatie directory van SDR# een DSD directory aanmaken (bijv C:\SDR#\DSD). Daarin zet je alle DSD+ bestanden (uitgepakt natuurlijk  8) ).
VB Cable downloaden en installeren.
DSD Plugin goed instellen met de juiste in- en output kanalen en luisteren maar.

Entropia is een Tetra netwerk, maar is op dit moment ook bezig met de uitrol van een DMR netwerk. Entropia is zeker niet het enige Tetra netwerk maar wel een van de grootste (C2000 is groter). Als je SDR# draaiend hebt draai dan eens tussen de 420 en 430MHz daar kom je dan waarschijnlijk wel wat van die mooie 25KHz brede heuveltjes tegen, grote kans dat dat Tetra netwerken zijn. Het ligt er natturlijk wel aan in welk deel van het land je zit.
Hier op het forum is een aardig draadje over Tetra luisteren en anders zijn er nog wel andere fora op het internet waar uitgebreid wordt gesproken over hoe je met Tetra mee kunt luisteren. Er is zelfs ergens een soort van live CD waarmee je een bootable image kunt maken op bv een USB stick. Maar hoe je het ook doet er komt een stukje Linux kennis om de hoek kijken om de boel draaiende te krijgen.

En is dat rommelen / uitzoeken niet een deel van de hobby ? Anders koop je een AOR-DV1, stekkers erin en luisteren  ;)

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
Re: DMR luisteren via RTL-SDR usb stick
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2017, 17:41:33 »
DSDplus werkt inderdaad een heel stuk beter. Bedankt voor je bijdrage.
Het TETRA-netwerk gaat mijn volgende stap worden, maar nu nog ff SDR# onder de knie krijgen.
Dit is inderdaad de hobby.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de frequentie en de center frequentie? In waarom deze niet gelijk is?
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50