Bedankt voor het uitluisteren! Ik kan ze hier zelf niet ontvangen en kom alleen af en toe met mooi weer aan die kant. Dat plat Antwerps lijkt overigens een speciale functie te hebben.
https://www.sterck-magazine.be/antwerpen/editie-5/sven-danneels-de-sleepboot-kapitein/Brabo Group is een maritieme dienstverlener die havenloodsen/dokloodsen (achter de sluizen) en roeiers/bootlieden inzet. Op de Westerschelde nemen het Nederlands en Belgisch Loodswezen het beloodsen voor hun rekening. In tegenstelling tot de zee- en rivierloodsen zijn de havenloodsen geen kapiteins ter lange omvaart. De havenloodsen krijgen binnen hun organisatie een theoretische en praktische opleiding.
https://www.portofantwerpbruges.com/faq/wat-braboPort of Antwerp-Bruges heeft een eigen Sleepbedrijf dat het werk in de dokken achter de sluizen voor haar rekening neemt. Omdat het om het Gemeentelijk Havenbedrijf van de stad Antwerpen gaat, worden deze slepers ook wel 'stadssleepboten' genoemd. Op de Schelde en in het Deurganckdok bieden Boluda Towage en Antwerp Towage (joint venturen van Fairplay Towage en Multraship Towage and Salvage) sleepdiensten aan.
Die werkkanalen zijn misschien een beetje te vergelijken met de storno-kanalen in de Rotterdamse haven. Die storno-kanalen zijn in Rotterdam aan bepaalde gebieden toegewezen. In Antwerpen wordt het werkkanaal zo te zien per keer bepaald. Zie onderstaande link ('Parkeer eens een zeeschip', pagina 44, informatie uit het jaar 2010).
https://www.sustainabilityreports.be/sites/default/files/reports/antwerpse_havengemeenschap_nl.pdf