Auteur Topic: Benaming RICs ProRail  (gelezen 13222 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Joopjr

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Benaming RICs ProRail
« Gepost op: 20 juli 2020, 18:57:10 »
Ik volg nu ongeveer 8 maanden de meldingen van ProRail op 172.450 MHz. Ik heb al een veelvoud aan meldingen voorbij zien komen en het zou voor mij een enorme meerwaarde zijn als ik de RIC's een juiste benaming kan geven. Dit blijkt echter verdomd moeilijk omdat ProRail afgelopen maanden geen specifieke testberichten (TEST OVD-Noord oid) of benamingen in de berichten heeft meegestuurd.

Uiteraard wordt het lastig om de juiste benamingen zoals ProRail ze intern gebruikt te verkrijgen. Ik zal al enorm geholpen zijn als ik een indicatie per RIC krijg over wat het is. Is een RIC voertuig gebonden, persoonlijk, functie gebonden, of zit een gehele groep op een RIC.

Is iemand bereid hier iets over te delen? Of heeft iemand toevallig al een langere periode de scanner meelopen en daardoor een redelijk goede gok op benamingen kunnen doen?

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Benaming RICs ProRail
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2020, 20:24:10 »
Poeh, ik heb het in het verleden wel kunnen 'mappen' door enigszins te kijken naar de uitrukscenario's, maar dan misbruik ik mijn kennis van de organisatie een beetje. Wil an sich best meedenken voor zover (openbaar) mogelijk, maar beschik niet direct over logging doordat ik op afstand zit.

Offline Joopjr

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Benaming RICs ProRail
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2020, 21:55:46 »
Graag wil ik vast zelf wat informatie delen die openbaar op internet staat, wees vrij mij te corrigeren indien de informatie niet geheel correct is.

Regio's
Prorail heeft het land onderverdeeld in 4 regio's. In de meldingen wordt er gesproken over ICB Regio's (Zwolle, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven)
-Noord(-Oost)
-Randstad Noord
-Randstad Zuid
-Zuid

Daarnaast zie ik ook regelmatig de onderste twee 'regio's' voorbij komen.
-Schiphol
-Rotterdam Haven/Kijfhoek

Uitruklocaties
ProRail Incidentenbestrijding rukt uit vanaf 7 locaties. Volgens ProRail zijn er ook een groot aantal "satelliet locaties" waarvan er uitgerukt wordt, deze kan ik echter nergens terugvinden.
-Utrecht
-Schiphol
-Rotterdam
-Rotterdam Haven
-Rotterdam Kijfhoek
-Zwolle
-Eindhoven

Ik heb gezocht naar een uitrukvoorstel (welke personen/voertuigen) voor de TIS incidenten maar kon deze niet vinden.



Dan nu wat informatie m.b.t. uitrukken en de RICs. Om gedoe met ProRail en KPN te voorkomen en aangezien ik niet alles publiekelijk wil delen zal ik geen volledige RICs plaatsen. Mocht je al langer 172.450 MHz meeluisteren moet het geen probleem zijn deze te koppelen.

Semafoontest
Er zijn 6 RICs die een wekelijkse semafoontest krijgen. Logica zou zeggen dat dit een groep of een extra proefalarm RIC is, echter worden er op deze 6 RICs ook meldingen uitgegeven die naar geen enkele andere RIC gaan. Een monitorcode/meeloopcode lijkt ook niet logisch aangezien deze RICs lang niet altijd gealarmeerd worden. De codes lijken ook niet gerelateerd aan een specifieke TIS. Ze lijken echter wel redelijk regio gebonden (met een enkel uitstapje).

IBGS
Ik ben er vrij zeker van dat de alarmering van de IBGS / gaspakken op de RIC eindigend met 863 zit. Als ik in het logboek voor de afgelopen maanden kijk zie ik hoofdzakelijk lekkende tankwagons en deze RIC wordt altijd meegestuurd bij een dergelijke melding. Meldingen komen hoofdzakelijk uit Rotterdam maar heb ook al een oproep in de regio Utrecht en Eindhoven voorbij zien komen. Mijn aannamen is dat deze RIC een groepscode is. Vraag die ik nu hoofdzakelijk nog heb is of er een vaste plek is vanwaar ze uitrukken.

Voormeldingen
Bij bijna alle RICs komen voormeldingen voor, ik ga er van uit dat deze meldingen gegeneerd worden zodra de meldkamer een telefoontje binnen krijgt en deze definitief wordt zodra de beller uitgehoord is (dit berust op een aannamen). Er zijn echter een aantal RICs die nooit voormeldingen ontvangen, uiteraard ben ik wel nieuwsgierig naar de rede hier achter. Wat is er anders aan deze RICs?

OVD-R / Ploegleiders / Incidentenbestrijders
Dit lijken de 3 functies te zijn bij incidenten. Het lijkt er op dat bij kleinere incidenten waar geen ontruimingen o.i.d. vereist is (wisselstoring, brugstoring, smeulende biels) alleen de OVD-R een bericht van het incidenten krijgt. Als ik naar meldingen van smeulende bielsen zoek in de geschiedenis waarbij slechts 1 RIC gealarmeerd is kom ik echter per regio op een veelvoud van RICs uit. Als mijn logica klopt zou er dus per regio meerdere codes voor OVD-Rail zijn, misschien is deze OVD code per persoon uniek? Mocht de code persoonlijk zijn is de volgende vraag of deze dan altijd aan dezelfde functie gekoppeld is of dat dit per dag kan wisselen.

Welke codes exact gebruikt worden door ploegleiders en de incidentenbestrijders ben ik nog niet over uit. Ook ben ik er wel benieuwd naar of er chauffeurscodes zijn voor de vrachtwagen.

Schiphol
Bij meldingen op Schiphol lijken de codes 864 en 879 altijd mee te gaan. Bij de 879 worden sommige meldingen dubbel verstuurd (met seconde, soms enkele minuten tussentijd). Bij de code 864 komen alle meldingen slechts eenmaal binnen. Een pure gok mijnerzijds zou zijn dat de ene voor de OVD-R is en de andere een monitorcode.

Melding gerelateerd aan??
De grootste vraag blijft toch wel aan wat een RIC gerelateerd is. Is dit functie, persoon, voertuig of een combinatie (persoon in een bepaalde functie)? Op Twitter heb ik 2 voorbeelden van pagers gevonden. Op eentje is te zien dat een OVD-R Eindhoven gealarmeerd wordt daarnaast heb ik twee (1, 2) voorbeelden waarbij er in de pager persoonlijk staat. Dat doet de vraag weer opdrijven of een dergelijke persoonlijke code ook functie gerelateerd is, of dat dezelfde RIC de ene dag gebruikt kan worden als OVD-R en de andere dag als chauffeur.



Wellicht dat we gezamenlijk met onze puzzelstukjes tot een logische benaming voor de verschillende codes kunnen komen.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Benaming RICs ProRail
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2020, 05:59:34 »
Ik volg nu ongeveer 8 maanden de meldingen van ProRail op 172.450 MHz. Ik heb al een veelvoud aan meldingen voorbij zien komen en het zou voor mij een enorme meerwaarde zijn als ik de RIC's een juiste benaming kan geven. Dit blijkt echter verdomd moeilijk omdat ProRail afgelopen maanden geen specifieke testberichten (TEST OVD-Noord oid) of benamingen in de berichten heeft meegestuurd.

Uiteraard wordt het lastig om de juiste benamingen zoals ProRail ze intern gebruikt te verkrijgen. Ik zal al enorm geholpen zijn als ik een indicatie per RIC krijg over wat het is. Is een RIC voertuig gebonden, persoonlijk, functie gebonden, of zit een gehele groep op een RIC.

Is iemand bereid hier iets over te delen? Of heeft iemand toevallig al een langere periode de scanner meelopen en daardoor een redelijk goede gok op benamingen kunnen doen?

Men werkt met dynamische en statische groepen.
Afhankelijk van het incident, regio, benodigd materiaal, tijdstip worden er personen of groepen opgeroepen.
Totaal zijn er ca. 65 ric's, en een 15 tal groepen.
RIC's Worden vaak random toegekend, soms zit er een stukje logica in, soms helemaal niet.

Offline Tom(zulu10)

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1619
    • Capcodes P2000 Nederland / Brandweer-roepnummers
Re: Benaming RICs ProRail
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2020, 10:15:10 »
Ik heb nu al 166 Ric`s van ProRail maar hoe die verdeeld zijn daar heb ook geen idee van, en wie er aanhangen ????

Offline StefanV

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
    • StefanVerkerk.nl
Re: Benaming RICs ProRail
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2020, 15:56:36 »
RIC's worden toegekend aan individuele leden van de ICB. Elke ICB'er kan opgeroepen worden in willekeurige rollen (die ze mogen uitvoeren) van ploeglid, ploegleider, AL/OvD, LWB. Daarnaast worden ze tijdens werktijd opgeroepen op basis van locatie en dus niet meer op basis van regio's. Het heeft weinig zin dus om te proberen de codes te voorzien van labels... tip: dat is onbegonnen werk weet ik uit eigen ervaring. ;)

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Benaming RICs ProRail
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2020, 16:36:00 »
Klinkt alsof men behoorlijk aan Spoorweb aan het klussen is geweest  8) Ik krijg er weinig meer van mee haha.

Offline Joopjr

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Benaming RICs ProRail
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2020, 18:37:56 »
RIC's worden toegekend aan individuele leden van de ICB. Elke ICB'er kan opgeroepen worden in willekeurige rollen (die ze mogen uitvoeren) van ploeglid, ploegleider, AL/OvD, LWB. Daarnaast worden ze tijdens werktijd opgeroepen op basis van locatie en dus niet meer op basis van regio's. Het heeft weinig zin dus om te proberen de codes te voorzien van labels... tip: dat is onbegonnen werk weet ik uit eigen ervaring. ;)

Betekend dit dat er geen functie gekoppeld is aan een RIC? Dat een en dezelfde RIC van persoon X de ene dag als OVD-R aan de slag is en de andere dag als ploeglid?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Benaming RICs ProRail
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2020, 21:18:19 »
RIC's worden toegekend aan individuele leden van de ICB. Elke ICB'er kan opgeroepen worden in willekeurige rollen (die ze mogen uitvoeren) van ploeglid, ploegleider, AL/OvD, LWB. Daarnaast worden ze tijdens werktijd opgeroepen op basis van locatie en dus niet meer op basis van regio's. Het heeft weinig zin dus om te proberen de codes te voorzien van labels... tip: dat is onbegonnen werk weet ik uit eigen ervaring. ;)

Betekend dit dat er geen functie gekoppeld is aan een RIC? Dat een en dezelfde RIC van persoon X de ene dag als OVD-R aan de slag is en de andere dag als ploeglid?

KPN Werkt met statische en dynamische groepen.
Afhankelijk van het incident alarmeert men een groepsnummer, daaronder hangen de piket leden met individuele RIC's (Dynamische groep).
Wanneer ze meerdere functies hebben, hebben ze ook meerdere RIC's in hun pager. Dit komt minder vaak voor.
Kan ook zijn dat leden dezelfde RIC in hun pager hebben (Statische groep).
Dus functies toekennen per RIC maakt het daarom bijzonder lastig.
Op zich niet zo boeiend, er zijn altijd een paar vaste RIC's welke altijd meegaan, met +/- 8 RIC's heb je het gros van de meldingen wel in een bepaalde regio.
(ik hoef niet te weten wat er in heel NL gebeurt, alleen in mijn regio).

Offline Ruben279

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 33
Re: Benaming RICs ProRail
« Reactie #9 Gepost op: 4 augustus 2020, 12:33:55 »
RIC's worden toegekend aan individuele leden van de ICB. Elke ICB'er kan opgeroepen worden in willekeurige rollen (die ze mogen uitvoeren) van ploeglid, ploegleider, AL/OvD, LWB. Daarnaast worden ze tijdens werktijd opgeroepen op basis van locatie en dus niet meer op basis van regio's. Het heeft weinig zin dus om te proberen de codes te voorzien van labels... tip: dat is onbegonnen werk weet ik uit eigen ervaring. ;)

Betekend dit dat er geen functie gekoppeld is aan een RIC? Dat een en dezelfde RIC van persoon X de ene dag als OVD-R aan de slag is en de andere dag als ploeglid?

KPN Werkt met statische en dynamische groepen.
Afhankelijk van het incident alarmeert men een groepsnummer, daaronder hangen de piket leden met individuele RIC's (Dynamische groep).
Wanneer ze meerdere functies hebben, hebben ze ook meerdere RIC's in hun pager. Dit komt minder vaak voor.
Kan ook zijn dat leden dezelfde RIC in hun pager hebben (Statische groep).
Dus functies toekennen per RIC maakt het daarom bijzonder lastig.
Op zich niet zo boeiend, er zijn altijd een paar vaste RIC's welke altijd meegaan, met +/- 8 RIC's heb je het gros van de meldingen wel in een bepaalde regio.
(ik hoef niet te weten wat er in heel NL gebeurt, alleen in mijn regio).

Aha, daar kunnen we wat mee. Eventueel kan filteren op text ook nog (voor mij Zwolle). Maar RIC's is netter. Zal ook nog eens even kijken

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Benaming RICs ProRail
« Reactie #10 Gepost op: 4 augustus 2020, 13:40:34 »
Filteren op tekst, of beide.
RIC's kunnen vervallen, veranderen, met vakantie zijn, kunnen nieuwe bijkomen etc.

Offline firestopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 185
Re: Benaming RICs ProRail
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2021, 18:26:55 »
Sinds enige tijd de meldingen aan het monitoren, het zijn best veel RIC's  ;D

Is er misschien intussen meer bekend over de alarmeringen ?

Offline Tom(zulu10)

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1619
    • Capcodes P2000 Nederland / Brandweer-roepnummers
Re: Benaming RICs ProRail
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2021, 18:58:09 »
Sinds enige tijd de meldingen aan het monitoren, het zijn best veel RIC's  ;D

Is er misschien intussen meer bekend over de alarmeringen ?

Klopt ik heb er al meer dan 140 en over de alarmering lees even een paar berichten terug dan weet je meer.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 397
Re: Benaming RICs ProRail
« Reactie #13 Gepost op: 2 maart 2021, 10:41:49 »
Waar lezen jullie dat mee? is dat online ergens mee te lezen voor mij?

Offline Tom(zulu10)

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1619
    • Capcodes P2000 Nederland / Brandweer-roepnummers
Re: Benaming RICs ProRail
« Reactie #14 Gepost op: 2 maart 2021, 16:11:34 »
Waar lezen jullie dat mee? is dat online ergens mee te lezen voor mij?

Nee mag niet online gezet worden dan krijg je last met de KPN.