Auteur Topic: TB6 route veranderd  (gelezen 7898 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
TB6 route veranderd
« Gepost op: 27 april 2008, 10:39:39 »
Moggel,

Zojuist de QUID01 op 131.075 die zijn routing na Milgi gaf. Tot mijn verbazing gaf hij VKL-NAVPI.
Lijkt mij dus dat de TB6 route niet meer via VBG loopt maar nu dus MILGI-VKL-NAVPI is.

Overigens kreeg de QUID01 zoals bijna altijd de shortcut naar NAVPI.

Grtz
Joost

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: TB6 route veranderd?
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2008, 10:53:01 »
verbazend dat de yanken dit snel hebben opgepakt, meestal hoor je ze jaren later nog hetzelfde doen:

M0483/08 - REF MIL AIP THE NETHERLANDS GEN 2.6-1 AND ENR 4.1-1:
TACAN VBG/CH49X WITHDRAWN
REF MIL AIP THE NETHERLANDS ENR 6.4-1:
REMOVE TEXT AND SYMBOL VBG FROM CHART. 10 APR 00:01 2008 UNTIL PERM. CREATED:
18 MAR 14:54 2008

   

M0482/08 - REF MIL AIP THE NETHERLANDS ENR 3.1-3 TABLE TACAN BLUE SIX (TB6):
COL1 IDENTIFICATION/SIGNIFICANT POINTS:
CHANGE INT NAVPI VBG R-293/ 62 DME INTO VKL R-297/119 DME
CHANGE VBG 520941N0042451E INTO VKL 513920N0054225E
CHANGE INT MILGI NOR R-318/30 DME INTO NOR R-315/30 DME
COL2 MAG TRACK:
TRACK NAVPI-VKL 118/298
TRACK VKL-MILGI 150/330
COL3 DIST/NM:
TRACK NAVPI-VKL 119
TRACK VKL-MILGI 32
REF MIL AIP THE NETHERLANDS ENR 6.3-1:
CHANGE ROUTE TB6 VIA TACAN VKL AND REMOVE VBG. 10 APR 00:01 2008 UNTIL PERM.
CREATED: 18 MAR 14:50 2008

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: TB6 route veranderd
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2008, 20:15:14 »
Citaat van: "joost"
Lijkt mij dus dat de TB6 route niet meer via VBG loopt maar nu dus MILGI-VKL-NAVPI is.

Correct. Maar nu de $64000 dollar vraag....waarom is ie op deze wijze verlegd? Voor de koelkast, wie waagt een poging?  ;)
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: TB6 route veranderd
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2008, 21:38:15 »
Citaat van: "Captain Flintstone"
Citaat van: "joost"
Lijkt mij dus dat de TB6 route niet meer via VBG loopt maar nu dus MILGI-VKL-NAVPI is.

Correct. Maar nu de $64000 dollar vraag....waarom is ie op deze wijze verlegd? Voor de koelkast, wie waagt een poging?  ;)

Ik had graag een hulplijn gehad...

Om belgi ë te ontwijken? geen idee eigenlijk hoe de route loopt als ze bijv GZR hadden gepakt

vtsp

  • Gast
Re: TB6 route veranderd
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2008, 03:14:24 »
Citaat van: "Captain Flintstone"
Citaat van: "joost"
Lijkt mij dus dat de TB6 route niet meer via VBG loopt maar nu dus MILGI-VKL-NAVPI is.

Correct. Maar nu de $64000 dollar vraag....waarom is ie op deze wijze verlegd? Voor de koelkast, wie waagt een poging?  ;)

Ik neem aan dat je weet dat VBG op Vliegkamp Valkenburg staat en dat het vliegkamp gesloten is? Dit is, afhankelijk van de toekomstige invulling van dat gebied, een goede reden om de TACAN te ontmantelen (had ook een lokale functie behalve en-route). Als dit allemaal al duidelijk was: ik neem verder aan dat het beste TACAN alternatief is gezocht dat de globale route (door NL luchtruim) ongeveer in stand kon houden. Kennelijk is VKL dan de beste optie, wat ik niet vreemd vind.

Groet,

Robert

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21649
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: TB6 route veranderd
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2008, 09:20:46 »
Citaat van: "vtsp"
Ik neem aan dat je weet dat VBG op Vliegkamp Valkenburg staat en dat het vliegkamp gesloten is?

Ik dacht al, wat is het toch stil op 134.1500  ;)

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: TB6 route veranderd
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2008, 10:27:07 »
Hmmm....de antwoorden komen al in de buurt  ;)  Ik stel de vraag nog ff anders:

In de praktijk wordt bijzonder vaak milgi-navpi (en v.v.) direct gevlogen. Waarom dan toch nog VKL in de route opnemen, terwijl 99 vd 100 keer daar toch niet over wordt gevlogen??
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: TB6 route veranderd
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2008, 10:35:08 »
Citaat van: "Captain Flintstone"
Hmmm....de antwoorden komen al in de buurt  ;)  Ik stel de vraag nog ff anders:

In de praktijk wordt bijzonder vaak milgi-navpi (en v.v.) direct gevlogen. Waarom dan toch nog VKL in de route opnemen, terwijl 99 vd 100 keer daar toch niet over wordt gevlogen??

Ik hoor het nog wel eens "for navigation training req full route" maar dat zal wel niet het antwoord zijn denk?
Seperatie creeren als er een conflict dreigt met verkeer wat niet hoeft te dalen (dus niet inb EGUN of ETAR)??

Grtz
Joost

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: TB6 route veranderd
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2008, 11:11:57 »
Ok, het antwoord is een beetje flauw, maar goed. "Vroeger" liep de TB6 NOR-BGG-VBG-MC16 (nu navpi)-CSL-MAM.
BGG is al weer heel wat jaartjes Milgi, CSL is na de sluiting EA1 geworden. Met het wegvallen van VBG tacan creeer je een route waarbij een groot segment niet meer uit tacans (fysieke bakens) bestaat maar uit fixes (fictieve punten). En omdat het hier geen Rnav route betreft is dat nu net niet toegestaan volgens de geldende ops-regels. Ops schrijft voor dat per X nm (de exacte afstand is me even ontschoten) er een 'echt' baken op de route moet liggen.
Met het wegvallen van CSL onlangs en VBG nu wordt niet meer aan die eis voldaan, dus VKL opnemen is de oplossing!

Het idee hierachter is dat aircrew geregeld met behulp van bakens (in dit geval mil. tacans) hun positie kan controleren. Met de huidige generatie navigatie apparatuur (FMC/FMS...een enkele INS gebruiker allicht) lijkt dit standpunt enigzins verouderd (de x-checks worden echt niet meer gedaan hoor), dat wel.
"Kick the tire and light the fire!!"