Auteur Topic: Goede scanner antenne voor in huis  (gelezen 17711 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Andre-NL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Goede scanner antenne voor in huis
« Gepost op: 3 augustus 2018, 11:45:55 »
Hallo allemaal,

een vraag, ik mag van de VVE geen antenne buiten plaatsen en nee op balkon etc is geen optie want die zit compleet aan de andere kant van mijn hobby kamer.
wat al met al een 20 meter is (en dan reken ik niet eens alle onmogelijke plekken waar de kabel langs moet) nu heb ik gewoon een standaard sprietje die bij de scanner zat er achter zitten (AOR DV1)
maar dat is niet echt wat.  wie heeft hier ook ervaring mee en wat is de beste oplossing om zo breed mogelijk frequentie spectrum alsnog te ontvangen.

ik woon op 20 meter hoog wat wel enig sinds meewerk.

Groet
Andre

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2018, 14:06:24 »
Misschien is de AOR LA-400 een optie?
Meer voor de HF maar gaat tot 500 MHz.
Is niet goedkoop maar misschien toch het overwegen waard...

Offline Andre-NL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2018, 14:19:33 »
Hè bedankt voor je reactie
Ik zal idd eens kijken naar de AOR LA-400

Al moet ik zeggen max freq bereik is wel laag al tja wat ontvang je op die hele hoge banden



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2018, 14:38:39 »
Is het niet mogelijk om ergens een magneet antenne te plaatsen ?.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Andre-NL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #4 Gepost op: 3 augustus 2018, 14:53:11 »
Is het niet mogelijk om ergens een magneet antenne te plaatsen ?.

Niet buiten...
Als ik bijvoorbeeld iets uit het raam zou plaatsen dan heb ik binnen een week een brief. Aan de VVE



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #5 Gepost op: 3 augustus 2018, 16:09:24 »
Is het niet mogelijk om ergens een magneet antenne te plaatsen ?.

Niet buiten...
Als ik bijvoorbeeld iets uit het raam zou plaatsen dan heb ik binnen een week een brief. Aan de VVE



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Dat is erg jammer. je kunt ook een magneet antenne binnen proberen. https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/vhf-uhf/183-mr-77b.html zo iets bijvoorbeeld.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Andre-NL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #6 Gepost op: 3 augustus 2018, 16:16:34 »
Is het niet mogelijk om ergens een magneet antenne te plaatsen ?.

Niet buiten...
Als ik bijvoorbeeld iets uit het raam zou plaatsen dan heb ik binnen een week een brief. Aan de VVE



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Dat is erg jammer. je kunt ook een magneet antenne binnen proberen. https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/vhf-uhf/183-mr-77b.html zo iets bijvoorbeeld.

Mis ik dan niet een aardig frequentie spectrum ?
Ik zag dat deze voor 2 meter en  70cm was



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #7 Gepost op: 3 augustus 2018, 17:16:45 »
Is het niet mogelijk om ergens een magneet antenne te plaatsen ?.

Niet buiten...
Als ik bijvoorbeeld iets uit het raam zou plaatsen dan heb ik binnen een week een brief. Aan de VVE



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Dat is erg jammer. je kunt ook een magneet antenne binnen proberen. https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/vhf-uhf/183-mr-77b.html zo iets bijvoorbeeld.

Mis ik dan niet een aardig frequentie spectrum ?
Ik zag dat deze voor 2 meter en  70cm was



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Werken ook goed buiten de band. Heb er zelf ook 2.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #8 Gepost op: 3 augustus 2018, 18:09:12 »
Misschien heel stom en misschien ook niet, ik heb zelf een tijdje gehad dat ik een waslijn als antenne gebruikte en het ontvangst was perfect noemen.

Dus voor een perfecte scanner antenne ben je met 2 euro al klaar

https://www.karwei.nl/assortiment/waslijndraad-sorbo-33mm-20m-staal-super/p/B498900?channel_code=544&s2m_product_id=498900&gclid=EAIaIQobChMIi-Pora7R3AIVDJSyCh3iogzUEAQYASABEgKWK_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #9 Gepost op: 3 augustus 2018, 20:06:29 »
ik heb de AOR LA-400 hij valt vies tegen hij is zijn geld niet waard . hij versterkt de boel maar ook de storing versterkt die mee . en zekers binnen huis veel storing op de HF banden van PLC s 9 tot 30 DB aan ruis . en een binnen antenne pikt altijd interne storing van apparatuur in je huis op .

Offline Andre-NL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #10 Gepost op: 3 augustus 2018, 20:19:16 »
ik heb de AOR LA-400 hij valt vies tegen hij is zijn geld niet waard . hij versterkt de boel maar ook de storing versterkt die mee . en zekers binnen huis veel storing op de HF banden van PLC s 9 tot 30 DB aan ruis . en een binnen antenne pikt altijd interne storing van apparatuur in je huis op .

Heb je anders een tip ?
Ik hoor het graag


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Offline Patrick67

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 100
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #11 Gepost op: 3 augustus 2018, 23:52:33 »
Er zijn discone antenne's voor binnen de skyscan V1300 desktop en Moonraker heeft ook een magneet antenne die evt. binnen bruikbaar is, maar besef wel dat je veel verlies gaat krijgen binnen.
Betonnen muren met het nodige ijzerwerk erin, storingen van elektrische apparaten, wellicht ook nog de nodige sites op het dak van telecomproviders omdat ze zo goed betalen aan de VVE, dit zijn een aantal dingen die de ontvangst drastisch kunnen beperken.
Een kennis van mij heeft een discone mogen plaatsen van de VVE, mits het op een tegelvoet was en de antenne en kabel niet zichtbaar waren de antenne staat nu 5 meter van de dakrand af en de kabel loopt door de service koker naar zijn flat dus een goed geargumenteerd verzoek kan wellicht helpen.
Ik weet niet hoeveel mensen er nog boven je zitten en hoe de verhoudingen daar zijn,  sprietje op het dak kabel langs de regenpijp naar je flat, de VVE komt toch never nooit op het dak.
Of elke keer een magneet antenne op het balkonhek zetten en de kabel uitrollen, wat heb je er voor over?

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #12 Gepost op: 3 augustus 2018, 23:58:33 »
De skyscan V1300 d zal ik niet bestellen. ga je niet veel meer meer ontvangen.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Andre-NL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #13 Gepost op: 4 augustus 2018, 06:51:18 »
Er zijn discone antenne's voor binnen de skyscan V1300 desktop en Moonraker heeft ook een magneet antenne die evt. binnen bruikbaar is, maar besef wel dat je veel verlies gaat krijgen binnen.
Betonnen muren met het nodige ijzerwerk erin, storingen van elektrische apparaten, wellicht ook nog de nodige sites op het dak van telecomproviders omdat ze zo goed betalen aan de VVE, dit zijn een aantal dingen die de ontvangst drastisch kunnen beperken.
Een kennis van mij heeft een discone mogen plaatsen van de VVE, mits het op een tegelvoet was en de antenne en kabel niet zichtbaar waren de antenne staat nu 5 meter van de dakrand af en de kabel loopt door de service koker naar zijn flat dus een goed geargumenteerd verzoek kan wellicht helpen.
Ik weet niet hoeveel mensen er nog boven je zitten en hoe de verhoudingen daar zijn,  sprietje op het dak kabel langs de regenpijp naar je flat, de VVE komt toch never nooit op het dak.
Of elke keer een magneet antenne op het balkonhek zetten en de kabel uitrollen, wat heb je er voor over?

Goedenmorgen Patrick

Ik heb niemand boven mij zitten ik zit op de 5de verdieping (6de als je begane grond meerekend maar daar zitten geen appartementen)

Maar ze zijn erg streng als het gaat om antennes ze schalen dat onder een schotel antenne en dergelijke .
Dit staat in een apart deel volledig uitgewerkt in de regels van de VVE .

Ik heb een wind meter dit is dingetje van pak hem beet 30cm en wit ik had hem op een wit kozijn zitten ...
Ik had binnen een week een mailtje hierover .

Patrick bedankt voor de uitgebreide toelichting


Groet André


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 308
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #14 Gepost op: 4 augustus 2018, 10:18:33 »
Hallo André,

Bekijk eens http://www.omgevingsweb.nl/cms/files/2015-12/handreiking-antenne-installaties.pdf
Met DKARS contact opnemen kan ook.
Zij hebben vaker met het bijltje gehad om onwillige VVE's en verhuurders en gemeentes op andere gedachten te brengen.
Er is ook nog iets als recht op vrije nieuwsgaring en daarvoor heb je soms een antenne nodig.

En hierbij nog een situatie waarin de rijdende rechter een uitspraak heeft gedaan.
https://www.sat4all.com/forums/topic/331743-recht-om-een-antenne-te-plaatsen/

Groet,

Pieter
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna