Auteur Topic: Even voorstellen  (gelezen 3307 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline delft1965

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Even voorstellen
« Gepost op: 7 februari 2016, 23:29:06 »
Goedendag leden van het Scannerforum.
Mijn naam is Nico en ben van het bouwjaar 1965.
Tijdens mijn jonge jaren had ik diverse scanners oa 20 kanaals kristalscanners, later ook digitale scanners van Tandy (Radioshack, inmiddels ter ziele), Handy en Yupiteru. Daarmee luisterde uiteraard naar politie, hulpdiensten, taxies, luchtvaart enz. Dat waren nog spannende tijden zeker toen ik nog in Nijmegen woonde. Vooral tijdens de roemruchte krakersperiode toen de panden in de Piersonstraat ontruimt moesten worden. Van alles kon je toen goed volgen, politie, ME, ambulances enz. Ook op 27mc was er toen de nodige activiteit omtrent de hardhandige ontruimingen. Ook bloeide toentertijd de radiopiraten op. Radiozenders zoals Keizerstad FM, Radio Rataplan (krakersradio), Radio Totaal enz. Deze werden ook steevast uit de ether geplukt door de Radio Controle Dienst (RCD) of Witte Muizen genoemd.
Spannende tijd was dat toen maar ja, vriendinnetjes gingen meer aandacht opeisen, scholen werden afgerond al dan niet met een diploma en ging ik aan het werk. Dus het luisteren werd steeds minder minder.
Inmiddels diverse keren verhuisd in Nijmegen zelf en later naar Ede en weer later naar Delft waar ik nu nog steeds woon.
Tegenwoordig ben ik buschauffeur bij Arriva en heb dus vaak een zendmicrofoon voor mijn mond om dingen te vragen of door te geven aan collega's chauffeurs.
Ik ben in een enkel topic wel iets tegen gekomen over het kort verkeer van Arriva bussen, dit kan ik misschien tzt wel wat uitbreiden of toelichten.
Zoals je nu wel kan verwachten is het luisteren naar wat er in de ether rond gaat weer gaan kriebelen.
Daarvoor heb ik naar mijn mening een leuke portofoon gevonden die ik deze week op de deurmat kan verwachten.
Het is de Wouxun KG-UV9D Dualband IP55
Daarmee kan ik de luchtvaart, Rotterdam The Hague Airport is bij mij om de hoek, VHF en UHF ontvangen.
Dus ik hoop hier op het scannerforum wat tips en andere wetenswaardigheden te vinden om zo mijn hobby weer op te pakken.

Mochten jullie wat meer willen weten over mij of mijn werk, vraag gerust.
Een van de eerste dingen die ik voor mezelf ga uitvinden is welke frequenties achter de 10 (0 t/m9) kanalen van de Arriva mobilofoons zitten. Uiteraard zal ik dit dan delen met jullie.

Met vriendelijke groet,
Nico

PS
Zou het handig zijn dat er een topic zou komen waar de diverse termen en gebruikte afkortingen uitgelegd kunnen worden? Want dit mis ik nog op dit forum.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21727
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2016, 08:16:23 »
Welkom op het forum en er is maar 1 frequentie en dat is 419.8750. Het enige verschil is dat elk kanaal voor een ander gebied is en een andere tooncode heeft.
Kijk hier maar eens; http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=13140.msg213848#msg213848

Als je hier op het forum zoekt op Arriva of Kort verkeer vind je vast meer info.

Offline PDJ10

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 444
    • Radio Eclips
Re: Even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2016, 10:00:30 »
Welkom
DJ op internetstream (www.radioeclips.nl).
Iedere avond live te beluisteren vanaf 18.30 uur - 21.00 uur en op verzoek.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1312
  • Schiedam
Re: Even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2016, 11:37:18 »
Welkom hier op het forum.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 311
Re: Even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2016, 18:09:42 »
Nico,

Welkom op het forum.
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2383
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Even voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2016, 19:33:08 »
Nico, welkom. Veel plezier op dit forum. Groet, Werner !

crommentuijnmarc

  • Gast
Re: Even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2016, 17:35:11 »
Ook welkom nico delft

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Offline pgdr

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 65
Re: Even voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2016, 19:33:52 »
Welkom :D

Offline Shipplotter

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 235
  • Luisteramateur havengebied Rotterdam
Re: Even voorstellen
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2016, 10:04:41 »
Welkom
Luisteren met AOR DV1,ICOM R8600,SDRPLAY DX, AOR5700D en AIR!Quiter ,Op dak X50N, D130, CX4, D777,WelBrook1530N en 1090Mhz antenne.

SWL 4968 & NL38482