Auteur Topic: Funcube Dongle en OsmocomTETRA  (gelezen 75456 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Kiekeboevdc

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 93
Re: Funcube Dongle en OsmocomTETRA
« Reactie #30 Gepost op: 6 juli 2011, 20:45:08 »
Bedankt Maarten...

maar het haalt niet veel uit. Die ruitvormige icoontjes doen niks bij mij en gnuradio-companion commando in het terminalvenster werkt ook niet (geeft weer 'command not found').

De Osmo tetrascripts files zien er nochtans geslaagd uit.

Had al gedroomd jullie ééns een verslag te kunnen uitbrengen van het Tetra netwerk hier, maar ik heb er al uren aan gespendeerd en ben het wat moe aan het worden :-(

Hopelijk kan diegene die erin lukt alles werkende te krijgen ééns een overzichtelijk stappenplan maken, we zullen hem allen heel dankbaar zijn...

Groetjes

Offline [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Funcube Dongle en OsmocomTETRA
« Reactie #31 Gepost op: 6 juli 2011, 20:46:15 »
EOF = End Of File?

Maarten hoe heb jij die link naar Wireshark opgezet? Ik snap alle terminal dingen etc. die je doet, lukt ook prima, float.bits groeit gestaag. Maar in Wireshark gebeurt er niets. Maar volgens mij vergeet ik iets of zo want ik kan me niet voorstellen dat er een magisch draadje tussen float.bits en WS is of wel?
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Funcube Dongle en OsmocomTETRA
« Reactie #32 Gepost op: 6 juli 2011, 20:49:30 »
Bedankt Maarten...

maar het haalt niet veel uit. Die ruitvormige icoontjes doen niks bij mij en gnuradio-companion commando in het terminalvenster werkt ook niet (geeft weer 'command not found').

De Osmo tetrascripts files zien er nochtans geslaagd uit.

Had al gedroomd jullie ééns een verslag te kunnen uitbrengen van het Tetra netwerk hier, maar ik heb er al uren aan gespendeerd en ben het wat moe aan het worden :-(

Hopelijk kan diegene die erin lukt alles werkende te krijgen ééns een overzichtelijk stappenplan maken, we zullen hem allen heel dankbaar zijn...

Groetjes

Bij mij gebeurde er ook niets met qhtid eerst, tot ik qthid-3.0-linux-i686.tar.gz downloadde.. Die doet het wel bij mij. Ik krijg dezelfde gnuradio error, maar gnuradio en gnuradio-compannion zijn 2 losse pakketen als ik het goed heb.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline maarten

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: Funcube Dongle en OsmocomTETRA
« Reactie #33 Gepost op: 6 juli 2011, 20:54:57 »
Er is inderdaad een magisch draadje :-)
In tetra-rx worden er pakketjes via GSMTAP naar localhost gestuurd.
Als je wireshark laat luisteren naar de 'lo' interface krijg je ze binnen. Je moet wel wireshark starten met root privileges. (sudo wireshark)
EOF = inderdaad end of file.

Ik heb de speech codec van Etsi gedownload... Die verwacht de binaire audio als input volgens mij. Die moeten we dus nog even destilleren uit de ontvangen data.

@Kiekeboevdc: Vanaf hier is het moeilijk inschatten wat er fout gaat. Tegelijk besef ik dat er 1000 factoren kunnen zijn waarop het niet zou werken. Echt plug & play is het zeker niet...

Offline [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Funcube Dongle en OsmocomTETRA
« Reactie #34 Gepost op: 6 juli 2011, 21:04:59 »
Okee dan zit ik gewoon op de verkeerde freq denk... Want ik zie niets in WS. (met root) Binaire audio? Pfoe, eehh, weet je ook welk formaat? Ik weet vrij veel van de theorie achter digitale audio (das een deel van mn studie) maar hoe dat dan toe te passen in Linux gaat me wel ietsje boven de pet. Wel een leuke uitdaging haha.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Kiekeboevdc

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 93
Re: Funcube Dongle en OsmocomTETRA
« Reactie #35 Gepost op: 6 juli 2011, 21:08:12 »
Er is inderdaad een magisch draadje :-)
In tetra-rx worden er pakketjes via GSMTAP naar localhost gestuurd.
Als je wireshark laat luisteren naar de 'lo' interface krijg je ze binnen. Je moet wel wireshark starten met root privileges. (sudo wireshark)
EOF = inderdaad end of file.

Ik heb de speech codec van Etsi gedownload... Die verwacht de binaire audio als input volgens mij. Die moeten we dus nog even destilleren uit de ontvangen data.

@Kiekeboevdc: Vanaf hier is het moeilijk inschatten wat er fout gaat. Tegelijk besef ik dat er 1000 factoren kunnen zijn waarop het niet zou werken. Echt plug & play is het zeker niet...

Dag Maarten, ja begrijp ik best hoor...
Maar had gehoopt mijn bijdrage te kunnen doen vanuit V********N :-)
Hier is de Tetra mogelijks nog interessanter als je begrijpt wat ik bedoel...

Ik zal maar even wachten tot jullie met enkele mensen zijn en dan ééns een stappenplan kunnen uitwerken. Ben al blij dat ik de files heb en Ubuntu zo vlot werkt op de laptop.
De Funcube Dongle is nog even werkloos, maar ik ben er zeker van dat het in orde zal komen.

HDSDR doet het hier dan weer wel goed, maar dan kan ik even goed de AOR even aanzetten...
Groeten

Offline [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Funcube Dongle en OsmocomTETRA
« Reactie #36 Gepost op: 6 juli 2011, 21:27:26 »
Ik wil het eerst even 100% werkend hebben voor ik een stappenplan online zet. Ik heb al wel een begin gemaakt maar ik krijg voorlopig zelf nog niets binnen op Wireshark... Dus we vestigen met zn allen nu de hoop op maarten :P

Citaat
V********N

Voetballen? ;D
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline maarten

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: Funcube Dongle en OsmocomTETRA
« Reactie #37 Gepost op: 6 juli 2011, 21:39:53 »
Citaat
V********N

Ik ken wel een paar plaatsnamen...  :-X

Pepijn, krijg je wel output van het script zelf?
Dit geeft heel snel alle inkomende bursts weer + eventuele slechte bursts.
Wireshark is niet nodig voor het ontvangen namelijk, alleen voor het analyseren van de data.

Ben benieuwd naar je opzet van het stappenplan, misschien kan ik wat aanvullen?

Offline [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Funcube Dongle en OsmocomTETRA
« Reactie #38 Gepost op: 6 juli 2011, 21:57:09 »
Citaat
V********N

Ik ken wel een paar plaatsnamen...  :-X

Pepijn, krijg je wel output van het script zelf?
Dit geeft heel snel alle inkomende bursts weer + eventuele slechte bursts.
Wireshark is niet nodig voor het ontvangen namelijk, alleen voor het analyseren van de data.

Ben benieuwd naar je opzet van het stappenplan, misschien kan ik wat aanvullen?

Noujaa mijn woonplaats past er op 1 * na in maar ik geloof niet dat dit een interessant TETRA gebied is... (Gezien het feit dat ik best wel even bezig ben geweest een goede carrier te vinden)

Ik zie helemaal niets. Ik krijg direct EOF en een tijdje (varieert) daarna weer de command line regel...

Het is gewoon (in het kort) de stappen die ik gisteravond gedaan heb om het te installeren. Ik zal het je even PMmen!
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Kiekeboevdc

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 93
Re: Funcube Dongle en OsmocomTETRA
« Reactie #39 Gepost op: 7 juli 2011, 16:39:27 »
Noujaa mijn woonplaats past er op 1 * na in maar ik geloof niet dat dit een interessant TETRA gebied is... (Gezien het feit dat ik best wel even bezig ben geweest een goede carrier te vinden)

Ik zie helemaal niets. Ik krijg direct EOF en een tijdje (varieert) daarna weer de command line regel...

Het is gewoon (in het kort) de stappen die ik gisteravond gedaan heb om het te installeren. Ik zal het je even PMmen![/quote]
Even met de laptop op stap gaan ? Mobiel zal je wel een betere dekking kunnen vinden... Succes !

Offline Kiekeboevdc

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 93
Re: Funcube Dongle en OsmocomTETRA
« Reactie #40 Gepost op: 7 juli 2011, 16:41:00 »
Noujaa mijn woonplaats past er op 1 * na in maar ik geloof niet dat dit een interessant TETRA gebied is... (Gezien het feit dat ik best wel even bezig ben geweest een goede carrier te vinden)

Ik zie helemaal niets. Ik krijg direct EOF en een tijdje (varieert) daarna weer de command line regel...

Het is gewoon (in het kort) de stappen die ik gisteravond gedaan heb om het te installeren. Ik zal het je even PMmen!

Even met de laptop op stap gaan ? Mobiel zal je wel een betere dekking kunnen vinden... Succes ![/quote]

Offline [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Funcube Dongle en OsmocomTETRA
« Reactie #41 Gepost op: 7 juli 2011, 17:03:15 »
Noujaa mijn woonplaats past er op 1 * na in maar ik geloof niet dat dit een interessant TETRA gebied is... (Gezien het feit dat ik best wel even bezig ben geweest een goede carrier te vinden)

Ik zie helemaal niets. Ik krijg direct EOF en een tijdje (varieert) daarna weer de command line regel...

Het is gewoon (in het kort) de stappen die ik gisteravond gedaan heb om het te installeren. Ik zal het je even PMmen!

Even met de laptop op stap gaan ? Mobiel zal je wel een betere dekking kunnen vinden... Succes !

Klopt, mobiel heb ik inderdaad meer dekking. Maar ik denk dat ik het daadwerkelijke decoderen toch echt vanaf huis moet doen... Valt toch iets te veel op als ik met mn laptop+antenne naast de arena ga zitten posten om hun netwerk te decoderen/beluisteren...

Heb inmiddels een lijstje gekregen met mogelijke netwerken hier in de buurt :)
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Funcube Dongle en OsmocomTETRA
« Reactie #42 Gepost op: 7 juli 2011, 18:50:18 »
Wat is eigenlijk het idee dat die Funcube gebruikt moet worden? Schakelt TETRA tussen bepaalde freqs bv? Of zou -in theorie- een normale scanner met discriminator-uitgang ook moeten werken (als de software daarop aangepast wordt)?

Offline Sigint

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 396
  • COMSPEC
Re: Funcube Dongle en OsmocomTETRA
« Reactie #43 Gepost op: 7 juli 2011, 19:23:24 »
De Funcube is digitaal en gewone scanners zijn analoge ontvangers.
Je hebt een I/Q output nodig voor het digitale gebeuren.
Bye.
Sigint
"Monitoring till 12 GHz"

Offline [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Funcube Dongle en OsmocomTETRA
« Reactie #44 Gepost op: 7 juli 2011, 19:45:54 »
Wat is eigenlijk het idee dat die Funcube gebruikt moet worden? Schakelt TETRA tussen bepaalde freqs bv? Of zou -in theorie- een normale scanner met discriminator-uitgang ook moeten werken (als de software daarop aangepast wordt)?

Het idee achter de FCD is dat het op dit moment ondersteund wordt en dat ik er 1 in mn bezit heb. Je hebt een I/Q uitgang nodig om het digitale signaal te kunnen ontvangen in een digitaal formaat (Discriminator is gewoon een audio uitgang voor de versterking etc.) Volgensmij is dat het dus niet mogelijk een discriminator uitgang te gebruiken maar ik ben niet 100% zeker.

Edit: Zie dat het al beantwoord is door Sigint :)
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.