Auteur Topic: Info over locaties stations en schepen KNRM  (gelezen 152982 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21592
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #30 Gepost op: 4 oktober 2005, 21:58:17 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat
Station: IJmuiden
Reddingboot: Koos van Messel
Marifoonkanalen: Hevendienst IJmuiden (12 en 61).

Het is niet Hevendienst maar Havendienst  ;)
Kanaal 12 wordt hier al een paar jaartjes niet meer gebruikt door de Havendienst. Maak daar maar kanaal 7 van.
Ditzelfde geldt trouwens ook voor station Wijk aan Zee en uiteraard melden beide stations zich bij het Kustwachtcentrum op kanaal 16.

Ik zie dat er nu staat; Havendienst IJmuiden (07 en 61).
Ook dat is eigenlijk niet helemaal juist.
Verkeerscentrale IJmuiden (07, tot 12 mijl uit).
Haven IJmuiden (61, tot 5 mijl uit).

uitkijk

  • Gast
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #31 Gepost op: 4 oktober 2005, 22:38:03 »
De RNLI is druk doende om de Atlantic 85 in te voeren. Na prototype B-P02 is de B-802 Chelsea Flower Show in gebruik genomen in de reservevloot en er wordt aan nog 6 boten gebouwd.
Ouddorp is in april 2006 aan de beurt voor een Atlantic 75, vermoedelijk gaat het hier dus waarschijnlijk om een uitgefaseerde RNLI boot.

Kees

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #32 Gepost op: 8 oktober 2005, 18:03:52 »
Citaat van: "uitkijk"
WGS84 is de enig juiste in nautisch opzicht, overige zijn eenvoudig om te zetten.

Waarom is WGS84 de enige juiste ??????  GPS gebruikt WGS84 inderdaad , maar op zee wordt een grote variatie gebruikt waaronder
veel voorkomend ED50, en NAD27 in alle varianten.

Wat maakt het voor dat soort kaartjes overigens uit? De grootste offset zal waarschijnlijk met die van NAD27 zijn en dat is nog steeds slechts zo`n 150 meter. is dat niet een beetje ERG nauwkeurig voor AIS kaartjes ? :)

Omrekenprogramma`s zijn te vinden op de site van de Hydrografische dienst (Freeware!!)

Groeten van Roland

uitkijk

  • Gast
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #33 Gepost op: 8 oktober 2005, 21:40:40 »
Om ons te beperken tot civiele toepassingen, nautische kaarten zijn al enige jaren in WGS84 juist om fouten in de navigatie te vermijden. Verder is het bij gebruik van landkaarten gebruikelijk om coördinaten in het voor dat land gebruikelijke raster weer te geven, voor ons dus RD-Amersfoort.
Verder lijkt het me zinnig om bij uitwisseling van nautische coördinaten de gebruikelijke standaard te gebruiken, anders heeft vermelden van nauwkeurige coördinaten juist geen enkele zin.

Kees

leendert

  • Gast
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #34 Gepost op: 9 oktober 2005, 13:33:29 »
Voor station Vlieland wordt op dit moment druk gewerkt aan een nieuwe Huibert Dijkstra, hiervoor zijn onderdelen uit Engeland aangekomen en er worden ook nog onderdelen gebruikt die van de oude Huibert Dijkstra zijn gehaald.

Volgens mij komt er dus binnenkort weer een atlantic 75 bij voor station Vlieland.

Verder niet veel nieuws deze week Arie Visser nog steeds in groot onderhoud en de Willemtje van Stellendam is ook nog niet retour station.

Op het gebied van nieuwe stations kan ik melden dat er een nieuw station komt in Huizen, verder is het ook helemaal niet duidelijk of de KNRM wel wil meewerken aan een nieuw station op de westerschelde dus deze plannen gaan wat KNRM betreft voorlopig de vriezer in.

groeten

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #35 Gepost op: 9 oktober 2005, 13:56:24 »
Citaat van: "leendert"
Op het gebied van nieuwe stations kan ik melden dat er een nieuw station komt in Huizen, verder is het ook helemaal niet duidelijk of de KNRM wel wil meewerken aan een nieuw station op de westerschelde dus deze plannen gaan wat KNRM betreft voorlopig de vriezer in.

Misschien is het ook leuk om in de lijst te vermelden welke station over een KHV beschikken?

Da's mooi, al bekend wanneer deze gaat starten ? In ieder geval weer een hulpinstantie erbij op het Gooimeer en het Eemmeer.

Wat de Westerschelde betreft, dit idee kwam ven hen zelf. Afwachten dus of ook de medewerking er zal zijn . . . .  :?

Zijn er al meer KHV's dan al in de lijst staan vermeld ?
Groeten van Michel

leendert

  • Gast
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #36 Gepost op: 9 oktober 2005, 15:56:37 »
Neej ik dacht dat de KHV's nog niet in de lijst stonden maar deze stonden er dus al bij :oops:

Het station in Huizen zal denk ik volgend jaar worden geopent, op dit moment varen daar reddingbrigade boten de boten worden dan bemant door de KNRM en bij eventuele vervanging in de toekomst is de KNRM verantwoordelijk.

Verder kan ik vertellen dat ik uit zeer betrouwbare bron heb vernomen dat een station op de westerschelde waarschijnlijk niet gaat komen puur omdat niemand voor de kosten op wil draaien, dus als dat geregeld moet worden ben je een paar jaar verder denk.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #37 Gepost op: 9 oktober 2005, 19:07:35 »
Ja wellicht wel leuk om de gegevens van Kees mee te nemen in de lijst van de KHV's . . . . .

Wat betreft Huizen, we gaan het wel aanhoren wanneer het zover zal zijn. Enja de hulpverlening in de gehele Westerschelderegio blijft een open vraag stuk tussen de haagse overheid en lokale gemeenten . . .  ;)
Groeten van Michel

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #38 Gepost op: 9 oktober 2005, 21:03:10 »
Citaat van: "uitkijk"
Om ons te beperken tot civiele toepassingen, nautische kaarten zijn al enige jaren in WGS84 juist om fouten in de navigatie te vermijden.

Nederland heeft alles momenteel goed op orde maar elders zijn er nog veel niet wgs84 kaarten. Overigens zijn die correcties vaak mininiem te noemen.  Een datum blijft echter iets om even goed te controleren voor je een gps en of kaart gaat gebruiken. Veel GPSèn kun je tegenwoordig op meerdere datums zetten en zoals je zelf al aangaf gebruikt de landmeting in nederland de rijksdriehoekcoordinaten oftewel RD.

Citaat van: "uitkijk"
Verder lijkt het me zinnig om bij uitwisseling van nautische coördinaten de gebruikelijke standaard te gebruiken, anders heeft vermelden van nauwkeurige coördinaten juist geen enkele zin.

Mja gebruikelijk dan even tussen aanhalingstekens lijkt me :-|
Maar waarom toch die verschrikkelijke nauwkeurigheid vraag ik mij steeds af???  Het is mooi om te kunnen vertellen dat je positie tot op de meter klopt , maar wat schiet je er mee op?  Er zijn ook nog hele volksstammen die beweren dat de maximale misaanwijzing van GPS slechts 1 a 2 meter is!

Dergelijke nauwkeurigheid is van groot belang bij landmeting , survey en alle werken die daarme te maken hebben. (Bijvoorbeeld baggeren, offshore, hydrografische dienst) Ook bij kustnavigatie ( Nauw vaarwater) is het verstandig om een wgs kaart te gebruiken icm een gps.
Maar juist dan geld dat je niet alleen van een GPS mag uitgaan.

Als je een positie opgeeft die honderd meter verder ligt dan opgegeven .. zouden de mesen dan niet kunnen vinden wat ze zoeken ? :)

Voor degenen met interesse waar wij het allemaal over hebben zie onderstaande link:
http://www.ngi.be/Common/articles/G/nav ... et_GPS.pdf

groeten Roland

leendert

  • Gast
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #39 Gepost op: 14 oktober 2005, 21:54:29 »
Frans Verkade station Marken uit dienst, Frans Hogewind van Terschelling vervangt.

Zalm van station Texel uit dienst, meun vervangt

Heek tijdelijk op station Katwijk samen met de Redder

Offline controlfreak

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #40 Gepost op: 15 oktober 2005, 14:48:38 »
Iemand een enig idee?

0320484 13:20:01 15-10-05 FLEX-A    GROUP  1600  HV 1 WADDENZEE SOOG REDDINGBOOT

M.Vr.Gr.

Offline MarcD

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1726
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #41 Gepost op: 15 oktober 2005, 14:53:36 »
Citaat van: "_oO(Jeffrey)Oo_"
Iemand een enig idee?

0320484 13:20:01 15-10-05 FLEX-A    GROUP  1600  HV 1 WADDENZEE SOOG REDDINGBOOT

Schiermonnikoog (RB Edzard Jacob?)
0320481 (Koning Willem I) en 0320484 (Edzard Jacob)
Groet,
MarcD

Offline controlfreak

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #42 Gepost op: 16 oktober 2005, 19:03:02 »
Weer een nieuwe cap...?

0320491 16:11:56 16-10-05 FLEX-A    GROUP  1600  HV 1 LAUWERSMEER LOOB REDDINGBOOT

Enig idee iemand?

M.Vr.Gr.

Offline MarcD

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1726
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #43 Gepost op: 16 oktober 2005, 19:11:04 »
Lijkt me Lauwersoog.......men heeft beschikking over 2 boten, mogelijk individuele alarmering.
Groet,
MarcD

Rescue-Boy

  • Gast
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #44 Gepost op: 16 oktober 2005, 20:15:51 »
Dit gaat om de LOOB (Lauwersoog-Binnen) dus dat is de Rb Steur.

Res