Auteur Topic: Dressler ara 500 actieve antenne / wat er in zit..  (gelezen 3457 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Dressler ara 500 actieve antenne / wat er in zit..
« Gepost op: 22 december 2018, 12:21:23 »
Bij deze hobby heb ik altijd al iets gehad met "actieve antennes" en antenneversterkers. Oude scannermannen zoals ik kennen bijvoorbeeld de versterkers van Patronix nog wel. Werkte perfect om kabelverliezen op te heffen. Discone op het dak, maar op UHF was de ontvangst matig (door kabellengtes van 20 meter of meer).  Versterker eronder en er ging een wereld voor je open. Zenders die niet ontvangen werden kwamen nu goed verstaanbaar binnen. Er was in die tijd veel mooi spul te koop, maar veel was voor mij toen onbereikbaar want veeeeeels te duur.

Helaas is er nu veel minder leuks te ontvangen terwijl de techniek spongen vooruit gemaakt heeft. Ebay wordt overspoeld met breedbandige low noise amplifiers waarvan de verkopers zeggen dat ze goed werken en een heel laag ruisgetal hebben. En dat voor een paar dollar  8).

Volgend voorjaar ga ik dan eindelijk mijn antennepark renoveren. Ik heb nogal wat wensen waarvan ik niet weet of ik die allemaal kan realiseren. Daarop vooruitlopend en al brainstormend heb ik eens een Dressler ara 500 antenne opengemaakt, om te kijken wat daar in zit. Als het goed is verschijnen foto's daarvan onder deze tekst.

Dressler maakte legendarische antennes. Ontvangst was voor die tijd erg goed en vaak beter dan andere antennes die toen veel gebruik werden zoals discone antennes. Voordeel van de Dressler antennes was dat ze erg compact waren.  De Dressler ara 500 ontving tussen 50 en 500 Mhz., had 15 dB gain en een ruisgetal van 1.5 dB. Lengte van de antenne was 45 cm en diameter iets van 9 cm. Erg compact en een ideale antenne voor "erbij". Zelfs nu nog. Later kwam er een Dressler ara 2000, met een veel breder ontvangstbereik.

Opengemaakt bestaat de antenne uit een printplaat met daarop een dipoolantenne. De printplaat/antenne is een centimeter of 8 breed, wat er waarschijnlijk voor zorgt dat de antenne behoorlijk breedbandig zou zijn. Beide helften van de dipool zijn een centimeter of 20, met een rond "hoedje" erop. Elektrisch gezien zou deze dipool ergens in de UHF band resoneren.  Toch werkte het ding goed op VHF laag en de luchtvaarband.

Vraag voor de echte deskundigen: is deze vorm van een dipoolantenne ergens beschreven? Of is dit meer een ontwerp in de trant van dat de antenne altijd wel iets ontvangt en dat een goede versterker dat optimaal versterkt? Kan iemand eens beknopt uitleggen hoe deze antenne werkt.

==de foto's volgen ==


==

==

==

==

==

==

==

==

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Dressler ara 500 actieve antenne / wat er in zit..
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2018, 12:37:57 »
Grrrrr de bedoeling was om foto's van de antenne te laten zien. Dat mUpload doet niet wat het moet doen. Ik ga even nadenken hoe ik die foto's alsnog hier kan laten zien, maar eerst moet er even gewerkt worden. Morgen verder.

edit / werkt dit?


Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Dressler ara 500 actieve antenne / wat er in zit..
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2018, 16:08:31 »
Ik zie alleen zwarte vlakken; geen foto's.
Luisterspulletjes :)

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Dressler ara 500 actieve antenne / wat er in zit..
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2018, 18:55:26 »
Ik zie alleen zwarte vlakken; geen foto's.

Zijn foto's van de antenne bij nacht  ;)

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Dressler ara 500 actieve antenne / wat er in zit..
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2018, 01:59:06 »
Ik gebruik nog altijd imgdumper.nl, verouderd maar werkt prima  :)

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Dressler ara 500 actieve antenne / wat er in zit..
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2018, 23:22:32 »
Ik gebruik nog altijd imgdumper.nl, verouderd maar werkt prima  :)

Goede tip. Zal er morgenavond eens naar kijken. Effe geen tijd. Werken, werken en nog eens werken  8)

Offline PA7AP

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 92
Re: Dressler ara 500 actieve antenne / wat er in zit..
« Reactie #6 Gepost op: 26 december 2018, 23:12:58 »
Ff zoeken in google om een biconical dipole dat is het element in de ara500
Yaesu vr5000, AOR AR8600mk2, Icom ic-pcr1500, Yaesu FTM400, Daiwa sr1000e, Scooper galaxie, Yaesu FT991, RSP1A | Discone, V2000 en een voor HF een kattensnor en loopantenne.