Auteur Topic: Licentie portofoongebruik  (gelezen 4050 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline [alain]

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Licentie portofoongebruik
« Gepost op: 5 oktober 2008, 18:38:09 »
Ik was aan het zoeken naar goede portofoons op marktplaats, maar in een aantal advertenties las ik dat je een licentie nodig hebt voor het gebruik. Kan iemand mij hier iets meer over uitleggen?

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4908
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Licentie portofoongebruik
« Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2008, 18:52:45 »
Als het geen vergunningsvrije portofoon is heb je een verguning nodig.

Wat is vergunningsvrij:
- PMR446
- LPD
- 27Mc

Sommige portofoos zijn bedoeld voor zendamateurs, dan moet je examen doen en mag je experimenteren. Voor de rest moet je een vergunning aanvragen bij Agentschap Telecom.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Gert Jan

  • Gast
Re: Licentie portofoongebruik
« Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2008, 19:03:23 »
Jammer genoeg wordt marktplaats en andere sites overspoeld met advertenties van illegale FRS portofoons uit Amerika.
Hierbij worden beloftes gedaan die never nooit waargemaakt kunnen worden zoals 42km bereik en op "laag vermogen vergunningsvrij".
Een hoop mensen stinken hierin en hebben dan vervolgens spul wat niet aan de verwachting kan voldoen en bovendien illegaal is.
Hoe de controle op dat spul in de praktijk is zou ik niet weten, Agentschap Telecom maakt zich niet zo druk meer volgens mij.

Offline [alain]

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Licentie portofoongebruik
« Reactie #3 Gepost op: 5 oktober 2008, 19:07:56 »
Maar een licentie valt dus te behalen? Kost dat ook nog een rib uit m'n lijf of valt dat mee?

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Licentie portofoongebruik
« Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2008, 19:30:02 »
Voor cursusboeken zendamateur zie VERON of VRZA

Voor het examen zie Dirksen

VERON en VRZA zijn samen ook bezig met het opzetten van een stichting die examens mag gaan afnemen, maar daar zijn nog geen prijzen van bekend zover ik weet.

Verder dus veel zelfstudie, of kijken of een van de afdelingen van VERON of VRZA bij jou in de buurt een cursus organiseert.

Mocht je nog vragen hebben, vraag maar raak :)

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline [alain]

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Licentie portofoongebruik
« Reactie #5 Gepost op: 5 oktober 2008, 19:36:29 »
Hoe, en door wie wordt er gecontroleerd hierop?

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Licentie portofoongebruik
« Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2008, 19:40:40 »
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4908
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Licentie portofoongebruik
« Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2008, 20:04:51 »
Nadeel van FRS is dat ze in het frequentiegebied van Defensie vallen. En als die lui eens leuk willen oefenen... ;)

Ik gebruik overigens op de motor een zendamateur porto, met twee tuners: 1 voor radio ontvangst en eentje voor gebruik op de PMR446 frequenties. Uiteraard mag ik dat laatste niet doen, want ik gebruik geen typegoedgekeurde porto daarvoor... maar de pakkans bij normaal gebruik (dus niet heel veel vermogen gebruiken en zo) is vrijwel nihil, zo liet ik me door doorgewinterde gebruikers vertellen.

Verder wordt er hier in het noorden al tijden een bepaalde frequentie illegala gebruikt (zeer waarschijnlijk door een internet 112-persburo), compleet met relais en zo. Frequentie precies tussen het raster in. Maar gepakt zijn ze nog nooit.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Licentie portofoongebruik
« Reactie #8 Gepost op: 5 oktober 2008, 20:27:29 »
Citaat van: "elsinga"
Nadeel van FRS is dat ze in het frequentiegebied van Defensie vallen. En als die lui eens leuk willen oefenen... ;)

FRS valt niet in de defensieband hoor, dat is tussen de 440 en 450 MHz, zie viewtopic.php?f=94&t=10991
Er zitten tussen de PMR446 portofoons ook hele aardige modelletjes die ook wat meer kunnen ... ;)
zoek bijvoorbeeld maar eens op "Intek MT-5050" of "Midland G7" en "mod"