Auteur Topic: Capcode's Afschermen?  (gelezen 9149 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21686
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Capcode's Afschermen?
« Reactie #15 Gepost op: 25 december 2004, 17:42:43 »
Je bedoelt deze?
0103001 16:57:18 25-12-04 HV 2 WESTERSTRAAT 80 PRMD ONDERZOEK STAF BRW. Brandweer Zaanstreek-Waterland

Offline rik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 364
Re: Capcode's Afschermen?
« Reactie #16 Gepost op: 25 december 2004, 18:06:22 »
Ja klopt toch?? :lol:
DAT bedoelen ze met afschermen!!  :lol:

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21686
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Capcode's Afschermen?
« Reactie #17 Gepost op: 25 december 2004, 18:12:06 »
Nou ik zie niks afgeschermd staan hoor! Het kan aan mij liggen.

Offline MarcD

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1728
Re: Capcode's Afschermen?
« Reactie #18 Gepost op: 25 december 2004, 20:31:02 »
Waar gaat dit nu nog over, ik snap er niets meer van....zal er maar niet teveel over gaan nadenken! :?
Groet,
MarcD

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21686
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Capcode's Afschermen?
« Reactie #19 Gepost op: 25 december 2004, 20:39:43 »
Nou kijk Marc, Rik hoorde een wazig verhaaltje over het afschermen van berichten. Vervolgens zag hij in PDW een bericht waarbij de CAPcode bestond uit ####. Gelijk dacht hij dat dit nou zo'n afgeschermd bericht was. Echter ik en vele anderen die dit het bericht ook hebben ontvangen zagen gewoon de CAPcode er bij vermeld staan die Rik ondertussen ook heeft verwerkt in zijn bericht. En zo is er dus helemaal niks meer te zien van wat er nu afgeschermd zou moeten zijn.

Offline rik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 364
Re: Capcode's Afschermen?
« Reactie #20 Gepost op: 25 december 2004, 21:55:16 »
Dus, er valt in het flex protocol helemaal niks nada nul af te schermen!
Het enigste wat ze zouden kunnen doen is encrypti wat ik niet geloof,daar de infostream dat ook niet aankan.
PS. vind nou leuk dat jullie altijd zo reageren :lol:

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Capcode's Afschermen?
« Reactie #21 Gepost op: 25 december 2004, 22:06:18 »
Citaat van: "Johan Beck"
Vervolgens zag hij in PDW een bericht waarbij de CAPcode bestond uit ####.

Mooi verhaal waarop enige reaktie eigenlijk niet noodzakelijk is. PDW kan immers alleen de getallen 0 t/m 9 weergeven als capcode en indien niet goed ontvangen dan verschijnen er vraagtekens en geen hekjes. Ergo, die hekjes kunnen onmogelijk door PDW geproduceerd / ontvangen zijn en zijn dus door Rik handmatig (als grap?) ingeklopt.

Het is eigenlijk al een beetje jammer dat centralisten kennelijk tijd en moeite steken in het "bang maken" van 'meelezers', maar als we in hetzelfde draadje elkaar ook nog eens op stang proberen te jagen dan weet ik het niet meer hoor...

Groeten, Peter.

Hans RBZW

  • Gast
Re: Capcode's Afschermen?
« Reactie #22 Gepost op: 26 december 2004, 03:03:14 »
Citaat van: "Kevke"
Ik denk dat de betreffende centralist je een beetje bang heeft proberen te maken.
Capcodes afwisselen is heel lastig. Alle pagers zouden dan opnieuw geprogrameerd moeten worden. Bovendien heeft elke regio een bepaalde reeks toegewezen gekregen waarbinnen zei jun capcodes kunnen bepalen. Dit is natuurlijk ook maar beperkt.

Codes afschermen kan niet. Hoogstens berichten gecodeerd versturen echter daar zijn de pagers niet op voorbereid.

Greetzzz,
Kev.

Kev,
het is mogelijk om de capcode's te veranderen zonder dat alle pagers omgeprogrameerd behoeven te worden en wel om de volgende reden, de zogenaamde monitorcode is in gebruik ter controle van een meldkamer of het bericht is verzonden, dat staat los van alle capcodes die in pagers van brandweermensen zitten, die hebben namelijk hun eigen unieke cap code, alleen de bezitters van hobby pagers zullen niets meer ontvangen op hun pager omdat 99% van die bezitters alarm krijgen op de capcode van de monitorcode, als die steeds veranderd zul je als hobby bezitter van een pager alle korps capcodes moeten programeren wil je ieder alarm nog kunnen horen!

Hans

Offline nwpvr

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
    • http://www.fotonielsvanrooij.nl
Re: Capcode's Afschermen?
« Reactie #23 Gepost op: 26 december 2004, 03:29:41 »
En wie zegt dat elke regio met een monitor gaat werken? Want dat geld natuurlijk alleen voor die regio's, die ook daadwerkelijk met zo'n code werken. En dat doen ze niet allemaal lijkt me. Zo'n code is namelijk tamelijk overbodig.

magoed. je hoeft echt niet elke code te programeren. Als je de OVD codes pakt ben je al een heel eind. Meestal zitten die niet zo veel in een korps en elke ovd krijgt bij ons alarm bij elke melding. zodat ie weet wat zijn korps doet. Ook al hoeft die ovd niet uit te rukken.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Capcode's Afschermen?
« Reactie #24 Gepost op: 26 december 2004, 06:53:53 »
Citaat van: "Hans RBZW"
het is mogelijk om de capcode's te veranderen zonder dat alle pagers omgeprogrameerd behoeven te worden en wel om de volgende reden, de zogenaamde monitorcode is in gebruik ter controle van een meldkamer of het bericht is verzonden, dat staat los van alle capcodes die in pagers van brandweermensen zitten, die hebben namelijk hun eigen unieke cap code, alleen de bezitters van hobby pagers zullen niets meer ontvangen op hun pager omdat 99% van die bezitters alarm krijgen op de capcode van de monitorcode, als die steeds veranderd zul je als hobby bezitter van een pager alle korps capcodes moeten programeren wil je ieder alarm nog kunnen horen!

Naar mijn bescheiden mening heeft zo'n monitorpager totaal geen technische meerwaarde. Elke pager ontvangt immers afzonderlijk, zonder ontvangstbevestiging. Als de AC het zojuist verzonden bericht netjes op de monitorpager te zien krijgt dan is dat uiteraard geen enkele garantie dat de gealarmeerde eenheden dit bericht ook hebben ontvangen. En andersom, als de AC het bericht niet ontvangt, betekent dat niet automatisch dat de gealarmeerde eenheden het bericht ook niet hebben ontvangen.

Ik zie het dan gewoon als een stuk speelgoed, verder heeft het zowel technisch als operationeel geen (betrouwbare) meerwaarde.

Overigens hou ik persoonlijk niet zo van monitorcodes. Je krijgt werkelijk alles binnen, niet alleen branden en hulpverleningen, maar ook testen, katten in de boom, contact AC enzovoort. Iemand die een beetje selectief wil luisteren zonder wakker te worden gepiept voor de genoemde meldingen zet er geen monitorcode in, maar OvD-codes en andere interessante zaken.

Bovendien, de meeste hobby-pagers zijn binnen enkele seconden handmatig te herprogrammeren, volgens mij maakt de AC het zichzelf lastiger dan de hobbyist, de Infostream moet immers aan de computer gehangen worden. Ik vraag me af wie sneller is ;-)

Groeten en nog een fijne 2e kerstdag,

Peter.