Auteur Topic: Storing beeldscherm  (gelezen 5397 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Storing beeldscherm
« Gepost op: 18 mei 2019, 21:58:10 »
Hoi allen, ik heb nu 2 pc's draaien met op allebei een airspy. Nu stoort het ene scherm. In de signaal kabel zitten van de verdikkingen, denk ingebouwde ferriet blokjes.

Nu denk ik erover om de voedingskabels van scherm en pc van losse ferrietklemmen te voorzien. Is dat zinvol? En zo ja, waar moeten die dan komen in de kabels?

Bij voorbaat dank.
Luisterspulletjes :)

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Storing beeldscherm
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2019, 22:52:17 »
Even er van uit gegaan dat alles zo veel mogelijk in een rand ge-aard stopcontact zit verwacht ik niet bijster veel resultaat. De voeding in of van de monitor in kwestie lijkt mij eerder verdacht. Als je het storende scherm uitzet en de storing valt weg kun je de andere kabels volgens mij gewoon laten zoals ze zijn. Ik ben terzake absoluut niet deskundig maar heb een keer aan de hand gehad dat een klant iets dergelijks ook had en uiteindelijk is toen het beeldscherm vervangen door een ander model. In elk geval hoop ik dat je snel van de storing verlost wordt.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Storing beeldscherm
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2019, 08:09:36 »
Even er van uit gegaan dat alles zo veel mogelijk in een rand ge-aard stopcontact zit verwacht ik niet bijster veel resultaat. De voeding in of van de monitor in kwestie lijkt mij eerder verdacht. Als je het storende scherm uitzet en de storing valt weg kun je de andere kabels volgens mij gewoon laten zoals ze zijn. Ik ben terzake absoluut niet deskundig maar heb een keer aan de hand gehad dat een klant iets dergelijks ook had en uiteindelijk is toen het beeldscherm vervangen door een ander model. In elk geval hoop ik dat je snel van de storing verlost wordt.

Mm ik zit nu op een op een stopcontact zonder rand-aarde. Om de hoek zit er een mét rand-aarde. Ik zal nog ff checken of dat scheelt bedankt.
Luisterspulletjes :)

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Storing beeldscherm
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2019, 08:46:41 »
Nou, even de boel omgezet naar rand-aarde maar dat maakte niet uit. Wat wel uitmaakt is in SDR# de spectrum analyser UIT zetten. Dat is de andere PC schoon.
Scheelt bovendien een flink aantal procent CPU gebruik.
Luisterspulletjes :)

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Storing beeldscherm
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2019, 12:09:03 »
Da's een mooie vondst Henk, dat ga ik ook uitproberen!

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 113
Re: Storing beeldscherm
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2019, 12:18:17 »
Nou, even de boel omgezet naar rand-aarde maar dat maakte niet uit. Wat wel uitmaakt is in SDR# de spectrum analyser UIT zetten. Dat is de andere PC schoon.
Scheelt bovendien een flink aantal procent CPU gebruik.

Dus eigenlijk is het de CPU die stoort als die hoog belast wordt.  Zit de computer in een dichte metalen behuizing?
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Storing beeldscherm
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2019, 17:01:42 »
Nou, even de boel omgezet naar rand-aarde maar dat maakte niet uit. Wat wel uitmaakt is in SDR# de spectrum analyser UIT zetten. Dat is de andere PC schoon.
Scheelt bovendien een flink aantal procent CPU gebruik.

Dus eigenlijk is het de CPU die stoort als die hoog belast wordt.  Zit de computer in een dichte metalen behuizing?

Yes dat zit hij.
Luisterspulletjes :)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Storing beeldscherm
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2019, 17:46:17 »
Dus eigenlijk is het de CPU die stoort als die hoog belast wordt.

Dat vind ik een te snelle conclusie.

Henk, wat gebeurt er als de spectrumanalyzer aan staat en je schakelt het beeldscherm uit?

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Storing beeldscherm
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2019, 17:50:13 »
Dan stopt de 'onrust' op de spectrum analyser. Ik heb het gevoel dat het beeldscherm die onrust veroorzaakt en niet de CPU.
Luisterspulletjes :)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Storing beeldscherm
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2019, 18:06:26 »
Ik ook.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Storing beeldscherm
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2019, 20:13:33 »
Gevoel bleek correct: ik heb een oud refurbished 17 inch HP schermpje gekocht voor een paar tientjes, die aangesloten en voila: de hele storing compleet weg. Zowel de storing op de Airspy aan de bewuste PC als de storing op de SDR# van de andere PC. Weer wat geleerd  ;D

Hartelijk dank voor het meedenken maar weer.
Luisterspulletjes :)

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 113
Re: Storing beeldscherm
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2019, 23:04:11 »
ja maar dat maakt het ook geen verschil of jij een spectrum analyzer functie uitzet, want dan kan geen effect hebben. Kortom de gegeven informatie klopt niet.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Storing beeldscherm
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2019, 23:22:55 »
ja maar dat maakt het ook geen verschil of jij een spectrum analyzer functie uitzet, want dan kan geen effect hebben. Kortom de gegeven informatie klopt niet.

Hmmm, daar ben ik het niet mee eens. Als de analyzer aanstaat gaan er heel veel video-updates meer naar dat scherm dan dat die uit staat. Het klinkt voor mij dat de schermlogic in het beeldscherm bij zwaardere belastingen behoorlijk wat storing geeft en dat die logic niet afdoende is afgeschermd om de storing 'binnen' te houden. In elk geval is Henk van het probleem af en dat is wat uiteindelijk telt.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Storing beeldscherm
« Reactie #13 Gepost op: 22 mei 2019, 04:40:40 »
ja maar dat maakt het ook geen verschil of jij een spectrum analyzer functie uitzet, want dan kan geen effect hebben. Kortom de gegeven informatie klopt niet.

De opmerking dat de gegeven informatie informatie niet zou kloppen, daar ben ik niet zo van gecharmeerd beste Terrestial. Ik gaf louter mijn waarnemingen door en die waren heel helder.
M.a.w.: hou zulke ongenuanceerde reacties liever voor je.
Luisterspulletjes :)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Storing beeldscherm
« Reactie #14 Gepost op: 22 mei 2019, 07:11:19 »
Als de analyzer aanstaat gaan er heel veel video-updates meer naar dat scherm dan dat die uit staat. Het klinkt voor mij dat de schermlogic in het beeldscherm bij zwaardere belastingen behoorlijk wat storing geeft en dat die logic niet afdoende is afgeschermd om de storing 'binnen' te houden.

Dat lijkt me een plausibele verklaring.