Auteur Topic: Actieve binnenantenne  (gelezen 21296 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 524
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #45 Gepost op: 24 september 2009, 09:27:55 »
Hat is na veel wikken en wegen een Diamond D-150NJ geworden. Afgehaald bij www.Deltron.nl in Hoogeveen €85.
Mocht zowaar de antenne buiten ophangen :)

Een dag later heeft ze het over een nieuwe keuken.............................. :?

Bedankt voor de informatie beste mensen.

Gr.Bert
Uniden 3500XLT, Bearcat UBC785XLT, Diamond D-150NJ, Jupiter, Lichtkrant

Een mens moet een beetje gek doen,
om het niet helemaal te worden

PD1EU

  • Gast
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #46 Gepost op: 24 september 2009, 09:48:53 »
Citaat van: "Bert"
Een dag later heeft ze het over een nieuwe keuken..............................

Voor wat hoort wat Bert,maar of de verhoudingen dan kloppen ;)
Goeie keus hoor en voor een nette prijs.
Had je meteen ook coax en connectors aangeschaft en waar ga je de antenne plaatsen ?

-Ed

Offline Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 524
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #47 Gepost op: 25 september 2009, 10:10:37 »
Citaat van: "PD1EU"
Citaat van: "Bert"
Een dag later heeft ze het over een nieuwe keuken..............................

Voor wat hoort wat Bert,maar of de verhoudingen dan kloppen ;)
Goeie keus hoor en voor een nette prijs.
Had je meteen ook coax en connectors aangeschaft en waar ga je de antenne plaatsen ?

-Ed

Even een kleine inleiding; Heb sinds 15 jaar een stick buiten hangen op ongeveer 13 meter hoogte en luisterde toen nog naar de diverse hulpdiensten ect. met een 9000XLT. Sinds de komst van C-2000 is dat behoorlijk in de vergetelheid geraakt en de scanner verhuisde van de huiskamer naar zolder. Onlangs een Uniden 3500XLT aangeschaft en die reist regelmatig in Groningen met mij rond en vond dat er toch nog wel veel te beluisteren is. Thuis op zolder de stof van de 9000XLT geblazen en maar weer eens geluisterd wat er te ontvangen is in de ether. Het blijkt dat de kabel een "kortsluiting" maakt waarschijnlijk bij/in de stick. Is wel wat te ontvangen( Eelde tower enz.) Assen is geen  ontvangst gebied zoals Rotterdam ect. Mogelijkheden zijn beperkt vind ik. De stick gaat eraf en wordt aan de tuinzijde de 150-NJ aan de muur bevestigd ook op een hoogte van ongeveer 13-14 hoogte. Wilde eerst met de oude kabel gaan werken en boven op zolder luisteren maar dat werkt eingelijk ook niet. Ga dus toch voor Aircell en goede pluggen. Nog niet in mijn bezit maar komt wel. Wil ook nog de 9000XLT vervangen voor een 785XLT in dan toch weer in de huiskamer gaan luisteren maar dat laat nog even op zich wachten.
Tijd is ook een factor daarin m.n het te kort ervan.


Gr.Bert
Uniden 3500XLT, Bearcat UBC785XLT, Diamond D-150NJ, Jupiter, Lichtkrant

Een mens moet een beetje gek doen,
om het niet helemaal te worden

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21699
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #48 Gepost op: 25 september 2009, 10:15:52 »
De actieve antenne die ik had aangeschaft was toch niet zo'n succes. Maar dat komt wellicht ook door mijn lokatie, benedenwoning tussen hoogbouw. Met mijn onlangs zelfgebouwde J pole heb ik toch al leuke resultaten behaalt. Alleen is deze ontworpen voor VHF dus ontvangst op UHF is slecht. Gisteren heb ik bij Dolstra de Diamond X50N besteld met Aircell7 en connectoren. Hopelijk wordt dit vandaag bezorgd en anders morgen, ontvangst op UHF moet dan zeker beter zijn.

Offline Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 524
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #49 Gepost op: 9 oktober 2009, 17:00:05 »
Citaat van: "PD1EU"
Citaat van: "Bert"
Een dag later heeft ze het over een nieuwe keuken..............................

Voor wat hoort wat Bert,maar of de verhoudingen dan kloppen ;)
Goeie keus hoor en voor een nette prijs.
Had je meteen ook coax en connectors aangeschaft en waar ga je de antenne plaatsen ?

-Ed

Antenne eindelijk geplaatst op een hoogte van ongeveer 12 meter aan de zuidzijde van het huis.. Verbinding met Airceel 7 (12m) en connectoren. Op Markplaats een bijna nieuwe (2uur gebruikte) Bearcat 785XLT aangeschaft en de luchtvaart rond Assen komt super sterk binnen.
Groundservice Eelde Airport is ook nog te ontvangen. Woon redelijk vrij dus ik heb er hoge verwachtingen van! Nog geen datakabel zodat ik er nog niet veel frequentie's in heb. Ontvangst vergeleken met oude situatie is uiteraard beduidend beter.
Denk dat de foto's wel een redelijk beeld geven van de situatie.

Gr.Bert

Uniden 3500XLT, Bearcat UBC785XLT, Diamond D-150NJ, Jupiter, Lichtkrant

Een mens moet een beetje gek doen,
om het niet helemaal te worden

PD1EU

  • Gast
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #50 Gepost op: 9 oktober 2009, 17:42:15 »
Nou Bert,dat heb je prima gedaan zo.
Tegenwoordig gebruikt men vaak RVS-draadeinden in een chemische mortel om de antennebeugels te bevestigen.
Ik weet niet hoe jij dat gedaan hebt,maar dit als tip voor anderen.
De coax heb je door de buis geleid zie ik (niet te hopen dat het gaat fluiten bij een stevig windje  ;) )
Mocht je interesse hebben om ooit radiozendamateur te worden,dan kun je één radiaal van de antenne ook nog "pieken " voor een zendfrequentie.
Veel luisterplezier en voorlopig ben je nog wel zoet denk ik zo.

-Ed

Offline Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 524
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #51 Gepost op: 9 oktober 2009, 18:05:40 »
Citaat van: "PD1EU"
Tegenwoordig gebruikt men vaak RVS-draadeinden in een chemische mortel om de antennebeugels te bevestigen.
De coax heb je door de buis geleid zie ik (niet te hopen dat het gaat fluiten bij een stevig windje  ;) )

-Ed

Heb ter bevestiging "gewoon" keilbouten in de muur geboord.
Had de antenne boven al afgedopt, mogelijk van onderen dus ook? Kan er in ieders geval makkelijker bij dan boven ;)

Gr.Bert
Uniden 3500XLT, Bearcat UBC785XLT, Diamond D-150NJ, Jupiter, Lichtkrant

Een mens moet een beetje gek doen,
om het niet helemaal te worden