Auteur Topic: zelf een antenne maken  (gelezen 15324 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline EdSki

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
antennuzzz
« Reactie #30 Gepost op: 7 september 2003, 20:56:38 »
Je hebt nu een weekendje met je DHZ antenne kunnen werken. Aan de geplaatste berichten te zien heb je het erg druk gehad op je scanner :lol: .
Dus mijn vraag: Ontvangt het een beetje?

Ed :idea:

scoutcow

  • Gast
Re: zelf een antenne maken
« Reactie #31 Gepost op: 8 september 2003, 06:59:27 »
ja het is wel een betere ontvangst het in nu veel beter te verstaan maar k heb er niet veel van kunnen genieten want t was erg rustig dit weekend

Joris van Boven

  • Gast
Re: zelf een antenne maken
« Reactie #32 Gepost op: 9 september 2003, 16:56:23 »
Ik heb met interesse de 'zelfbouw-perikelen' kunnen volgen.
Maar, dit was voor een vaste frequentie.....

Als frequent mil luchtvaart frequentie beluisteraar wil ik het
hele gebied tussen ruwweg 118 en 400 kunnen beluisteren.
Andere freqs heb ik niet nodig.

Maar om steeds het dak op te klimmen om de antenne te 'pieken' voor
een specifieke frequentie, dat gaat me net te ver :-)

Om een zelfbouw antenne te maken, is het dan het beste om te
pieken op het gemiddelde (400+118)/2=259. Om vandaaruit
de berekeningen uit te gaan voeren (300:259=... etc etc)?

Of is het gewoon verstandiger om gewoon een discone in de winkel
aan te schaffen???


Joris

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: zelf een antenne maken
« Reactie #33 Gepost op: 9 september 2003, 17:07:10 »
Een Discone is een breedbandige open dipool. Een gepiekte antenne is maar ongeveer 5 MHz breed.

Offline EdSki

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: zelf een antenne maken
« Reactie #34 Gepost op: 9 september 2003, 17:15:19 »
Je kan natuurlijk van uit het midden beginnen te rekenen, zeker als je 2 frequenties wilt ontvangen. Dan doe je dus een (redelijke) concessie. Een breedband scannerantenne bestaat dus ook uit vele concessies. Maar voor de kosten van een stukkie kabel kun je altijd zelf de proef op de som nemen. Zou je willen adviseren om met de langste golflengte te beginnen, en eens kijken of het een verbetering oplevert t.a.v. je huidige antenne. Daarna kun je nog altijd overwegen om hem precies tussen het gebied van je freqs af te knippen.

Succes,

Ed :idea:

scoutcow

  • Gast
Re: zelf een antenne maken
« Reactie #35 Gepost op: 1 juni 2004, 00:25:14 »
even een enorm late update ( :lol: ) ik heb nu een staafantenne gekocht van ongeveer 1m met 3 kleine radialen van ongeveer 15cm en ik ontvang vanuit hier (harderwijk) alle voertuig uit harderwijk zelf uit hierden en ermelo bijna altijd en af en toe putten en hulshorst (als nunspeet daarheen moet) maar ik heb hem nu nog binnen op zolder op een kast staan zal de ontvangst heel veel verbeteren als ik hem nu op het dak ga zetten of maakt het niet zoveel uit. ik wil hem wel graag op het dak maar daar is mijn vader niet zo blij mee  :wink: dus als het echt beter is als die op het dak komt te staan ga k proberen mn vader toch over te halen  :twisted: en als het niet al te veel scheelt laat ik hem gewoon zo staan (merk en type antenne heb ik niet bij de hand zal ik later vandaag wel even opzoeken)

Offline EdSki

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: zelf een antenne maken
« Reactie #36 Gepost op: 1 juni 2004, 00:56:53 »
Oh, zo'n zwarte (witte/blauwe/groene/gele) staaf met een gele "danger" sticker erop zeker? Heb ik ook gehad, en da's best wel een redelijke antenne. In die staaf zit: Niets meer en minder dan een printplaat van ca. 1 meter bij 3 centimeter,  met allemaal koperbaantjes, deze koperbaantjes lopen op de lengtes waarop deze antenne is "gepiekt".

Dat was voor mij wel het moment dat ik dacht dat het niet zo erg moeilijk moest zijn om zelf een antenne te gaan maken.......


Ed :idea:

p.s. Voor het beste resultaat deze antenne op een (korte) antennebuis zetten ('t is wel een groundplane).