Auteur Topic: Marifoonkanalen in maritieme apparatuur.  (gelezen 6951 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Marifoonkanalen in maritieme apparatuur.
« Gepost op: 14 juli 2005, 19:04:26 »
Wie heeft er een overzicht van alle marifoonkanalen in een marifoon. Dus welke kanalen er minimaal in een echte goedgekeurde marifoon zitten, zeevaart, binnenvaart maakt niet uit.

Iedereen kent wel de marifoonkanalen 00 t/m 99, maar die zitten lang niet allemaal in een echte marifoon.

Het gaat mij er namelijk om dat ik niet alle marifoonkanalen in mijn portofoon hoef te zetten, maar alleen de kanalen die gebruikt worden in de actieve vaart.
Hoop dat het een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel...

Gert Jan

  • Gast
Re: Marifoonkanalen in maritieme apparatuur.
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2005, 20:34:44 »
Daaf, ik heb je laatst een PDF file gegeven van Agentschap Telecom, dat zijn alle marifoonkanalen zoals ze in Nederland in gebruik zouden zijn.
Ik mis echter nogal wat kanalen die dus wel gebruikt worden zoals 39, 40 etc etc...
Verstandig is dus om tóch alle marifoonkanalen erin te zetten.
Je weet anders maar nooit wat je misschien mist ;)

Voor degenen die die PDF willen inkijken/downloaden: http://www.agentschap-telecom.nl/pdf/ve ... en/116.pdf en dan het derde blad.

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Marifoonkanalen in maritieme apparatuur.
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2005, 21:04:59 »
http://www.bootelektro.nl/marifoon/vhf_frequenties.htm staan ze allemaal misschien heb je er wat aan!  :)

Greetz, Joris

Gert Jan

  • Gast
Re: Marifoonkanalen in maritieme apparatuur.
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2005, 21:18:52 »
Citaat van: "ScanMe"
http://www.bootelektro.nl/marifoon/vhf_frequenties.htm staan ze allemaal misschien heb je er wat aan!  :)

Greetz, Joris

Dat is volgens mij geen officiele Joost, het geeft wel een indicatie wat er allemaal op te doen is.

Offline Fr33k0ut

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
    • http://home.hccnet.nl/fr33k0ut
Re: Marifoonkanalen in maritieme apparatuur.
« Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2005, 21:45:13 »
Citaat van: "D a a f"
Wie heeft er een overzicht van alle marifoonkanalen in een marifoon. Dus welke kanalen er minimaal in een echte goedgekeurde marifoon zitten, zeevaart, binnenvaart maakt niet uit.

Iedereen kent wel de marifoonkanalen 00 t/m 99, maar die zitten lang niet allemaal in een echte marifoon.

Het gaat mij er namelijk om dat ik niet alle marifoonkanalen in mijn portofoon hoef te zetten, maar alleen de kanalen die gebruikt worden in de actieve vaart.
Hoop dat het een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel...

Ik heb hier een oude "Shipmate" staan en daarvan zijn alleen de kanalen 1-28, 60-74 en 80-88 te keizen (met een rode kanaal 16 knop).
Op de site van icom staat bij elke marifoon dat de Tx van 156.025-157.425 MHz is, wat dus de kanalen 1-28 en 60-88 zijn.

Mzzl.
9000xlt (m\'n basis)- R10 (m\'n breedband)- Q7E (m\'n transceiver)
Pro 27 (m\'n eerste)- Model 40 (m\'n scoutje)- JP v6.8 (m\'n p2000 rx\'er)

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Marifoonkanalen in maritieme apparatuur.
« Reactie #5 Gepost op: 15 juli 2005, 01:04:25 »
Daaf,

Het doet niet al teveel ter zake welke kanalen op een officiele marifoon zitten aangezien elke marifoon uitgebreid kan worden met extra kanalen indien gewenst. Tevens zitten er op de " grote vaart" marifoons mogelijkheden op om de "Alpha" kanalen te gebruiken die veel in de States gebruikt worden.

Het hangt er sterk vanaf WAT je wilt beluisteren. Het marifoon verkeer is dermate divers dat het varieert van praatje koek tot daadwerkelijke nood communicatie. Misschien dat je ook even kunt uitleggen wat je dan zou willen ontvangen, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat je in kan 77 geinteresseerd bent...

Ergens op dit forum circuleert een lijstje met kanalen gebruikt in SAR operaties. Die zou ik er zeker in zetten. Vergeet in deze kanaal 0 van de knrm ook niet (156.000)  De belangrijkste in SAR operaties zijn toch wel 16, 67 en 0.

Verder kan de verkeersbegeleiding in omgeving Rotterdam en de diverse verkeersposten interessant zijn maar dit zijn bijna allemaal dubbel gebruikte kanalen in Nederland alleen al.  

Verder sluit ik mij aan bij het lijstje wat Gert Jan gevonden heeft. Daar staat precies hoe de kanalen internationaal officieel gebruikt mogen worden. AT hecht er veel waarde aan om het aantal walstations van een marifoon beperkt te houden. Verwacht dus niet teveel van al die mooie omschrijvingen als KLPD en landmacht e.d.

Kijk voor de verkeersbegeleiding in Rotterdam bijvoorbeeld eens op :
http://www.portofrotterdam.com/maritime ... sh_vhf.asp
Om het geheel compleet te maken missen hier 01 maas aanloop en 02 Pilot Maas nog.

succes Roland

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Marifoonkanalen in maritieme apparatuur.
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2005, 06:15:45 »
Citaat
Ik heb hier een oude "Shipmate" staan en daarvan zijn alleen de kanalen 1-28, 60-74 en 80-88 te keizen (met een rode kanaal 16 knop).
Op de site van icom staat bij elke marifoon dat de Tx van 156.025-157.425 MHz is, wat dus de kanalen 1-28 en 60-88 zijn.

En deze info wilde ik dus weten......
Ik had ooit de volledige standaard programmering van een Sailor RT2048 liggen, maar die is met een crash verloren gegaan.

@Roland
Bedankt voor je info, maar het meeste was al bekend bij mij. Het ging mij er gewoon om een officiele marifoonprogrammering te hebben zoals hij standaard geleverd wordt in marifoons.