Auteur Topic: Antennes plaatsen  (gelezen 1473 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Antennes plaatsen
« Gepost op: 22 januari 2023, 18:47:27 »
Vraagje ik ga een mla 30 plus loopantenne op een pvc buis plaatsen voor mijn kortegolfontvanger,nu ik toch een pvc mast voor de mla30 plaats wil ik graag bovenop de buis de diamond x50 plaatsen nu mijn vraag zouden beide antennes elkaar kunnen tegenwerken kwa ontvangst.
Verder zit ik in een huurflat met tuin ,nu had ik gelezen dat je tot 5m een antenne mag plaatsen ,daar boven moet je een vergunning van de gemeente hebben las ik ,heeft iemand daar ervaring mee ik hoor het graag .

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 442
Re: Antennes plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2023, 19:02:22 »
Is een PVC mast wel sterk genoeg om een X50 en een MLA 30 te plaatsen. Als het wat gaat waaien komt er best wat kracht op die buis staan. Zeker als die mast ook nog eens een flinke lengte krijgt.

Voor wat betreft het plaatsen van een mast/antenne heb je naast de wettelijke mogelijkheden nog veel meer te maken met de bepalingen in je huurcontract. Als er in je huurcontract (die je voor akkoord hebt ondertekend) staat dat je geen antenne mag plaatsen kan je je niet zomaar beroepen op een evt wettelijke bepaling. De oplossing ligt veel meer in vriendelijk vragen en dan vooral uitleggen waarom je een antenne wil plaatsen. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn. Ik neem aan dat je niet op problemen met je (boven)buren of huurbaas zit te wachten.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Antennes plaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2023, 19:16:56 »
Pvc is geen goede optie. Heb hier stukjes van 3 meter dikwandige pvc en dat is niks waard met wind of het gewicht van een endfed antenne.

Verstuurd vanaf mijn CPH2197 met Tapatalk

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: Antennes plaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2023, 19:32:58 »
Okay dat zal ik dan eerst gaan uitzoeken hoe of wat thanks ,hebben jullie een alternatief kwa buis omdat een loopantenne wat ik las niet op een metalen buis zou kunnen,eventueel zou ik ook alleen de loopantenne kunnen plaatsen op zo,n meter of 3 ok hoef niet alles te ontvangen maar beter dan een stukje koperdraad wat ik nu heb .
En denk zelf dat het kwa wind dan misschien mee zal vallen kwa windvanger.

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: Antennes plaatsen
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2023, 18:47:58 »
Zo de loop besteld gaat toch op een pvc pijp ,maar op zo,n 2,5 a 3m met vrij uitzicht .
Verder staan er hier meer antennes dus daar maak ik mij nu zeker nog niet druk om.
Ik hou jullie op de hoogte 👍.

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: Antennes plaatsen
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2023, 11:25:48 »
De wla 30 plus doet prima zijn werk ,en op 80 en 20m al vele amateurs gehoord ,dus kan de antenne zeker aanbevelen en het is ook geen windvanger gelukkig.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Antennes plaatsen
« Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2023, 21:28:37 »
Goed om te horen dat het werkt, de MLA alleen is niet heel spannend inderdaad.