Auteur Topic: Hallo allemaal..  (gelezen 2014 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hooger73

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Hallo allemaal..
« Gepost op: 26 juli 2022, 19:15:11 »
Hoi,

Ik stel me graag even voor Man, 58 jaar uit Drenthe, zoek nieuwe hobby die wat te ontdekken geeft en een technische uitdaging biedt. Ik heb een marifoon certificaat en Ik ben inmiddels begonnen met het leren voor het N zendamateur examen om mijn Boafeng UV 5R uit de verpakking te mogen halen. Verder ben ik wat aan het experimenteren met SDR. Ik heb de RTL-SDR V3 dongel aan de praat gekregen. Dat was al een aardige klus. Met de bijgeleverde dipool konijnenoren ontvang ik de FM band prima maar ik zie geen weging in de hogere en lagere frequenties. Vervolgens een Moonreaker disccone tafelmodel gekocht. Daar wordt het nog niet echt veel beter van. Ik sta open voor suggesties ;) Kan het iets te maken hebben met de instellingen van SDRsharp? Ik wil mij als eerst richten op de 2 meter en 70 cm om al wat mee te luisteren met de amateurs in de omgeving. Van (af)luisteren leer je vaak het meest ;D

Groet,

Hooger

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Hallo allemaal..
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2022, 19:43:59 »
Hallo,

Welkom vanuit Hoogeveen. Weet niet waar je zit, maar het is meestal ook niet erg druk.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Hallo allemaal..
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2022, 20:42:00 »
Welkom, veel plezier. Airport Hoogeveen al geprobeerd? Grt. Werner.

Offline Hooger73

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Hallo allemaal..
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2022, 21:27:01 »
Ik zit in de buurt van Zuidlaren. Op welke afstand zou je de toren nog moeten kunnen horen. Eelde zit op ongeveer 10 km. Mijn setup is mobiel dus ik kan ook eens wat dichter in de buurt gaan staan. Maar ook daar verwacht ik geen drukte.

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 644
Re: Hallo allemaal..
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2022, 13:00:28 »
welkom op het forum en de Novice opleiding gaat vast lukken.
voor het beluisteren van zendamateurs zou je de repeater van Groningen 'PI3GRN' op 2m kunnen proberen of het regionale netwerk op 70cm 'PI2NON'.
ook is er op maandag en vrijdag vanaf 19:15 op 145.400 MHz de '400 ronde'.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Hallo allemaal..
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2022, 13:19:31 »
Ik zit in de buurt van Zuidlaren. Op welke afstand zou je de toren nog moeten kunnen horen. Eelde zit op ongeveer 10 km. Mijn setup is mobiel dus ik kan ook eens wat dichter in de buurt gaan staan. Maar ook daar verwacht ik geen drukte.

In de frequentie database de frequenties opzoeken.
Grote kans dat je de vliegtuigen hoort (zitten hoger) en de toren mogelijk ook met wat geluk. Hangt erg van de bebouwing af.

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Hallo allemaal..
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2022, 17:29:21 »
Je hebt hopelijk de gain wel omhoog gezet? Diverse kanalen uit Groningen Stad zou je ook moeten kunnen ontvangen. Stainkoeln heeft ook een behoorlijk bereik, evenals UMCG.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Hooger73

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Hallo allemaal..
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2022, 19:23:47 »
repeater van Groningen 'PI3GRN' op 2m  of het regionale netwerk op 70cm 'PI2NON'.

Bedankt Ace, ga ik proberen.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Hallo allemaal..
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2022, 17:12:54 »
Hoi Hooger,

Welkom op het scannerforum, veel plezier hier  ;)

Groetjes van Michel
Groeten van Michel