Auteur Topic: Antenne-vraagstuk  (gelezen 2464 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

SanderB

  • Gast
Antenne-vraagstuk
« Gepost op: 26 juni 2004, 19:44:14 »
Beste experts  :D

Ik heb een hoop sites bezocht maar ik ontkom helaas niet aan het raadplegen van deze denktank, simpelweg omdat mijn vraag nergens duidelijk besproken wordt.

Ik (een ontzettende beginner) heb net een Commtel 215 aangeschaft, en wil me bezig houden met het beluisteren van militaire luchtvaart in Nederland. Helaas heb ik door omstandigheden niet de mogelijkheid een antenne buiten te bevestigen op een paal of aan de muur, maar ik wil wel mijn ontvangst verbeteren.

Zelf dacht ik aan het aanschaffen van een desktop antenne (bijv. de K-PO Desk Scan of de Sky Scan Desktop). Deze zou ik eventueel wel naar buiten kunnen schuiven over een plat stukje dak. Maar nou vraag ik mij af of het gebruik van dergelijke antennes de moeite van aanschaf waard is. Of zijn er andere antennes die makkelijk buiten te zetten of leggen zijn en een mooie verbetering te weeg kunnen brengen?

wedelman

  • Gast
Re: Antenne-vraagstuk
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2004, 16:51:23 »
Hee hallo,

ik begrijp uit je verhaal dat je een plat stukje dak tot de beschikking hebt. Nu heb ik het zelfde probleem dat ik niks aan de gevel mag hangen (van mijn ouders) dus ik heb de volgende oplossing:


Aan deze zelfgemaakte voet zit een twee meter lange aluminium pijp met daarop een antenne. werkt prima! Misschien een ideetje?

Succes!

SanderB

  • Gast
Re: Antenne-vraagstuk
« Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2004, 15:52:14 »
Bedankt voor de tip! Ik zal die mogelijkheid zeker eens nader bekijken.

In het verlengde van je tip even een vraagje. Ik heb nog niet de eer gehad een discone antenne (bijv. de SD1300) in levende lijve te zien en heb geen idee hoe functioneel in gebruik deze zijn.

Kan ik de antenne makkelijk en snel inklappen, uit elkaar halen, dubbelvouwen en in een hoekje van mijn kamer zetten? Anders zou het betekenen dat ik de rest van mn leven een antenne voor mn raam heb staan  :cry: Sowieso zal de constructie niet bijster stevig kunnen worden zodat ik de antenne binnen moet halen met stevige windvlagen.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Antenne-vraagstuk
« Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2004, 21:32:32 »
Een Discone bestaat uit een metalen (vaak aluminium) blok waarin de radialen (sprieten) zijn geschroefd. In het begin zal het niet zo'n probleem om deze weer los te schroeven. Heeft de antenne een tijdje buiten gestaan dan gaat het geheel meestal wel een beetje corroderen waardoor het moeilijker zal worden om het geheel weer uit elkaar te krijgen. Dit soort antenne's zijn dan ook niet gemaakt om regelmatig in en uit elkaar te worden geschroefd.
Als je hem regelmatig binnen wilt halen is een Stick antenne misschien een beter idee. De ontvangst is vaak een stuk minder als een discone maar door de kleine afmetingen is deze een stuk makkelijker op te ruimen.

ET
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)