Auteur Topic: kabel aan BNC plug maken  (gelezen 24024 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

scoutcow

  • Gast
kabel aan BNC plug maken
« Gepost op: 15 juni 2004, 18:15:46 »

ik heb een BNC plug gekocht en RG58 kabel (ze hebben geen RG214 want dat is volgens hun antiek en de andere kabels waren te dik) maar nu wil ik weten welk gedeelte waarmee contact moet maken ik heb al wat geprutst maar nix werkt nog  :evil:

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: kabel aan BNC plug maken
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2004, 18:42:51 »
Misschien moet je even zoeken op dit forum, ik heb ook al eens een bericht geplaatst over COAX solderen.

Joris

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: kabel aan BNC plug maken
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2004, 18:45:20 »

scoutcow

  • Gast
Re: kabel aan BNC plug maken
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2004, 18:53:40 »
ik heb het zelf al uitgevonden  :roll:  de mantel en de kern mogen absoluut niet t ijzer aan de binnenkant raken en de mantel ook niet wat anders die moet je gewoon wegknippen en de kern moet je in n "hol uitstekend pinnetje" stoppen en nu werkt ie prima  :lol:

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: kabel aan BNC plug maken
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2004, 19:01:53 »
Even voor de goede orde, de mantel moet juist wel het metaal raken.

scoutcow

  • Gast
Re: kabel aan BNC plug maken
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2004, 19:03:39 »
dan word bij mij de kwaliteit slechter (als de mantel de ijzeren omhulsel is die gelijk onder de zwarte laag zit :P)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: kabel aan BNC plug maken
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2004, 19:11:40 »
Die mantel moet verbinding maken met de buitenkant van de connector. Is dat niet het geval dan is de scanner ook niet verbonden met de mantel van de kabel en dus ook gedeeltelijk niet met de natenne. Net als bij een batterij heb je een + en een - nodig. Maar pas heel goed op bij een BNC connector dat die mantel niet de kern raakt. Vooral bij RG-58 kabel komt het er heel nauw op aan.

scoutcow

  • Gast
Re: kabel aan BNC plug maken
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2004, 21:42:47 »


zo zit het nu en k heb goed bereik ik weet niet of dit goed is maar op andere manieren heeft hij (bijna) geen bereik

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: kabel aan BNC plug maken
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2004, 21:44:21 »
Ach als jij vindt dat het bereik beter is en er tevreden mee bent moet je het zo laten.

scoutcow

  • Gast
Re: kabel aan BNC plug maken
« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2004, 22:18:20 »
leg eens uit hoe ik het precies moet doen want de kwaliteit is nog niet egt heel goed

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: kabel aan BNC plug maken
« Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2004, 22:22:53 »
Als je de kabel afgestroopt hebt zorg er dan voor dat de kern geen contact maakt met de mantel. De kern van de kabel soldeer je op dat goudkleurige midden pikkie van de connector. De mantel van de kabel soldeer je aan die lange zilverkleurige soldeerlip van de connector.

wedelman

  • Gast
Re: kabel aan BNC plug maken
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2004, 22:25:33 »
Op de foto kan ik zien dat je de kern wel in het goede gaatje hebt gestoken, maar dat die soldeerklip (dat klemmetje) om de buitenste isolatie heen zit. Als op die plaats de isolatie weg zou zijn moet 'ie het beter doen!

succes!

scoutcow

  • Gast
Re: kabel aan BNC plug maken
« Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2004, 22:47:53 »
ik heb hem getest op het P2000 kanaal maar ik ontvang nix zo en zonder de mantel op die ijzeren lip ontvang ik het wel dus dat vind ik heel vreemd[/img]

scoutcow

  • Gast
Re: kabel aan BNC plug maken
« Reactie #13 Gepost op: 15 juni 2004, 23:03:31 »
die draadjes onder de zwarte isolatie (de mantel ???) heb ik nu weggehaald omdat hij anders geen ontvangst heeft dus heb ik nu die grijzige isolatie die om de kern heen zit vastgeklemd zoals ik eerst die zwarte isolatielaag had en dan heb ik nog beter ontvangst dan met die zwarte laag eromheengeklemd en zo ziet dat eruit:

Offline Erwin M

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: kabel aan BNC plug maken
« Reactie #14 Gepost op: 16 juni 2004, 06:48:51 »
Zoals Johan al schreef, de kern moet in het midden en de draadjes onder de zwarte isolatie zoals jij schreef, de mantel, moeten aan het metalen lipje.
Als ik het zo lees krijg ik de indruk dat je sluiting heb in de kabel. Zit het aan de antenne kant wel goed?