Auteur Topic: Snel ontvangst verbeteren !  (gelezen 11197 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

BMW

  • Gast
Snel ontvangst verbeteren !
« Gepost op: 5 mei 2004, 11:32:20 »
Wie heeft er tips zodat ik snel en makkelijk,  ik ben niet zo handig  :wink: , de ontvangst van mijn scanner kan verbeteren. Ik heb een handscanner met een gewone rubber antenne. Ik wil geen nieuwe antennes kopen ofzo ivm C2000. Wie heeft tips? Ik vond dit stukje op internet, wie heeft hier ervaring mee, ik ga hier in ieder geval even proberen:

Een simpele maar doeltreffende manier om de ontvangst van Uw handscanner te verbeteren (met ± 50% tot 100 MHz en ± 30% daarboven) is de volgende uit het engels vertaalde tip:

Neem een stukje snoer (luidsprekerkabel of zo) van anderhalve meter (1.50 m) en verbind of soldeer een einde daarvan met een grote "krokodillebek". Die zijn in iedere electronicazaak volgens mij te koop. Zorg dat het andere einde van het kabeltje netjes is afgesneden, zodat het niet met iets electrisch in aanraking kan komen. Je kunt het ook met een stukje tape afplakken (voor de zekerheid, je weet maar nooit waar je hem per ongeluk in laat hangen.... en nou geen geinige opmerkingen :-). Het beste resultaat behaal je door dit afgeplakte eind bijv. aan een jalouzie te bevestigen, maar je kunt hem ook gewoon op de vloer leggen, maar dan moet je hem even 'richten'.

De krokodillebek clip je vervolgens om het geribbelde gedeelte van de BNC-plug van je handscanner en je zou dan meteen een verbetering in 't signaal moeten kunnen bemerken,en daarnaast ook een behoorlijke vermindering van ruis moeten waarnemen.

Voor frequenties boven 100 MHz. moet U experimenteren door de krokodillebek te verplaatsen naar de mantel van de antenne, bijv. net boven de plek waar de antenne overgaat in de BNC-plug. In dit geval praten we dan over een telescoopantenne, niet over een rubberduck.

Bovenstaande werd op een AOR8200 toegepast en moet in principe op elke (hand)scanner toe te passen zijn. Hoevaak merk je niet dat de ruis minder wordt door alleen de antenne maar met twee vingers vast te houden. Dit heeft volgens mij het zelfde resultaat. Probeer het maar eens uit en... laat eens weten of je er baat bij hebt en op welke frequenties!? Succes.

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Snel ontvangst verbeteren !
« Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2004, 12:10:43 »
Tuurlijk werkt dat, het is echter geen oplossing waar je 100% rendament uit kunt krijgen. Maar om je ontvangst iets te verbeteren kan het natuurlijk wel.

Ik snap wel niet echt wat je eraan hebt icm een AOR8200, als je zo'n scanner hebt koop je toch ook een goede antenne  8)

BMW

  • Gast
Re: Snel ontvangst verbeteren !
« Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2004, 16:16:43 »
:lol:  Ik heb geen AOR8200, was het maar zo'n feest !, nee ik heb gewoon een simpele Uniden Bearcat handscanner. Dat over die AOR8200 is van dat stukje wat ik op internet heb gevonden. Maare ik heb kabel gekocht en zo'n ijzeren knijper  :D en ik heb het gedaan, maar hoor nog geen verschil  :cry: , ff anders proberen nog... maar ik hou jullie op de hoogte  :D , heeft iemand nog andere tips ??

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Snel ontvangst verbeteren !
« Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2004, 16:24:07 »
Citaat van: "BMW"
Ik wil geen nieuwe antennes kopen ofzo ivm C2000.

Dat zeiden de mensen in 1999 ook, maar hebben dat inmiddels toch maar gedaan en hebben er langer plezier van dan verwacht. C2000 of geen C2000, ik zou gewoon een buitenantenne kopen, zo duur zijn die dingen echt niet...

Groeten, Peter.

BMW

  • Gast
Re: Snel ontvangst verbeteren !
« Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2004, 09:36:07 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "BMW"
Ik wil geen nieuwe antennes kopen ofzo ivm C2000.

Dat zeiden de mensen in 1999 ook, maar hebben dat inmiddels toch maar gedaan en hebben er langer plezier van dan verwacht. C2000 of geen C2000, ik zou gewoon een buitenantenne kopen, zo duur zijn die dingen echt niet...

Groeten, Peter.

In 1999 had ik ook nog wel een nieuwe antenne gekocht ja, maar nu is het nog maar een paar maanden he.. :(  en die zijn zo voorbij..

anyway, ik heb dat met die kabel geprobeert en tot mijn verbazing werkt het niet op alle frequenties. Op 164.7700 wordt de ontvangst zelfs minder  :cry: . Zou het wat uitmaken wat voor kabel je gebruikt ??

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Snel ontvangst verbeteren !
« Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2004, 09:47:09 »
Ja dat nadeel blijf je houden. De ontvangst wordt niet minder maar wordt wel degelijk beter, maar nu je meer ontvangt krijg je ook meer storing binnen daardoor lijkt het alsof de ontvangst minder is.

Ga eens na wat voor apparatuur er in de buurt staat (denk eerst aan PC, tv, ventilatoren, netwerk/stroom kabels e.d.) probeer deze zoveel mogelijk uit te schakelen en luister dan nog eens.

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Snel ontvangst verbeteren !
« Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2004, 12:23:43 »
Citaat
ik heb dat met die kabel geprobeert en tot mijn verbazing werkt het niet op alle frequenties. Op 164.7700 wordt de ontvangst zelfs minder  :cry: . Zou het wat uitmaken wat voor kabel je gebruikt ??

Denk je ook aan de lengte van de kabel. Verschillende banden = verschillende lengtes kabel.
"Kick the tire and light the fire!!"

BMW

  • Gast
Re: Snel ontvangst verbeteren !
« Reactie #7 Gepost op: 6 mei 2004, 12:43:33 »
Citaat
Ja dat nadeel blijf je houden. De ontvangst wordt niet minder maar wordt wel degelijk beter, maar nu je meer ontvangt krijg je ook meer storing binnen daardoor lijkt het alsof de ontvangst minder is.

Nee, zo is het niet hoor, met dat ding en die kabel ontvang ik dingen niet, die ik zonder dat ding wel ontvang. De ontvangst is dus echt minder.

De lengte van m'n kabel is 1.5 meter, maar is de dikte echt niet van belang?

wedelman

  • Gast
Re: Snel ontvangst verbeteren !
« Reactie #8 Gepost op: 6 mei 2004, 12:47:16 »
Tip:

Kijk eens op http://www.marktplaats.nl onder het kopje telecommunicatie en ga dan naar antennes/masten of scanners, of gebruik daar de zoekfunctie.

Echt niet duur, zo'n antenne...

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Snel ontvangst verbeteren !
« Reactie #9 Gepost op: 6 mei 2004, 14:35:36 »
De antenne zelf niet nee.

Die van mij was €45,-.

Maar wat er bij komt, dat is duur.
IJzeren pijp (waar de antenne opkomt), muurbeugels (voor de ijzeren pijp), een stuk GOEDE kabel, conector (2x solderen ging een beetje fout :wink:) bij elkaar ongeveer €85,-!

Maar het is zeker de moeite waard.
En een antenne is toch ook niet alleen voor de hulpdiensten, denk aan luchtvaart, bedrijven, scheepvaart, beveiliging, enz. :!:

groetjes,

Joris

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Snel ontvangst verbeteren !
« Reactie #10 Gepost op: 6 mei 2004, 14:55:16 »
Ga naar een oud ijzer handelaar en vraag daar naar een antenne mast,die hebben vaak nog wel van die dingen liggen van oude T.V. antennes enzo.
Ik heb de mijne ook zo gekregen voor 5 euro een mooie pijp inclusief muurbeugels.

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Snel ontvangst verbeteren !
« Reactie #11 Gepost op: 6 mei 2004, 17:05:26 »
Goed idee als deze pijp is doorgeroest!!

(is het geen roestvrij staal?) :cry:

THE_GAME_MEN!

  • Gast
Re: Snel ontvangst verbeteren !
« Reactie #12 Gepost op: 6 mei 2004, 19:28:10 »
Ik kreeg um gratis van mn oompje ;)

Met magnetische voet , staat nu lekker op een shuin plaatje:

http://home.deds.nl/~scannerlimburg/scannerantenne.JPG

(in middels staat de antenne omhoog (dat ijzeren staafje) en is de ontvangst alweer wat beter :) )

Freek

PS. Als ik nou aan die ijzeren staaf nog een langere ijzeren staaf vast maak , krijg ik dan nóg meer ontvangst ??

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Snel ontvangst verbeteren !
« Reactie #13 Gepost op: 6 mei 2004, 20:01:33 »
Heej Freek,

Dat is wel de bedoeling ja.

Radiosignalen gaan recht de aarde is rond, dus hoe hoger je antenne hoe meer je ontvangt, vandaar dat bijv. GSM antenne niet gewoon in een winkel hangen ofzo :wink:

groetjes,

Joris

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Snel ontvangst verbeteren !
« Reactie #14 Gepost op: 6 mei 2004, 20:04:30 »
Dat is wel de bedoeling, radiosignalen gaan recht, nooit krom, de aarde is rond dus hoe hoger je antenne hoe beter signaal je hebt.

Dat kan je doen alleen heb je kans dat 'ie krom of om waait.
Dat is bij een zendamateur aan de overkant, hij moet om de zoveel maanden een antenne. :wink:

P.S. Misschien is het een ideetje om een kleine mast te kopen. :idea:

groetjes,

Joris