Auteur Topic: Wat te doen bij onweer?  (gelezen 3083 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

wedelman

  • Gast
Wat te doen bij onweer?
« Gepost op: 1 mei 2004, 12:36:02 »
Hallo,

Het onweerseizoen is weer losgebarsten, en nu vroeg ik me af, wat te doen bij onweer?
Ik heb een buitenantenne op aluminium paal en met 5 meter coax naar mijn scanner. het is een sprietantenne. Als het gaat onweren koppel ik de kabel van mijn scanner af, maar mijn vriendin wilde gisteravond dat ik de paal met antenne ook plat haalde (kan makkelijk, is op een plat dak en zo los te schroeven). Is dit eigenlijk wel nodig, of moet ik het hele zaakje aarden?

Groeten,

Wouter

Offline Jacob

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 348
Re: Wat te doen bij onweer?
« Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2004, 13:42:01 »
Nou als het onweert zou ik niet meer het dak opgaan om het zaakie los te schroeven...

Jacob

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Wat te doen bij onweer?
« Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2004, 16:36:14 »
Volgens mij heeft er al een keer een topic op deze site gestaan over 'wat te doen bij onweer'. Kan em natuurlijk niet vinden nu....search zelf maar ff wouter.

Emiel
"Kick the tire and light the fire!!"

wedelman

  • Gast
Re: Wat te doen bij onweer?
« Reactie #3 Gepost op: 1 mei 2004, 17:01:29 »
Citaat
Nou als het onweert zou ik niet meer het dak opgaan om het zaakie los te schroeven...

Het was nog ver weg en erg mooi om zo te zien...

Wielklem

  • Gast
Re: Wat te doen bij onweer?
« Reactie #4 Gepost op: 2 mei 2004, 12:26:00 »
Zo lang jou antenne niet echt het hoogste punt is in de buurt, hoef je niet bang te zijn. Mocht je de antenne i.v.m. een naderende bui naar beneden willen halen, doe dit echt op tijd !!!
Enige tijd geleden vroeg ik mijn zoon de plug los te maken toen de onweersbui al in de buurt was. De lucht in de buurt was al statisch geladen, en toen hij hem losmakkte kreeg hij een flinke opdonder. Hij heeft nog dagen last er van gehad. Uitkijken dus !!!
Groeten, Henk

wedelman

  • Gast
Re: Wat te doen bij onweer?
« Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2004, 13:13:44 »
Ooit heeft een meteoroloog mij verteld dat bliksem altijd de neiging heeft om op de zelfde plaats in/uit te slaan. Als dit echt waar is heb ik helemaal geen problemen, er staan een aantal zendmasten en palen van sportvelden die meer de voorkeur van moeder natuur hebben.

Allemaal bedankt voor de antwoorden, ik laat hem gewoon altijd staan.