Auteur Topic: Zelf Rubberduck maken  (gelezen 3329 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Zelf Rubberduck maken
« Gepost op: 12 april 2004, 19:36:23 »
Hallo mensen,

Ik ben dit weekend schijnbaar mijn rubberduck kwijtgeraakt van mijn uniden 220xlt. Nou kan ik wel een nieuwe bestellen, maar voordat ik dat doe, zou ik graag willen weten of ik zo'n antenne zelf kan maken. Ik wil namelijk graag een antenne (in de vorm van een rubberduck) gepiekt voor de VHF band.

Iemand enig idee hoe ik zo'n ding kan maken. Wat soldeer ik op de bnc-plug? (Ik heb ook wel eens gehoord dat je er een stuk coax aan kan solderen, zoja, hoe lang zou dit moeten zijn. Dit terzijde)

Vr.Gr. en zeer nieuwsgierig naar jullie reacties,

Emiel
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Zelf Rubberduck maken
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2004, 20:00:44 »
Ik zou een een aircell-7 ofzo nemen, die ongeveer net zo lang maken als je rubberduck was, pluggen kopen 'antenne' en 'scanner' pluggen, die soldeer je aan de coax, metalen bolletje goed op de met soldeer tin opgevulde antenne plug vast solderen(of anders) rubber eromheen plakken en dan moet het denk ik al gaan!

groetjes,

Joris :lol:

Tom

  • Gast
Re: Zelf Rubberduck maken
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2004, 20:37:57 »
Hey Flintstone, ik heb een porto antenne gemaakt met het topje van een fiberglas hengel.
BNC conector met een stukje coax [ik had pc data coax zit gelijk al goed gemonteerd]  gestript op juiste lengte kern in de hengel top gelijmd .
Onderkant met 2componenten lijm gelijmd en zwart gemaakt.
En het werkt naar behoren.  [kopen is makkelijker]
Suc6  Tom

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Zelf Rubberduck maken
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2004, 20:39:02 »
gaan ja, met n haakpen gaat het ook.
Maar een VHF gepiekte antenne ligt denk ik toch net ff anders. dat komt zich volgens mij vrij nauw qua afmetingen .
Maar er is hier vast wel een expert die hier meer over weet

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Zelf Rubberduck maken
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2004, 11:25:00 »
Heren, alvast bedankt voor de reacties. Ik wacht inderdaad nog even op een reactie van een expert. (die zijn hiero wel ;-) )

Er heeft vaak genoeg een formule op dit forum gestaan over hoelang een stuk coax moet zijn voor een bepaalde band, alleen ik dacht dat hierover nog een kleine discussie gaande was. Ik zal binnenkort iig eens wat proberen....en kom maar op als je nog meer tips hebt.

Emiel
"Kick the tire and light the fire!!"

wedelman

  • Gast
Re: Zelf Rubberduck maken
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2004, 14:04:27 »
Citaat
zal binnenkort iig eens wat proberen....

Wel laten weten wat het resultaat is he? Misschien vind ik het ook het proberen waard!

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Zelf Rubberduck maken
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2004, 12:30:58 »
Citaat van: "wedelman"
Citaat
zal binnenkort iig eens wat proberen....

Wel laten weten wat het resultaat is he? Misschien vind ik het ook het proberen waard!

Nou wouter, (en anderen)

't was een gemengd succes. Op de VHF band was de ontvangst ietsje beter te noemen, in vergelijking met een rubberduck. (Echter een groundplane die binnen hangt, werkt nog wel iets beter) Ontvangst op andere banden (met name politie) verslechterede behoorlijk. Heb met verschillende lengtes geprobeerd, maar het is niet echt een succes, en daar komt bij de je de hele tijd +1 meter kabel aan je scanner hebt hangen.

Emiel
"Kick the tire and light the fire!!"

wedelman

  • Gast
Re: Zelf Rubberduck maken
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2004, 18:24:27 »
Bedankt voor de reactie, maar als ik het zo lees is het dus eigenlijk beter (en makkelijker) een goede antenne te kopen.

groeten,

Wouter

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Zelf Rubberduck maken
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2004, 19:51:21 »
Dat weet ik niet, wouter. Wat ik wel weet, is dat het voor een leek (zoals ik) inderdaad beter is om een goede antenne te kopen. Echter iemand die veel verstand van dit soort zaken heeft + het leuk vind om zoiets doen, tja....die kan zelf ook gaan puzzelen.

Emiel
"Kick the tire and light the fire!!"