Auteur Topic: Combofoon  (gelezen 36327 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Combofoon
« Gepost op: 6 januari 2008, 10:09:53 »
Onlangs bleek dat de Combofoonzender Deventer uit de lucht was gehaald. Zojuist kreeg ik een bericht dat de zenders Bussum en Hilversum het ook niet meer doen. Hier in de regio werkt alles in ieder geval nog.

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Combofoon
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2008, 10:35:23 »
Zijn ze naar het MCCN/Vitalis netwerk verdwenen Johan?
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Combofoon
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2008, 10:39:43 »
Van Connexxion weet ik in ieder geval dat ze grotendeels met InfoXX werken. Dat systeem werkt met een GSM/GPRS verbinding van Vodafone.
Andere bedrijven zoals Arriva gebruiken nog wel Combofoon. Daarom vind ik het wat vreemd dat de zenders helemaal uit de lucht zijn. Stel dat er in 't Gooi een bus van Arriva rijdt, kan ie mooi geen contact met zijn CVL krijgen. Of wat als Connexxion zijn concessie verliest en Arriva neemt alle lijnen over. Dan zal Combofoon toch weer in dienst gesteld moeten worden. Tenzij ze bij Arriva tegen die tijd ook met een ander systeem werken.

Offline Marcel-Almere

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
Re: Combofoon
« Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2008, 11:08:34 »
Citaat van: "Johan Beck"
Onlangs bleek dat de Combofoonzender Deventer uit de lucht was gehaald. Zojuist kreeg ik een bericht dat de zenders Bussum en Hilversum het ook niet meer doen. Hier in de regio werkt alles in ieder geval nog.

Almere is nog wel in de lucht maar ik heb al weken geen communicatie meer gehoord.

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Combofoon
« Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2008, 12:10:27 »
Citaat van: "Johan Beck"
Van Connexxion weet ik in ieder geval dat ze grotendeels met InfoXX werken. Dat systeem werkt met een GSM/GPRS verbinding van Vodafone.
Andere bedrijven zoals Arriva gebruiken nog wel Combofoon. Daarom vind ik het wat vreemd dat de zenders helemaal uit de lucht zijn. Stel dat er in 't Gooi een bus van Arriva rijdt, kan ie mooi geen contact met zijn CVL krijgen. Of wat als Connexxion zijn concessie verliest en Arriva neemt alle lijnen over. Dan zal Combofoon toch weer in dienst gesteld moeten worden. Tenzij ze bij Arriva tegen die tijd ook met een ander systeem werken.

In vervolg hier op: hoe is het eigenlijk geregeld met Combofoon? Is dat een netwerk wat bijvoorbeel dvan KPN is, of moeten de verschillende vervoerders het zelf aanschaffen / onderhouden? In het geval van het laatste kan ik me voorstellen dat je het niet meer laat onderhouden als je als bedrijf een ander netwerk gaat gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Combofoon
« Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2008, 12:15:47 »
Citaat van: "Arle"
In vervolg hier op: hoe is het eigenlijk geregeld met Combofoon? Is dat een netwerk wat bijvoorbeel dvan KPN is,

Volgens mij is dat toendertijd geleverd door Radio Holland. Maar zeker weten doe ik dat niet hoor.

Offline wattman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
Re: Combofoon
« Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2008, 13:10:09 »
Het combofoon net wordt onderhouden door ComboNet BV, ooit een dochter van Connexxion en in 2005 overgenomen door Vialis. Een OV bedrijf onderhoudt het netwerk niet zelf, maar sluit een contract af met ComboNet.

http://www.vialis.nl/Vialis/bin/enbin.j ... V2.0_0.pdf

Offline Pinokkio

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: Combofoon
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2008, 17:22:53 »
Sinds 1 januari maken alleen Connexxion en HTM nog gebruik van Combo, Arriva is volledig over op Albatros en bakkies. Het landelijke netwerk wordt al geruime tijd afgebouwd naar een regiogebonden netwerk, dus alleen op de plekken waar de klanten het daadwerkelijk gebruiken.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Combofoon
« Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2008, 17:59:47 »
In de regio Amsterdam waren nog slechts enkele gesprekjes per dag te horen. Ik dacht dat alleen de Zuidtangent nog met de Combofoon werkte maar ondek nu dat ook op de zender bij het WTC (425.1125) geen datasignaal meer staat. Zender CS (425.8375) doet het nog wel...
Het Combonet kan dus binnenkort ook worden "bijgezet" in het scannermuseum  :(

Offline Marcel-Almere

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
Re: Combofoon
« Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2008, 19:01:58 »
Citaat van: "Marcel van Lith"
Citaat van: "Johan Beck"
Onlangs bleek dat de Combofoonzender Deventer uit de lucht was gehaald. Zojuist kreeg ik een bericht dat de zenders Bussum en Hilversum het ook niet meer doen. Hier in de regio werkt alles in ieder geval nog.

Almere is nog wel in de lucht maar ik heb al weken geen communicatie meer gehoord.

Ze hebben denk ik meegelezen. De zender Almere (426.1375) is nu ook uit.

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: Combofoon
« Reactie #10 Gepost op: 6 januari 2008, 19:07:07 »
Alkmaar is nog gewoon in de lucht en zijn ook nog gesprekken genoeg.
vr.gr.
Mars

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 379
Re: Combofoon
« Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2008, 18:54:56 »
Hier in Den Helder is het signaal ook nog in de lucht , maar ik hoor al een tijdje bijna niks meer.
Mvg , Ben

Offline Jelmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 395
Re: Combofoon
« Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2008, 19:01:07 »
Zaanstreek, 426,1125, is nog steeds in de lucht. De bussen van CXX zijn hier nog niet voorzien van Infoxx.

Offline pieter-jan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
Re: Combofoon
« Reactie #13 Gepost op: 5 februari 2008, 18:15:03 »
Combofoonzender Tilburg 426.600 ,427.7375 zijn uit de lucht
De zender in Breda 426.5625 heb ik al een week niet meer gehoord.

Groetjes Pieter-jan

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 328
Re: Combofoon
« Reactie #14 Gepost op: 6 februari 2008, 18:21:17 »
Zender Nieuwegein (426.1375 MHz) wordt ook nog steeds gebruikt. Echter hoor ik hier alleen de trams nog op.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000 + Diamond MR77, AOR 3000A + 5/8 UHF, Uniden SDS100E.