Omdat de invoering van frequenties in een 8.33 kHz-raster voor sommige mensen onduidelijkheden oproept, deze poging om het nog eens uit te leggen.
Op veel plaatsen is er een tekort aan luchtvaartfrequenties. Er is daarom in internationaal verband besloten om de rasterafstand in de luchtvaartband (118-136.975 MHz) te verkleinen van 25 kHz naar 8.33 kHz. Op deze manier passen er 3 'nieuwe' 8.33 kHz-frequenties in een oud 25 kHz-kanaal.
Hierboven zie je een voorbeeld: Schiphol Ground zat op 121.700 MHz en krijgt in het 8.33 kHz-raster de aanduiding 121.705. De zendfrequentie (en dus de frequentie die je op je scanner instelt) blijft echter 121.700 MHz. Voor ons als luisteraar maakt het weinig verschil. Het audio op een 8.33 kHz-kanaal klinkt wat meer geknepen, omdat de hogere frequenties zijn weggefilterd. De ontvangerbandbreedte in een luchtvaartontvanger voor een 8.33 kHz-kanaal is 6-8 kHz, bij een 25 kHz-frequentie 20-25 kHz.
De frequentie bij gebruik van een 8.33 kHz-raster die je bij radiotelefonie en in publicaties tegenkomt, is dus niet de exacte zendfrequentie. Omdat het wat lastig is met communicatie te zeggen 'switch to Maastricht on 123.45833' zijn de frequenties in de communicatie
tussen verkeersleiding en vliegtuigen (en ook op de aflezing van de zendontvanger aan boord van het vliegtuig) afgerond naar het dichtsbijzijnde veelvoud van 5 kHz. Dus 123.45833 wordt dan 123.460. De zend- en ontvangfrequenties zijn echter wel degelijk 123.45833 MHz.
Hieronder vind je een omrekentabel voor de 8.33 kHz-frequenties naar de exacte frequenties. Als je ontvanger geen 8.33 kHz-stappen ondersteunt maar wel 5 kHz, kies je de dichtstbijzijnde frequentie met 5 kHz-stappen. Als je dan de RT-kanalen gebruikt in je scanner, zit je er hooguit 1.66 kHz naast, behalve wanneer de exacte frequenties eindigen op 00, 25, 50 of 75. Met 5 kHz-stappen stem je dan af op de exacte frequentie. Zie ook het voorbeeld van 121.705 hierboven.
De tabel is ook als
pdf te downloaden. Druk hem af en leg hem naast je scanner.