Auteur Topic: OMS MELDING BRA  (gelezen 8257 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline vuurvreter63

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 397
    • www.vuurvreter.eu
OMS MELDING BRA
« Gepost op: 25 juli 2005, 19:45:48 »
Ik zie bij de alarmeringen van brandweer Amsterdam-Amsteland steeds vaker de melding "OMS MELDING BRA" nu weet ik wel wat OMS betekent, maar waar staat de afkorting BRA voor?

MvG

Vuurvreter
Ik laat me niet opjagen, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline Pager

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 302
Re: OMS MELDING BRA
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2005, 19:46:46 »
BRA=BRAND

Groeten, André

Offline vuurvreter63

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 397
    • www.vuurvreter.eu
Re: OMS MELDING BRA
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2005, 19:51:26 »
Citaat van: "Pager"
BRA=BRAND

Groeten, André

Daar heb ik natuurlijk ook aan gedacht, maar dan zou dit betekenen, dat men wel heel erg veel automatische brandmeldingen heeft waar sprake zou zijn van "brand" en dat lijkt me weer onwaarschijnlijk.
Ik laat me niet opjagen, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: OMS MELDING BRA
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2005, 20:02:32 »
Citaat
automatische brandmeldingen

Je zegt het zelf al.....BRAnd. En waarvoor is een automatisch brandmeldsysteem? Voor het detecteren van verschijnselen van BRAnd (dus rook, vuur, etc).
Dus, ik snap het probleem niet?

Offline vuurvreter63

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 397
    • www.vuurvreter.eu
Re: OMS MELDING BRA
« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2005, 20:11:03 »
Citaat van: "D a a f"
Citaat
automatische brandmeldingen

Je zegt het zelf al.....BRAnd. En waarvoor is een automatisch brandmeldsysteem? Voor het detecteren van verschijnselen van BRAnd (dus rook, vuur, etc).
Dus, ik snap het probleem niet?

Het is geen probleem hoor ;) , maar in de 23 jaar op de uitruk, waarbij ik toch heel veel OMS meldingen heb mogen meemaken, is er bar weinig brand bij zulke uitrukken, daarom gaf ik al aan dat ze dan in die regio wel heel erg veel oms meldingen hebben met echt brand, en dat laatste betwijfel ik.
Als ik in die 23 jaar een stuk of 10 OMS meldingen met brand verschijnselen
heb gezien, lijkt me sterk dat ze dit in de regio Amsterdam dagelijks hebben.
Ik laat me niet opjagen, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: OMS MELDING BRA
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2005, 20:15:04 »
Citaat
Het is geen probleem hoor  , maar in de 23 jaar op de uitruk, waarbij ik toch heel veel OMS meldingen heb mogen meemaken, is er bar weinig brand bij zulke uitrukken

Maar dat weet je niet bij alarmering, bij alarmering ga je er vanuit dat er brand is (omdat er een brandalarm is binnengekomen), en ga je met Prrrrrrrrrrrrio 1 die kant op, totdat het tegendeel bewezen is.

Offline Scanvia

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 148
Re: OMS MELDING BRA
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2005, 20:32:30 »
Nog iets opmerkelijks in het kader van voorgaande:

0600045   08:28:44   25-07-05   GROUP   BR ZONNEWEIDE DS J J KETSTRAAT 43 GH OMS BRANDMELDING BRW IJsselland ( Monitorcode )

Het lijkt mij logischer dat ze net als bij andere regio's gewoon de alarmering beginnen met AL1 (van ALarm) voor OMS-jes en dat ze de afkorting BR aan het begin gewoon voor daadwerkelijke brand aanhouden.

groet, Michel
UBC 220XLT, Motorola MTS2000 UHF, Motorola MT2100 VHF, Motorola GM380 UHF, ProOne+ pager

Offline vuurvreter63

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 397
    • www.vuurvreter.eu
Re: OMS MELDING BRA
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2005, 20:42:45 »
Citaat van: "D a a f"
Citaat
Het is geen probleem hoor  , maar in de 23 jaar op de uitruk, waarbij ik toch heel veel OMS meldingen heb mogen meemaken, is er bar weinig brand bij zulke uitrukken

Maar dat weet je niet bij alarmering, bij alarmering ga je er vanuit dat er brand is (omdat er een brandalarm is binnengekomen), en ga je met Prrrrrrrrrrrrio 1 die kant op, totdat het tegendeel bewezen is.

Met die stelling ben ik het helemaal eens,maar nu wijken we af van het onderwerp en dat was de toevoeging "BRA" .
Ik laat me niet opjagen, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline vuurvreter63

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 397
    • www.vuurvreter.eu
Re: OMS MELDING BRA
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2005, 20:50:10 »
Ik heb ff diverse site's bezocht met het oog op de OMS meldingen.
Veelal wordt er door de diverse korpsen gealarmeerd met de mededeling OMS BRANDMELDING, nu ik er iets verder induik, zou het natuurlijk ook kunnen dat het systeem van de brandweer regio Amsterdam-Amsteland met oude software werkt, waarbij de melding OMS BRANDMELDING wordt veranderd tot OMS MELDING BRA, en dan is het weer verklaarbaar  :P
En heeft niets te maken met een daadwerkelijke brand.
Ik laat me niet opjagen, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline Pager

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 302
Re: OMS MELDING BRA
« Reactie #9 Gepost op: 25 juli 2005, 20:55:15 »
Dat heeft niks met oude software te maken. Iedere regio vult zelf de database van gms. Vandaar dat je ook verschillende benamingen ziet.

Groeten, André

Offline vuurvreter63

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 397
    • www.vuurvreter.eu
Re: OMS MELDING BRA
« Reactie #10 Gepost op: 25 juli 2005, 20:59:19 »
Citaat van: "Pager"
Dat heeft niks met oude software te maken. Iedere regio vult zelf de database van gms. Vandaar dat je ook verschillende benamingen ziet.

Volgens mij kun je in de oude software minder letters tekens kwijt t.o.v. de nieuwe software v.w.b. de meldingen.
Ik laat me niet opjagen, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: OMS MELDING BRA
« Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2005, 09:29:48 »
Citaat
Met die stelling ben ik het helemaal eens,maar nu wijken we af van het onderwerp en dat was de toevoeging "BRA".

Om hier nog even op terug te komen. Nee, we wijken zeker niet af. We hebben het over de toevoegning BRA bij een OMS melding, en dàt is een OMS melding, een brandmelding.
Het staat er alleen misshien een beetje dubbel maar dat ligt vast en zeker aan de versie van GMS die ze daar gebruiken.