Auteur Topic: Frequentiebereik Discone antennes  (gelezen 7955 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Frequentiebereik Discone antennes
« Gepost op: 11 maart 2003, 16:46:36 »
In diverse forums zoals onlangs nog over draadloze telefoons kom je verhalen tegen over zogenaamde discone antennes met een bereik van wel tot 1300 MHz. Wie een beetje de werking van een antenne kent en weleens een boek daarover gelezen heeft, bv in de bibliotheek, weet dat antennes met zo'n groot bereik niet bestaan. Als dat zo was dan dan zouden we voor radio en tv maar 1 antenne nodig hebben. De gemiddelde discone is gepiekt op ongeveer 100 MHz. De beste SWR hebben zij op 1,1 tot 1,3 keer de ontwerpfrequentie. In dit geval zou dat dus zijn van 110 tot 130 MHz. Maar dan hebben we het over zenden. Qua ontvangst werkt ie perfect op 0,9 tot 1,5 keer de ontwerpfrequentie, 90 tot 150 MHz dus. Maar goed ontvangt ie ook nog wel op 0,5 tot 3 maal de ontwerpfrequentie, 50 tot 300 MHz dus. Ga je hoger dan is het al snel afgelopen en hebben we voor UHF echt een voor die band geschikte antenne nodig. Een discone die het doet hoger dan 500 MHz bestaat al helemaal niet. Al die advertenties en zo zijn allemaal verkooppraatjes. Ga maar eens naar de bibliotheek en lees eens wat over het stralingsdiagram en zo van een antenne.

wedelman

  • Gast
Re: Frequentiebereik Discone antennes
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2003, 16:58:37 »
Heb je ook internet sites? Scheelt weer wat fietsen met dit weer... :wink:

Alvast bedankt,

Wouter

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Frequentiebereik Discone antennes
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2003, 18:06:23 »
Kijk eens op http://www.northcountryradio.com/Articles/discone.htm. Hier wordt de bouw van een discone specifiek voor de UHF beschreven. Aan de plaatjes is al te zien dat men niet met radialen werkt maar met dichtgevouwen platen. Zeer gewenst ook voor een discone, echter voor een VHF discone zoals wij die kennen onuitvoerbaar vanwege het zware gewicht dan. Ook kan je zien dat des te hoger de frequentie, des te kleiner wordt de discone.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Frequentiebereik Discone antennes
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2003, 19:39:18 »
Bovenstaande url werkt niet omdat het puntje aan het eind meegenomen wordt wat niet de bedoeling is. Probeer het dus via http://www.northcountryradio.com/Articles/discone.htm

Toontje

  • Gast
Re: Frequentiebereik Discone antennes
« Reactie #4 Gepost op: 5 april 2003, 18:13:17 »
Ik woon op een apartement waar ik geen antennes mag plaatsen. Ik heb wel een deel van een puntdak aan mijn huis de de setup die ik nu heb is de volgende: Een Uniden UBC2500XLT handscanner die ik alleen basis gebruik met daaraan 5 meter H155 en een vertikale 2 meter antenne die op het dak ligt, dus niet vertikaal staat.
Nu heb ik laatst een discone gekocht en mijn ervaringen zijn de volgende:

- allereerst veel meer ruis.
- alle politie (rond 120, 170 en 454) en luchtvaart (rond 130) banden hoor ik veel slechter vanwege de vele ruis.
- telefoons op 30 en 44/46 hoor ik helemaal niet meer.
- telefoons op 928-932 hoor ik volop. Die hoorde ik met de 2 meter antenne helemaal niet. Met de rubber antenne ook niet.

Volgens mij betekent dat dat de discone veel hoger gepiekt is dan de 2 meter antenne die voor 144-146 gemaakt is. Maar was een discone nou niet een multibander? 25-1300 is een beetje erg breed, dat snap ik wel, maar de antenne zou toch beter moeten presteren dan wat ik nu schets?
Of is de vele ruis die ik met de discone heb het gevolg van oversturen van de (hand)scanner?

Ik heb de scanner wel eens online staan en hoor dan van mensen dat hij heel erg veel ruis heeft. Ook op de 2 meter antenne. Ik heb bij een kennis de UBC760XLT gehoord en die klinkt inderdaad veel helderder.

Een paar vragen:
- Waarom reageert die discone zo raar?
- Hoe kan ik de ontvangst van mijn scanner verbeteren?
- Hoe krijg ik de ruis uit mijn scanner?
- Is in dat opzicht een basis scanner beter dan een handscanner?
- Wat voor antenne zou ik moeten gebruiken om het 928-932 gebied te kunnen beluisteren? Ik heb een 35cm dipooltje gemaakt, maar daar hoor ik ook niet veel op.

Wel, ik zie wel wat er voor reaktie komt.

Groeten vanuit een zonnig Barcelona  8) .

Ton.

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: Frequentiebereik Discone antennes
« Reactie #5 Gepost op: 5 april 2003, 19:40:18 »
Hallo Johan

De antenne die op de door jouw genoemde site beschreven staat heb ik enige tijd geleden gebouwt. Ik heb hem gebouwt om de militaire frequencies goed te ontvangen. Heb hiervoor de afmetingen enigszins aangepast.
Op m'n werk de berekening aan de Autocad tekenaar gegeven en deze de juiste maten voor de radius voor de conus van discone laten maken.
Verder er een progamma  laten maken om een koperen plaat van 0.5 mm met een watersnijder op maat laten snijden. Vervolgens de afdeling plaatwerkerij geraadpleegd, deze hebben toen op een "zetbank" de conus voor de antenne in vorm gezet.  Vervolgens thuis met behulp van wat popnagels en schroeven en het tussenstuk waar de radialen van een discone inkomen, de boven disk en de conus aan elkaar gemaakt.

En het reslultaat werkt uitstekend. Heb afgelopen week een B 52 gehoord die "20 miles out" van Fairford was. Voor mij was dat een aardige richtlijn voor de ontvangst. Verder ontvang ik op alle ALex 90 kanelen signaal. Maar naar lagere frequenties wordt de ontvangst slecht, bijv. brandweer en politie mob. kanalen. Voor mij is dit uiteraard geen probleem omdat ik de antenne speciaal gemaakt heb om hem goed te laten ontvangen vanaf zo'n  220 mhz. Verder heb ik heel weinig last van interferrentie van sterke omroepsignalen.

Voor de geinteresseerden wil ik de berekening en uitslag van de conus en een foto van de gehele antenne wel emailen.

groetjes John R

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Frequentiebereik Discone antennes
« Reactie #6 Gepost op: 5 april 2003, 19:43:30 »
Altijd interessant John. De proefopstelling mijn mijn UHF discone was dan ook maar ff vluchtig gemaakt via simpele berekeningen. Het zal gerust wel werken want de KLu gebruikt zelf ook discones voor die band.