Auteur Topic: Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort 2018  (gelezen 4705 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline ploink

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort 2018
« Gepost op: 19 mei 2018, 09:33:09 »
https://www.circuitzandvoort.nl/nl/evenementen/jumbo-racedagen

Naast het (vast) kunnen horen van wat 'verkeersregelaarverkeer' zijn er vast ook wel wat zaken te horen die wel interessant zijn.

Circuit (wedstrijdleiding/baanposten etc)  zit (nog steeds) op:
425,45000
425,46250
425,52500
425,53750

Allen digitaal NXDN 48

Ondanks dat het om het demoteam gaat zal Redbull waarschijnlijk digitaal en encrypted zitten maar who knows.

Wie gaat? woont in de buurt? en vult aan.

Offline dennis

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 468
Re: Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort 2018
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2018, 17:11:42 »
Rode kruis op lima 5
Uniden BC250D-BCT15-BCD396XT-UBC3600XLT

Offline rik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 364
Re: Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort 2018
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2018, 22:10:02 »
Staan de antennes een stuk lager tegenwoordig? Reed vanmiddag in haarlem noord maar niks gehoord op de kanalen.

Offline ploink

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort 2018
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2018, 16:39:16 »
@Rik Als je de circuit kanalen bedoelt dan is het voor mij in Haarlem ook NET te zwak om goed te kunnen decoderen. ik zie ze wel op het scherm maar heb echt een paar db extra nodig.

Verder luisterde ik eigenlijk voor de eerste keer (thanks to post hierboven) eens mee met het Rode Kruis.  Ik zal vast schoppen tegen in beton gegoten en ruim geteste protocollen maar ik hoor zoveel 'waste'.  Een doorgang verloopt zo

37-91 kom eens uit voor de 37-43 (CP).
Dit is de 37-91 voor de 37-42 zeg het maar
Ok 37-91 dit is de 37-42 wil je gaan naar blabla daar zou iets aan de hand zijn
Ok 37-42 dit is de 37-91 we gaan er heen
Dit 37-91 dit is de 37-42 onderweg sluiten.

Je bent gewoon een minuut kwijt om iemand naar een incident te sturen. Waarom zou je gewoon niet 37-42 vervangen voor CP en alleen het gesprek openen met de roepletters - Je bericht /vraag doorgeven - Sluiten met roepletters.

Er zitten vast Rode Kruis helden op dit forum die mij vast kunnen vertellen dat ik heel erg ongelijk heb :-)

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort 2018
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2018, 18:03:25 »
.....Er zitten vast Rode Kruis helden op dit forum die mij vast kunnen vertellen dat ik heel erg ongelijk heb :-)

Ik ben geen "Rode Kruis held", houdt me meer bezig met de Oranje tak van sport.
Het lijkt allemaal overbodig ballast, maar als het wat drukker wordt op het net dan zorgen dit soort communicatie protocollen ervoor dat alles geordend blijft verlopen en iedereen weet waar hij of zij aan toe is.
Je moet er toch niet aan denken dat iedereen tijdens bijvoorbeeld de nijmeegse vierdaagse allemaal kort en bondig gaat communiceren. De centralist is dan heel snel het overzicht kwijt. En de herhaling van berichten is er voor bedoeld om te controleren of iedereen elkaar goed heeft begrepen ook als de kwaliteit van de verbindingen af neemt.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 721
Re: Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort 2018
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2018, 23:00:01 »
Ik heb een aantal jaar bij de verbindingsdienst van een NRK afdeling rond gelopen. Het roepnummerplan van het NRK is verouderd en onlogisch op sommige punten inderdaad maar sommige onderdelen zijn nodig om de strakheid er in te houden,
Veel vrijwilligers werken niet of nauwelijks met portofoons en helemaal niet in een gesloten net met centrale aansturing, althans was mijn ervaring. Het is voor hun vaak een uitdaging om een bericht kort en bondig op de juiste manier over het net te gooien. Als verbindingsdienst de uitdaging om ze daarin bekwaam te krijgen maar je moet rekening houden met dat het gewoon moeilijk voor de sommige is.

Daarom is, los van het roepnummerplan, belangrijk om duidelijk te vermelden wie je roept en wie je bent. Het herhalen is nog belangrijker want zo weet je als NCS (CP) dat je bericht begrepen is of jij hun bericht begrepen hebt.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort 2018
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2018, 05:49:00 »
Ik heb een aantal jaar bij de verbindingsdienst van een NRK afdeling rond gelopen. Het roepnummerplan van het NRK is verouderd en onlogisch op sommige punten inderdaad maar sommige onderdelen zijn nodig om de strakheid er in te houden,
Veel vrijwilligers werken niet of nauwelijks met portofoons en helemaal niet in een gesloten net met centrale aansturing, althans was mijn ervaring. Het is voor hun vaak een uitdaging om een bericht kort en bondig op de juiste manier over het net te gooien. Als verbindingsdienst de uitdaging om ze daarin bekwaam te krijgen maar je moet rekening houden met dat het gewoon moeilijk voor de sommige is.

Daarom is, los van het roepnummerplan, belangrijk om duidelijk te vermelden wie je roept en wie je bent. Het herhalen is nog belangrijker want zo weet je als NCS (CP) dat je bericht begrepen is of jij hun bericht begrepen hebt.

Helemaal mee eens, deze ervaring heb ik ook gehad.

Wel hadden we op de grotere evenementen (tijdelijk) drie-cijferige roepnummers om het toch wat korter te maken.

Zo is bijvoorbeeld de 1-14 (één-veer-tien) makkelijker en korter uit te spreken als 37-42 (zeven-en-dertig-twee-en-veertig), zeker als je een hele dag als CP zit  ;)
Groeten van Michel

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort 2018
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2018, 06:51:25 »
Bij mij is het rood dan wel oranje en koninklijk geel/blauw gekleurd wat betreft EHBO, maar deze werkwijze geeft vooral duidelijkheid. Er wordt zelfs vooraf om gevraagd en getraind.

Aan het volgnummer kan je bijvoorbeeld zien wat het is, biker, motor, gator, coördinatie enz.

Doordat onze bikers trainen en samenwerken met de politiebikers tijdens grote inzetten komt dit roepnummer plan redelijk overeen met die van hen. Dit schept dan weer bij beide partijen duidelijkheid. Er staat dan ook regelmatig DMR of LTE van ons op de GMK tijdens evenementen

Wel heb ik veel over verbindingen geleerd bij het rode kruis in mijn tijd bij de provinciale verbindingsdienst.

Offline pe2cvf

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 162
Re: Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort 2018
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2018, 09:44:22 »
Bij mij is het rood dan wel oranje en koninklijk geel/blauw gekleurd wat betreft EHBO, maar deze werkwijze geeft vooral duidelijkheid. Er wordt zelfs vooraf om gevraagd en getraind.

Aan het volgnummer kan je bijvoorbeeld zien wat het is, biker, motor, gator, coördinatie enz.

Doordat onze bikers trainen en samenwerken met de politiebikers tijdens grote inzetten komt dit roepnummer plan redelijk overeen met die van hen. Dit schept dan weer bij beide partijen duidelijkheid. Er staat dan ook regelmatig DMR of LTE van ons op de GMK tijdens evenementen

Wel heb ik veel over verbindingen geleerd bij het rode kruis in mijn tijd bij de provinciale verbindingsdienst.

LTE? of bedoel je tetra?
Gr Roel

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort 2018
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2018, 06:36:06 »
Nee LTE inderdaad. Tetra staat er al genoeg.

Ik betrap mij zelf er op dat ik dat steeds vaker gebruik omdat KPN de infrastructuur toch al gebouwd heeft en ik geen zin heb om een repeater op te zetten.

Offline pe2cvf

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 162
Re: Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort 2018
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2018, 08:43:41 »
is dat dan een private LTE systeem of het publieke LTE netwerk van KPN?
Gr Roel

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort 2018
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2018, 08:45:53 »
Private, We hebben een eigen server in beheer voor dit soort communicatie

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort 2018
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2018, 09:45:04 »
Hans ik zie dat je nog leeft  ;D
Krijg jij nog wel berichten van mij binnen? Heb al het nodige gestuurd de afgelopen tijd maar krijg maar geen respons.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort 2018
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2018, 09:56:57 »
Even gecheckt, ze komen nu niet meer in de spam

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort 2018
« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2018, 09:59:00 »
Ook weer opgelost dank je wel.