Auteur Topic: QRA Procedure  (gelezen 5878 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
QRA Procedure
« Gepost op: 26 maart 2018, 21:11:09 »
Ik heb al op internet en het forum gezocht, maar vind wat tegenstrijdige berichten.
Kan iemand mij duidelijk maken wat de procedure is bij een QRA en wat de gebruikte frequenties zijn?
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 721
Re: QRA Procedure
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2018, 06:24:24 »
De precieze procedure weet ik niet.

Ze verschijnen hier vaak op de volgende frequenties
262.6250 Nederlandse QRA met Bandbox (NL) of Efflux (BE)
358.5000 Belgische QRA met Bandbox (NL) of Efflux (BE)
138.5250 Air to Air QRA Volkel
140.1250 Air to Air QRA Leeuwarden
De Belgische moet ik er nog in zetten.

Callsigns vaak gebruikt:
Leeuwarden: AJ**
Volkel: AG**
Kleine Brogel: AL**
Florennes: LH**

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: QRA Procedure
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2018, 07:38:59 »
Wat ik er van weet is dat het valt onder 'NAVO  Air policing'. Een en ander hierover is te vinden op deze site. AOCS Nieuw-Miligen wordt voor een QRA scramble als ik mij niet vergis aangestuurd via het Combined Air Operations Centre (CAOC) in Uedem, Duitsland.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: QRA Procedure
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2018, 08:54:00 »
En vergeet niet 121.500 waarop contact gezocht wordt met het onderschepte toestel.

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: QRA Procedure
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2018, 19:49:56 »
Zou de 243.000 er ook in zetten heb er regelmatig wat opgehoord over onderscheppingen van vliegtuigen

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
Re: QRA Procedure
« Reactie #5 Gepost op: 1 april 2018, 09:22:09 »
Bedankt voor jullie reactie
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50

Offline TTT242

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 610
Re: QRA Procedure
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2020, 18:37:11 »
Wat ik bij de QRA oefening in BE opmerk is dat de AL01/02 of LH01/02 f-16’s van KB of FL bij oefening bij vertrek na de twr en app freq overschakelen op Belga radar op Vhf 140.425 ipv Belga radar uhf (284.850 north of 306.600 south) en Efflux op uhf 358.500, later schakelen ze over van 140.425 Belga op 141.400 a/a en uhf blijven ze op Efflux 358.500. Weet niet of dit met een echte scramble ook zo is maar vermits de procedure zo ingeoefend is vermoed ik van wel. Die 140.425 Belga Radar lijkt me wel enkel in gebruik voor QRA?

Offline MarcelHdt

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 752
Re: QRA Procedure
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2020, 18:56:30 »
Wat ik bij de QRA oefening in BE opmerk is dat de AL01/02 of LH01/02 f-16’s van KB of FL bij oefening bij vertrek na de twr en app freq overschakelen op Belga radar op Vhf 140.425 ipv Belga radar uhf (284.850 north of 306.600 south) en Efflux op uhf 358.500, later schakelen ze over van 140.425 Belga op 141.400 a/a en uhf blijven ze op Efflux 358.500. Weet niet of dit met een echte scramble ook zo is maar vermits de procedure zo ingeoefend is vermoed ik van wel. Die 140.425 Belga Radar lijkt me wel enkel in gebruik voor QRA?

140.425 is een freq van Kleine Brogel, niet van Belga Radar.  :)
Groeten, Marcel Hodiamont.

Scanners:
Uniden UBC72XLT, UBC3500XLT(primair) & GRE PSR-239.

Offline Lord Flashheart

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: QRA Procedure
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2020, 19:03:07 »
Wat ik bij de QRA oefening in BE opmerk is dat de AL01/02 of LH01/02 f-16’s van KB of FL bij oefening bij vertrek na de twr en app freq overschakelen op Belga radar op Vhf 140.425 ipv Belga radar uhf (284.850 north of 306.600 south) en Efflux op uhf 358.500, later schakelen ze over van 140.425 Belga op 141.400 a/a en uhf blijven ze op Efflux 358.500. Weet niet of dit met een echte scramble ook zo is maar vermits de procedure zo ingeoefend is vermoed ik van wel. Die 140.425 Belga Radar lijkt me wel enkel in gebruik voor QRA?

140.425 is een freq van Kleine Brogel, niet van Belga Radar.  :)

Nope het is wel degelijk Belga net zoals 139.975 dat is. Ook vandaag was zeer duidelijk te horen dat ze werkten met Belga. Vandaag vroeg de MATRIX55 aan Belga om op VHF met hun te praten zodat hij op de UHF met Efflux en naderhand met de LH's en NATO 04 kon werken. De vraagstelling is zeker grappig, ik heb daar nooit bij stilgestaan eigenlijk. Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat bij het gebruik van 140.425 ze in airspace zitten van Belga en mogelijk dus traffic information e.d. kunnen krijgen. Eenmaal in het oefengebied kunnen ze dan naar 141.400 en heeft Efflux het voor het zeggen. Bij een A-scramble zal het wellicht zo zijn dat Efflux/CAOC het voor het zeggen hebben. Ik weet echt niet of dit correct is, maar dit is iets wat zo in mij opkomt. Leuke vraag!

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 599
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: QRA Procedure
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2020, 19:56:37 »
Inderdaad good question 8)

Ik heb het als volgt in mijn scanners staan:

EFFLUX 358.5000 QRA primary
EFFLUX 265.6250 QRA secondary

EBBL 141.1000 QRA a/a

BELGA RADAR 139.9750 CAS monitor
BELGA RADAR 140.4250 GCI/WOC/QRA

Correct me if I'm wrong.
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline TTT242

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 610
Re: QRA Procedure
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2020, 21:53:55 »
QRA secondary kende ik nog niet.
De a/a van EBBL en EBFS bij QRA moet denk ik 141.400 ipv 141.100. Typo?

Offline Lord Flashheart

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: QRA Procedure
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2020, 07:53:31 »
Inderdaad good question 8)

Ik heb het als volgt in mijn scanners staan:

EFFLUX 358.5000 QRA primary
EFFLUX 265.6250 QRA secondary

EBBL 141.1000 QRA a/a

BELGA RADAR 139.9750 CAS monitor
BELGA RADAR 140.4250 GCI/WOC/QRA

Correct me if I'm wrong.

We dwalen een beetje af maar toch.

In mijn optiek kan je de 141.400 beschouwen als een BAF A/A common. Het gebeurd nog wel eens dat een "reguliere" vlucht die freq gebruikt.
Je zou ook kunnen overwegen om de QRA UHF freqs op te slaan als CAOC QRA Belgium Pri / Sec.

Offline TTT242

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 610
Re: QRA Procedure
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2020, 08:10:53 »
In mijn optiek kan je de 141.400 beschouwen als een BAF A/A common. Het gebeurd nog wel eens dat een "reguliere" vlucht die freq gebruikt.
Je zou ook kunnen overwegen om de QRA UHF freqs op te slaan als CAOC QRA Belgium Pri / Sec.

Klopt als een bus. Maar heb de a/a toch als “QRA a/a” staan. 95% kans dat de “Alpha Lima” of “Lima Hotel” dan in de lucht zijn. Deze a/a heeft trouwens niet zelfde vhf vox nr dacht ik. 141.400 is in KB V01 en in FL V19 maar over die nrs ga ik een ander topic openen of een bestaand aanvullen.

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 599
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: QRA Procedure
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2020, 12:55:40 »
QRA secondary kende ik nog niet.
De a/a van EBBL en EBFS bij QRA moet denk ik 141.400 ipv 141.100. Typo?

Oeps, je heb gelijk  ;)
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Polly1959

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: QRA Procedure
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2020, 16:28:36 »
Is er iemand die mij kan helpen met de vraag hoe je de oproepen van de towers en de piloten kan ontvangen
( en dan bedoel ik hoe hoog de squelch moet staan )

Bvb mijn dank