Auteur Topic: Welke scanner kiezen?  (gelezen 9827 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Lourens

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Welke scanner kiezen?
« Gepost op: 24 mei 2017, 19:07:39 »
Ik wil graag een scanner aanschaffen, maar weet nog niet welke.
Hopelijk krijg ik hier wat adviezen, waarmee ik de knoop kan doorhakken.
Maar daarvoor moet ik natuurlijk wel aangeven wat ik er mee wil doen.

Als amateurfotograaf, ga ik een aantal dagen per jaar naar het tt-circuit bij Assen.
Tijdens zo'n dag, zijn er dan een aantal trainingen en een aantal races.
Nu wil het geval dat als je ergens langs het circuit staat, je verstoken bent van alle informatie (op de dagen dat ik heen ga, is de omroepinstallatie langs het circuit niet in gebruik).
Via de smartphone is het mogelijk om rondetijden te volgen, maar als de training/race om wat voor reden dan ook wordt gestopt, heb je er geen idee van wat er aan de hand is.
Vandaar de keus voor een scanner, waarmee ik met race-control en de baanposten kan meeluisteren.

Ik zoek dus een handzame portable scanner waarmee dat mogelijk is.
Wat voor mij belangrijk is, is toch wel het gewicht.
Het is wel weer een extra apparaat wat ik mee moet nemen naast mijn spiegelreflexcamera en objectieven.
Maar ook de levensduur van de accu is interessant (of misschien meteen een 2e accu erbij kopen?).
Ik ben redelijk technisch aangelegd, maar heb (nog?) geen kennis van scanners en alles wat daarbij hoort. Wat ik nog niet weet, kan ik altijd leren, maar gebruikersgemak zou in 1e instantie ook wel handig zijn.
Daarnaast is de kostprijs natuurlijk ook een aandachtspunt.
Ik hoef gelukkig niet op wat euro's meer of minder te letten, maar het is ook weer niet de bedoeling om er honderden euro's aan uit te geven.
Hoewel wat extra functies (die ik misschien nog niet meteen nodig heb) een hogere prijs wel kunnen rechtvaardigen.
Wie weet wordt ik wel besmet met het virus wat jullie al bij je dragen. En zou ik die extra functies later wél willen gebruiken?
En misschien zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet/kan houden?
Álle informatie is voor mij welkom!

Via Google kom ik al snel uit op een "Uniden Bearcat UBC 125 XLT".
En ook hier op het forum zie/lees ik dat dit een veelgebruikte scanner is.
Dat is dus waarschijnlijk wel een goede keus. Maar misschien zijn er meer interessante opties?

Offline Rico

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Welke scanner kiezen?
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2017, 22:33:34 »
Voor een betaalbare, goede portable scanner is inderdaad de Uniden UBC125XLT momenteel de beste keus: deze is betaalbaar en soms ook tweedehands een stukkie goedkoper te koop, deze is met de pc helemaal te programmeren (zelfs gratis met het goede programma scan125) en heeft 2 oplaadbare AA Nimh batterijen. Verder zie je altijd en frequentie en tekst. Het kost wel even iets tijd om alle ins en outs van deze scanner te leren, maar als je geďnteresseerd bent dan heb je dat zo onder de knie of je vraagt een probleem na in dit forum.

Als je deze scanner langere tijd wilt gebruiken is het handig een 2e (eventueel ook 3e) opgeladen setje mee te nemen. Tip:  Eneloop batterijen. Ook is het aan te raden een betere antenne te kopen, die zijn via Nederlandse internetaanbieders te krijgen maar ik heb via Aliexpress meerdere antennes rond 4-5 Euro gekocht die ook een veel betere ontvangst mogelijk maken (zoals portable NA-701 en NA-771 als de UT-108 die oorspronkelijk voor mobiel bedoeld is met magneetvoet).
UBC125XLT, BC125AT, Albrecht AE125H, UBC9000XLT, UBC360CLT, Yupiteru MVT-7000 en MVT-7100, Baofeng UV-5RE, Baofeng UV-17 PRO GPS

Offline Lourens

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Welke scanner kiezen?
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2017, 09:23:43 »
Dank je wel voor je reactie RicoH.
Ik ben blij met alle info en tips.

Wat betreft de software, lees ik wat verschillende dingen over scan125 <=> ARC 125 van Butel.
De software van Butel is natuurlijk niet gratis, maar is deze dan wel beter/handiger dan scan125?
Of maakt het eigenlijk niet zoveel verschil.

En is het verschil met een andere antenne echt zo groot?
Dan zou ik er misschien beter meteen eentje bij kunnen kopen?

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Welke scanner kiezen?
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2017, 12:23:55 »
Hoi lourens die 125 is inderdaad een goede keuze maar wil je ook nog in de toekomst mee willen luisteren is het misschien handig om een scanner te hebben die ook digitaal kan ontvangen . gezien er meer bedrijven digitaal gaan . dan kan je  misschien deze kopen Uniden UBCD3600XLT is wel een stuk duurder . maar dan heb je ook wat . ik zelf heb hem nog niet maar staat wel op mijn verlanglijstje ik heb de XLT125 voor digitaal heb een de AOR AR-DV1 dat is een basis uitvoering . ik heb er tot nu toe nog geen spijt van gehad

Offline Lourens

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Welke scanner kiezen?
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2017, 16:24:29 »
Hallo Luister Amateur,
Ook jij bedankt voor je reactie.

Ik heb even wat rondgelezen over de UBCD3600XLT, en dat ziet er indrukwekkend uit.
Er zal steeds meer van digitale techniek gebruik gemaakt gaan worden, daar ben ik van overtuigd.
Maar wanneer dat is, weet nu nog niemand natuurlijk.
En wat ik mij afvraag: is er al bekend of er dan niet ook meteen een (digitale) versleuteling gaat plaatsvinden, waardoor het helemaal niet meer mogelijk is om 'mee te luisteren'?

Helaas is de prijs van een UBCD3600XLT meteen ook 3 keer zo hoog als die van een UBC125XLT.
Nu wil ik niet meteen wil bezuinigen op kwaliteit (en de techniek is natuurlijk ook nieuwer), maar ik vind dat toch best wel een groot verschil.
Daarbij in het achterhoofd dat ik (nog?) een volledige 'noob' ben, heb ik het idee dat de UBCD3600XLT op dit moment een beetje overkill voor mij is.

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Welke scanner kiezen?
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2017, 17:46:34 »
Ik heb toevallig ook een 125xlt en een paar weken geleden een 3600xlt gekocht, heb behoorlijk moeten wennen aan de 3600. Had dan nog de mazzel dat deze al frequenties bevatte omdat hij van marktplaats komt, maar de opbouw van het geheugen is behoorlijk anders dan de 125
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Lourens

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Welke scanner kiezen?
« Reactie #6 Gepost op: 29 mei 2017, 19:18:54 »
De keuze is gemaakt.
Het wordt een UBC125XLT.
Deze is inmiddels besteld, en wordt morgenmiddag bezorgd.
Als ik thuis kom van mijn werk, ligt er waarschijnlijk een pakje op me te wachten  :) .

Maar daarbij toch nog een vraag:
Is het verstandig om qua software eerst met scan125 aan de slag te gaan, of kan ik dan toch beter ARC125 aanschaffen?

Offline Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 89
Re: Welke scanner kiezen?
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2017, 20:01:47 »
Ik zou eerst kijken of de gratis software voldoet, een betaalversie kopen kan dan altijd nog.

Veel plezier met je nieuwe aankoop!
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline Rico

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Welke scanner kiezen?
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2017, 20:14:24 »
Ik heb alleen scan125 en niet de betaalde ARC125 dus ik kan deze 2 niet met elkaar vergelijken.

Toch ben ik zeer tevreden met scan125 omdat ik daarmee eigenlijk alle dingen erg makkelijk kan doen in vergelijking met het handmatig programmeren.  Bij het programma is ook een online uitgebreide handleiding, en als je er niet uitkomt of echt goede toevoegingen of wensen hebt, dan kan je altijd de programma-maker Nick per email contacteren en hij reageert altijd snel; in de volgende versie komen waarschijnlijk een aantal toevoegingen die ik hem had gevraagd !  Als je tevreden bent met het gebruik, mag je trouwens wel een donatie doen aan een (door hem uitgezocht) goed doel, ik heb dat ook gedaan. Ook kun je je registreren.

Mocht je tijdens installatie of gebruik vragen of problemen hebben, dan kan je ook op dit forum (of per persoonlijk bericht) de vragen stellen.
UBC125XLT, BC125AT, Albrecht AE125H, UBC9000XLT, UBC360CLT, Yupiteru MVT-7000 en MVT-7100, Baofeng UV-5RE, Baofeng UV-17 PRO GPS

Offline Lourens

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Welke scanner kiezen?
« Reactie #9 Gepost op: 3 juni 2017, 05:33:31 »
Allemaal bedankt voor de reacties!

Inmiddels heb ik al even 'gespeeld' met de scanner en met scan125.
In 1e instantie leek het best wel ingewikkeld,
maar met wat hulp (dank je wel RicoH!) lijkt dat toch wel mee te vallen.

Vandaag ga ik weer naar het TT-circuit, en dan zal blijken of ik alles goed ingevuld/ingesteld heb.

Offline pa2552

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: Welke scanner kiezen?
« Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2017, 11:08:40 »
Ik gebruik de icom portofoon, zelf merk ik dat een portofoon gevoeliger is dan een duurdere aor scanner nieuw :)

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
Re: Welke scanner kiezen?
« Reactie #11 Gepost op: 6 september 2017, 19:35:48 »
Ik gebruik de icom portofoon, zelf merk ik dat een portofoon gevoeliger is dan een duurdere aor scanner nieuw :)

Vertel eens wat meer PA2552, een porto lijkt mij geen vervanger voor een digitale scanner.
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50

Offline 19rf370

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 399
Re: Welke scanner kiezen?
« Reactie #12 Gepost op: 8 september 2017, 23:52:43 »
Ik heb de ubc125 ook maar ik vind heb nog wel best tegen vallen vooral het gebruik van de batterijen En ja heb dure panasonic enloop opladers en nog vreet hij batterijen Ze hadden heb 2 cm langer moeten maken dan hadden er 4 batterijen in gekund En had die ook wat steviger gestaan . Het ontvangst is wel goed niet te vergelijken met mijn baofeng uv-5r maar toch komt i aardig in de richting . En het programma arc125 is echt een must wand anders type je je een ongeluk met dat ding
Tyt th-9800 Anytone at-5555 uniden ubc125xtl handic0080 2x baofeng uv-5r 2Xbaofeng bf888s 2xtopcom twintalker 1300 gooit gy560 pan gpa 27 1/2 daimond x30 daimond x200 sirio Sdb-270

Offline Rico

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Welke scanner kiezen?
« Reactie #13 Gepost op: 9 september 2017, 14:15:27 »
..had die ook wat steviger gestaan .
En het programma arc125 is echt een must wand anders type je je een ongeluk met dat ding

Ik heb een telefoonstandaard voor 1,50 Euro gekocht waardoor die mooi iets schuin gericht op een tafel kan staan
Je kunt ook het gratis programma Scan125 hiervoor gebruiken
UBC125XLT, BC125AT, Albrecht AE125H, UBC9000XLT, UBC360CLT, Yupiteru MVT-7000 en MVT-7100, Baofeng UV-5RE, Baofeng UV-17 PRO GPS

Offline 19rf370

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 399
Re: Welke scanner kiezen?
« Reactie #14 Gepost op: 9 september 2017, 14:55:55 »
..had die ook wat steviger gestaan .
En het programma arc125 is echt een must wand anders type je je een ongeluk met dat ding

Ik heb een telefoonstandaard voor 1,50 Euro gekocht waardoor die mooi iets schuin gericht op een tafel kan staan
Je kunt ook het gratis programma Scan125 hiervoor gebruiken

Klopt alleen kun je hem daar niet mee programmeren toch .
Tyt th-9800 Anytone at-5555 uniden ubc125xtl handic0080 2x baofeng uv-5r 2Xbaofeng bf888s 2xtopcom twintalker 1300 gooit gy560 pan gpa 27 1/2 daimond x30 daimond x200 sirio Sdb-270