Auteur Topic: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.  (gelezen 178346 keer)

0 leden (en 4 gasten) bekijken dit topic.

Offline Peter Almere

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 47
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #135 Gepost op: 4 september 2017, 17:08:24 »
ik heb nu toch alweer tientallen jaren vele scanners in bezit gehad, vele makkelijk bedienbaar en uiteraard ook een aantal niet maar als ik dit onderwerp over de UBCD3600XLT lees vraag ik mij af wat voor plezier deze scanner nou geeft?...... wat programmeren betreft totaal niets gebruiksvriendelijk, ja, met een computer erbij nog te doen maar wat heb je nou ''in het veld'' aan deze scanner? ...... als er iets onduidelijk is, is het niet zonder handleiding op te lossen lijkt het wel, het lijkt wel of er niet meer naar communicatie wordt geluisterd maar alleen maar zo'n apparaat te programmeren ;)...... zelf ben ik in het bezit van een AOR AR-DV 1, grappig apparaat en nog net te programmeren zonder teveel problemen maar een scanner met digi-ontvangst?..... wat is nu digitaal,..... wat geklets van zendamateurs op DMR en wat bedrijfjes, niet echt interessant vind ik.
Even voor de duidelijkheid en eerlijkheid, ik had bijna een ''3600'' gekocht maar zoveel handelingen en onduidelijkheid met zo'n apparaat en minimaal interessante frequenties om naar te luisteren,....wie maakt mij toch enthousiast? :)

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #136 Gepost op: 4 september 2017, 17:24:26 »
..... wat geklets van zendamateurs op DMR en wat bedrijfjes, niet echt interessant vind ik.

Wat vind je dan wel interessant? Luisteren naar het luchtverkeer? Dat vind ik pas niet interessant. Ieder zijn eigen ding natuurlijk en wat mij betreft hebben die zendamateurs nog interessante gesprekken met interessante onderwerpen. Zoals ik reeds zei, ieder zijn eigen favorieten, geen idee wat daar mis mee is.

En voor ik het vergeet, ik doe alles met de hand, geen software ondersteuning. De prijs die ik moet betalen omdat er hier geen winddoos binnenkomt.

Scanner Brussels

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #137 Gepost op: 4 september 2017, 17:40:25 »
Het kost even wat werk maar dan heb je het ook voor mekaar. Ik heb een BCD536 maar dat werkt hetzelfde denk ik.

Je maakt een aantal favorietenlijsten aan, bij mij heten ze o.a.:
NL Landelijk
NL Provincies
Trunk Discovery
Lokaal Digitaal

Onder de favlijst maak je systemen aan en die zijn van het type conventional, of DMR one frequentie of MotoTRBO Trunk (er zijn er meer).
Systemen bevatten Departments en Departments bevatten kanalen.

Laat ik mijn fav lijst NL provincies onder de loep nemen. Er staan 12 provincies (Systemen) onder die lijst en onder elke provincie staan de steden (Departments). Onder de steden de analoge en digitale kanalen (frequentie met omschrijving).

Het duurde bij mij ook even voordat ik het fijn vond, want ik wilde freqs inkloppen en gaan met die banaan. Echter na een aantal weken flink aan de slag te zijn geweest zie ik nu de voordelen want je kan zowel een fav list als een systeem als een department als een enkel kanaal snel uitzetten.
Ik luister graag naar de traumaheli's en die staan bij mij in een apart department. Zo gauw de LL3 gealarmeerd wordt (of een andere LL voor Brabant) schakel ik dat Department in en heb alle relevante kanalen aktief. En zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken.

Het is heel gestructureerd allemaal en je hebt er altijd een backup van je scanner op je PC. Hoe vaak ik vroeger scanners wel niet opnieuw moest instellen en alles inkloppen, dat is verleden tijd.
Mijn scanner neemt ook nog eens alles op en 's morgens altijd eerst “Scanner gemist” luisteren onder het genot van een bakkie koffie.
Je kan trouwens Favlijsten uitwisselen met anderen. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden, mits men het wil delen natuurlijk.

Roept u maar :)

Offline Chris

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #138 Gepost op: 14 september 2017, 03:55:42 »
Ik ben ook in het bezit van de 3600 XLT en het is een leuke uitdaging alles uit te vinden. Het meeste doe ik via Butel Pro. Nu wilde ik via de Nederlandse handleiding handmatig iets doen met de Discovery Modus (blz 47). Om een nieuwe sessie te starten moet je handmatig aangeven dat je een Trunking Discovery wil instellen. Op een gegeven moment moet je er een naam aangeven en op E/yes drukken.
En dit lukt niet omdat de scanner geen systeem kan vinden. In de handleiding staat ook dat het systeem moet zijn ingeschakeld.(blz 48) Hier loopt het even fout bij mij. Ik begrijp dat het systeem van Trunking ergens aangezet moet zijn of er al een bestaande aanwezig moet zijn? Wie heeft hier al mee gewerkt en kan mij een duwtje in de goede richting geven?

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #139 Gepost op: 14 september 2017, 08:19:16 »
Trunking discovery in NL betekent dat je naar trunking zoekt van het type MotoTRBO, althans digitale trunking. Immers wordt P25 hier niet of amper gebruikt en Tetra kan je scanner niet aan. Bij MotoTRBO trunking moet je de LCN nummers weten, ik weet niet of je scanner die kan zoeken maar in de handleiding van mijn BCD536 staat dat het uren kan duren voor die ontdekt zijn, de kanalen moeten in ieder geval heel erg actief in gebruik zijn. Makkelijker zijn de LCN nummers met DSD te ontcijferen.

Laten we helemaal vanaf scratch beginnen om een digitaal trunking systeem aan te maken met Sentinel software:
Maak een nieuwe favorite list aan en noem die b.v. Trunk Discovery.
Open deze fav list en voeg een systeem toe, kies een herkenbare naam (de naam die je zo moet zoeken bij Discovery), kies voor type MotoTRBO Trunk en klik OK.
Selecteer links het systeem en voeg rechts een Department toe.
Klik rechts op Department en voeg een kanaal toe. ID doet er niet toe.
Klik links op het systeem en selecteer rechts het tabblad sites en voeg een site toe.
Klik links op de site en voeg frequenties toe.
Klik links op het systeem en kies tabblad Options. Zet ID Search op ON.
Alles opslaan en uploaden naar de scanner.

Nu kan je in Discovery het systeem vinden wat je hebt aangemaakt zo niet dan horen we het wel.

Offline BirdieBarty

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 97
  • DELETED
    • DELETED
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #140 Gepost op: 15 september 2017, 22:12:46 »
Heeft iemand al een update voor de bug als je scanner aan de PC zet en je krijgt: Frequency out of range tijdens het invullen van de frequenties ?
DELETED

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #141 Gepost op: 16 september 2017, 20:18:57 »
@Hennie. Bedankt voor deze uitleg. Zodra ik weer thuis ben uit Hongarije ga ik daar ook eens mee stoeien.

@BirdieBarty. Hoe krijg jij die foutmelding. Ik heb deze nog nooit gehad.
Graag een voorbeeld van wat je doet als je die fout krijgt.
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline Chris

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #142 Gepost op: 16 september 2017, 20:28:59 »
Trunking discovery in NL betekent dat je naar trunking zoekt van het type MotoTRBO, althans digitale trunking. Immers wordt P25 hier niet of amper gebruikt en Tetra kan je scanner niet aan. Bij MotoTRBO trunking moet je de LCN nummers weten, ik weet niet of je scanner die kan zoeken maar in de handleiding van mijn BCD536 staat dat het uren kan duren voor die ontdekt zijn, de kanalen moeten in ieder geval heel erg actief in gebruik zijn. Makkelijker zijn de LCN nummers met DSD te ontcijferen.

Laten we helemaal vanaf scratch beginnen om een digitaal trunking systeem aan te maken met Sentinel software:
Maak een nieuwe favorite list aan en noem die b.v. Trunk Discovery.
Open deze fav list en voeg een systeem toe, kies een herkenbare naam (de naam die je zo moet zoeken bij Discovery), kies voor type MotoTRBO Trunk en klik OK.
Selecteer links het systeem en voeg rechts een Department toe.
Klik rechts op Department en voeg een kanaal toe. ID doet er niet toe.
Klik links op het systeem en selecteer rechts het tabblad sites en voeg een site toe.
Klik links op de site en voeg frequenties toe.
Klik links op het systeem en kies tabblad Options. Zet ID Search op ON.
Alles opslaan en uploaden naar de scanner.

Nu kan je in Discovery het systeem vinden wat je hebt aangemaakt zo niet dan horen we het wel.

Geprobeerd in Sentinel. Door gebrek aan uitleg hoe dit programma werkt kom ik bij het puntje  Hoe voeg ik een systeem toe.
Via Edit en dan profile kwam ik er niet echt uit.

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1224
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #143 Gepost op: 16 september 2017, 21:46:38 »
@Birdy.

Als je een punt gebruikt i.pl.v. een komma dan geeft hij deze fout.

Dat heb ik ook al een paar keer ondervonden.

m.vr.gr John
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Chris

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #144 Gepost op: 14 oktober 2017, 19:26:13 »
In Sentinal moet je inderdaad een komma gebruiken.
Iets anders dan hiermee in de software met BUTEL. Ik heb de versie arc536Pro versie 2.00 build 6 die ook voor de 3600 gebruikt kan worden.
Hier was ik bezig om een MOTOTRBT systeem aan te maken. Als ik bij de site kom ga ik naar het tabblad trunk frequenties en staan er 3 invulvakken. Bij  het eerste vakje de frequentie ingegeven bv.  460.350.  Naast de frequentie een vakje met LCN die is niet bekend en een vakje met colorcode die ik invul. Na alles opgeslagen te hebben heropen ik dit HPD bestand en zie ik dat de frequentie naar 460.000 is gegaan en bij LCN staat 35. Dan komt het volgens mij niet goed.
Iemand ook ervaring met BUTEL en of zit er nog een fout in de software?

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #145 Gepost op: 25 oktober 2017, 16:04:20 »
Kunnen jullie mij ook vertellen hoe ik unit-id in het scherm kan krijgen? Heb de instellingen op aan staan, maar in het 3 delig scan scherm verschijnt alleen maar de color code.

Even terugkomende op mijn eigen vraag, heb het voor elkaar gekregen, als ik een nieuwe frequentie invoer en ik verander de naam niet en laat gewoon de frequentie als naam staan, dan krijg ik ineens de talkgroup en unit-id in het scherm. Verander ik de naam, dan is het weg...
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 320
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #146 Gepost op: 11 december 2017, 21:35:51 »
Kunnen jullie mij ook vertellen hoe ik unit-id in het scherm kan krijgen? Heb de instellingen op aan staan, maar in het 3 delig scan scherm verschijnt alleen maar de color code.

Even terugkomende op mijn eigen vraag, heb het voor elkaar gekregen, als ik een nieuwe frequentie invoer en ik verander de naam niet en laat gewoon de frequentie als naam staan, dan krijg ik ineens de talkgroup en unit-id in het scherm. Verander ik de naam, dan is het weg...

Hmm, merk hier hetzelfde, krijg het ook niet anders voor elkaar!

Vraagje, is er iemand die zijn file wil delen om eens te kijken hoe anderen alles erin hebben staan?
Kan er nog niet echt uit komen.. heb alle gegevens van een systeem wat ik eens wou mee luisteren om te testen, maar krijg het niet voor elkaar..
Alleen af en toe simplex werkt, maar meer dan dat ook niet >:(
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #147 Gepost op: 12 december 2017, 08:37:16 »
Je hebt alle gegevens van een systeem zeg je. Wat is het voor een systeem, welke frequenties en welke info heb je nog meer? Plaats het hier en ik maak een system voor je aan, exporteer het en stuur het je via een mail.
Zit je wel met een buitenantenne want zo met je handscannertje in huis zal je niet veel succes hebben denk ik.

Kijk ook eens hier, de 436 is volgens mij hetzelfde als 3600: http://new.marksscanners.com/536/436_536.shtml

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 320
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #148 Gepost op: 13 december 2017, 19:16:17 »
Ik heb de frequentie, colorcode, groepsid's, radio Id's, kortom alles wat je normaal programmeert in de porto en repeater; het betreft een mototrbo systeem met Capacity plus.
Kan hem hier niet zo maar te grabbel gooien want dan krijg ik ruzie... (Het gaat me ook niet echt om het meeluisteren met dit systeem, want dan pak ik wel een porto, meer hoe het nu technisch in elkaar steekt om het in een 3600 te zetten)

Heb inmiddels wel al wat reacties gehad via de mail en een heleboel files van Rombertus, waar ik volgens mij de kerstvakantie mee door ga komen! (maar mocht nog iemand iets van Overijssel hebben blijft dat natuurlijk ook welkom!)
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline ccave1975

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #149 Gepost op: 23 december 2017, 16:51:14 »
Hallo allemaal,

sinds vandaag heb ik ook een 3600xlt, vroeger veel scanner gehad en nu dus deze.
Ik heb 2 vragen:
1. Ik ben niet zo thuis in het DMR gebeuren, wie kan dit simpel voor mij uitleggen?
2. Of wie heeft een voorbeeld bestandje welke ik kan importeren in de software?

Misschien een voorbeeldje van de regio Eindhoven.
Alvast bedankt!