Auteur Topic: Een NOOB (nieuwelingen, groentjes) topic openen  (gelezen 5569 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline delft1965

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Een NOOB (nieuwelingen, groentjes) topic openen
« Gepost op: 10 februari 2016, 10:33:25 »
Zou het een idee zijn voor (sticky) topic waar de afkortingen, die hier op dit forum en in het algemeen, gebruikt worden worden ontdaan van hun mysteries zodat de NOOBS en groentjes, waaronder ik  :o begrijp waar het over gaat.
Ik ben weer terug bij mijn scannerhobby maar ik kom nog van het tijdperk kristalscanner en digitale scanner waar je gewoon tussen een hoge en een lage frequentie of over je in gestelde kanalen kan scannen.
Tegenwoordig gaat het er echt digitaal aan toe, zoals gebruikte tooncodes, dmr, dpmr enz.
Ik mis zo'n topic waar je even snel naar toe kan gaan als je het even niet meer weet.

Nico

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Een NOOB (nieuwelingen, groentjes) topic openen
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2016, 15:23:12 »
Heel veel afkortingen en hun benamingen zijn ook via Google te vinden.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline delft1965

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: Een NOOB (nieuwelingen, groentjes) topic openen
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2016, 00:51:13 »
Dat het via Google te vinden is begrijp ik ook maar dit is een Scannerforum, gemaakt door scanner liefhebbers voor scannerliefhebbers. Dus lijkt het mij ook een logische stap om dit soort dingen ook bij de hand te hebben op dit forum.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Een NOOB (nieuwelingen, groentjes) topic openen
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2016, 08:03:06 »
Ik zou zeggen, maak een lijst met afkortingen en termen wat je mist en dan kunnen we er wellicht aan werken.

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: Een NOOB (nieuwelingen, groentjes) topic openen
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2016, 16:22:39 »
Onderband, bovenband, "harmonische van", spiegel frequenties, SWR.

Hier zijn alvast wat termen om mee te beginnen, m.u.v SWR heb ik overal op gegoogled, en heb er geen duidelijke uitleg uit gekregen.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Charles-98

  • Gast
Re: Een NOOB (nieuwelingen, groentjes) topic openen
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2016, 16:35:33 »
spiegelfrequentie is gewoon in dit forum te vinden :)
http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=10315.0

Offline aadje93

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: Een NOOB (nieuwelingen, groentjes) topic openen
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2016, 07:15:35 »
*bumperdebump*, al is het "te vinden" Ik ben ook een ~6 jaar niet actief geweest op het forum (vroeger met een oude bearcat en auto antenne gerommeld op airband) maar ik moest veel dingen toch dagenlang opzoeken voor het duidelijk werd.

Een simpele lijst met de belangrijkste dingen zoals PMR, DMR, SDR, DSD (voor sdr) UHF, HF, VHF, FAQ over waarom antenne lengte optimaal moet zijn (al is het bij zendamateurs uiteraard veel belangrijker dan de ontvanger)