Auteur Topic: Wat hoor ik op 4732khz usb?  (gelezen 1829 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline diffz

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Wat hoor ik op 4732khz usb?
« Gepost op: 2 februari 2009, 11:18:55 »
Ik was aan het rondsnuffelen op de HF-band en hoor op 4732Khz (vandaag om 12:10) een vorm van data transmissie. Dit soort data transmissie ben ik wel vaker tegen gekomen op andere frequenties. Onderandere op 4584khz, en 5316khz.
Volgens een google zoek actie zou het morse moeten zijn maar zo klinkt het niet. Het is snel en het zijn twee tonen ipv een. Bij het begin van een transmissie klinken de signalen op beide tonen het zelfde (het ritme) daarna niet meer maar bij het einde klinkt het weer het zelfde.

 Kan iemand mij vertellen wat voor type transmissie dit is ?
Mijn speelgoed: Bearcat 180XLT, Bearcat 3000XLT, GRE PSR-295, Yaesu FT-60E, Target HF3/W-HF3/P

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Wat hoor ik op 4732khz usb?
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2009, 18:18:41 »
Wat je hoort is een telex signaal met een snelheid van vermoedelijk 75 Baud. Dit signaal kan in zijn vorm deel uit maken van een ' breder datasignaal'. Er bestaan brede datasignalen die, als je ze nauwkeuriger gaat bekijken, uit meerdere datasignalen bestaan. Door meerdere datasignalen toe te passen, kan een bepaalde vorm van foutcorrectie worden gegenereerd, wat uiteindelijk 'een hoge' data overdracht oplevert. Met de juiste decoderings apparatuur en software, kun je zo'n signaal nauwkeurig bekijken. Indien bij dit signaal de shift (de afstand tussen de twee datatonen) 850 Hz bedraagt, is dit een militair station. Dit soort signalen zijn volledig gecodeerd en voor Jan Modaal niet te decoderen. Dit soort gecodeerde signalen kom je over de hele kortegolf band tegen.

Bubo bubo