Auteur Topic: Informatie HF beluisteren  (gelezen 15368 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

exLid057

  • Gast
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #15 Gepost op: 5 april 2008, 19:50:58 »
Citaat van: "Bass"
Dank je voor je reactie!!

Op de door jou genoemde frequenties hoor ik wel het één en andere, maar wederom klinkt het alsof het descrambled is.......

Is mogelijk de ontvanger defect?

Ik ken jou ontvangen niet maar er zal ergens denk ik wel een knop zitten ( CLARIFY ) dat je daar mee moet in moet stellen, daar door maak je de spraak weer goed verstaanbaar

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #16 Gepost op: 6 april 2008, 10:19:12 »
Als je je ontvanger op 5680 kHz afstemt in de mode USB moet je toch echt iets kunnen horen. Overdag en een eindje de avond in is metname Kinloss Rescue erg vaak te horen. Kinloss Rescue heeft de beschikking over een uitgebreid antennepark en dit station produceert een van de hardste signalen op 5680 kHz. Op 5680 kHz vindt nooit gescrambled verkeer plaats. Als je regelmatig naar 5680 khz luistert, zul je merken, dat Kinloss Rescue 5680 kHz 'bewaakt' zodat het vrij blijft van storing of ander verkeer. Als Kinloss Rescue dan toch last heeft van storing wijkt men vaak uit naar de 4 of 6 MHz luchtvaart band.

Probeer anders een 8734.0 kHz in USB. Hier zendt Olympia Radio (een scheepvaart station) vaak overdag een bandje uit in de Griekse en Engelse taal, waarin een dame de kanalen meldt waarop men actief is.

Verder is kortegolf luisteren natuurlijk veel over 'band draaien' en wat je ontvangt opschrijven.  De kortegolfbanden tussen 3 en 30 Mhz zijn ingedeeld volgens internationale afspraken. Zo heb je o.a. omroep, luchtvaart, scheepvaart, vaste diensten en amateur diensten.

Bubo bubo

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #17 Gepost op: 6 april 2008, 16:08:03 »
Citaat
Op de door jou genoemde frequenties hoor ik wel het één en andere, maar wederom klinkt het alsof het descrambled is.......

Kan het misschien ook nog zijn dat je ontvanger een lichte afwijking heeft? Probeer eens net naast de frequentie te gaan staan, wellicht wordt het dan ineens verstaanbaar. Heb ik zelf wel eens gehad namelijk.

vr.gr.
Mars

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1329
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #18 Gepost op: 8 april 2008, 10:49:09 »
Hoewel natuurlijk niet de bedoeling heb ik dit probleem ook wel gehad. Door wat te spelen met de verschillende modes (USB, Am en zelfs CW) kwam er toch een goed verstaanbaar signaal uit.

Spoorfan

Leen Ansems

  • Gast
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #19 Gepost op: 9 april 2008, 11:54:33 »
Citaat van: "spoorfan"
Hoewel natuurlijk niet de bedoeling heb ik dit probleem ook wel gehad. Door wat te spelen met de verschillende modes (USB, Am en zelfs CW) kwam er toch een goed verstaanbaar signaal uit.

Spoorfan

Het luisteren op de kortegolf is leren omgaan met de knoppen en dat maakt het juist zo leuk. Ook je gehoor speelt belangrijk mee. Er zijn mensen die het niet voor elkaar krijgen om zodanig af te stemmen dat SSB "natuurlijk" klinkt.
Ik heb toch heel wat jaren ervaring en ook een hele goede HF set, maar goed afstemmen op een vrouwenstem blijft moeilijk voor me.
Mvg,
Leen

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #20 Gepost op: 9 april 2008, 19:11:00 »
Citaat
Ik heb toch heel wat jaren ervaring en ook een hele goede HF set, maar goed afstemmen op een vrouwenstem blijft moeilijk voor me.

Man, dan vind ik in het dagelijks leven al moeilijk, laat staan op de HF ....
Mars
 ;)

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: Informatie HF beluisteren
« Reactie #21 Gepost op: 6 augustus 2008, 20:56:25 »
er zijn inderdaad uitzendingen, die op vast tijden plaats vinden.
weerberichten bijv. om de zoveel tijd komen die voorbij.
ik weet zo even geen frequnties uit mijn hoofd.
m.vr.gr John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands